صحرایی: تکلیف تبدیل علم به ثروت یکی از تکلیفهای مهم است
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره جوان خوارزمی (بخش دانشآموزی) که امروز بعدازظهر 15 اسفند در باشگاه دانشپژوهان جوان برگزار شد، اظهار کرد: جشنوارهها یک هدف مهم را دنبال میکنند و آنهم استعدادهای ویژه دانشآموزان است که دیده نمیشود و بهتبع در این جشنوارهها کشف میشود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیست و پنج دوره از این جشنواره در رشتههای علوم پایه، علوم انسانی و فنی و مهندسی برگزار شده است، عنوان کرد: توجه دادن نوجوانان به ریشههای علم بسیار مهم است و در عصری زندگی میکنیم که به ریشه علوم توجه نمیشود؛ کسانی میتوانند مولد علم باشند که با ریشههای علم آشنا شوند.
صحرایی با اشاره به معروفیت دنیای صفر و یک، تصریح کرد: این قانون در منطق ریاضی شناخته شده و به روابط انسانی راه پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه کمتر نوجوانی از قانوان صفر خبر دارد، یادآور شد: آنها باید بدانند چه کسی این قوانین را کشف کرده است و آن هم کار خوارزمی بوده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در مرز دانش علمورزی میکنیم، خاطرنشان کرد: اما علمی که با ریشههای خود مرتبط نشود، فقط دربارگی و علم است.
صحرایی با اشاره به اینکه بحث هویت فقط هویت اجتماعی و فرهنگی نیست، ادامه داد: آشنایی دانشآموزان با هویت ملی زمینهساز تقویت این هویت برای آینده است.
وی با بیان اینکه علم جایگاه بسیار ویژهای دارد، اظهار کرد: قدرت کشور را نهتنها با جمعیت کشور؛ بلکه با میران دانش آن میسنجند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه علم قدرتآفرین است، یادآور شد: کشورهایی هستند که وسعتشان به اندازه یکی از شهرهای ما نیست؛ اما در علم حرفی برای گفتن دارند. علم را باید به ثروت تبدیل کنیم.
وی با بیان اینکه تکلیف تبدیل علم به ثروت یکی از تکلیفهای مهم است، تصریح کرد: زمینه معرفی برگزیدگان به جامعه صنعتی و شرکتهای دانشبنیان را باید فراهم کنیم تا از علم خود استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در عصری به سر میبریم که رشتهای فکر کردن به علم نافع تبدیل نمیشود، خاطرنشان کرد: همه علوم ارتباطاتی با یکدیگر دارند و ترکیب رشتهها با یکدیگر و تولید گرایشهایی از دو یا چند رشته مهم است.
صحرایی ادامه داد: رشتهها باید بهگونهای ترکیب شود که گرایشهای جدید خلق شود. همچنین علوم پیش از اینکه کهنه شوند، باید عمومی شوند و علم را باید با صراحت در کشور توسعه دهیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره سلسله مراتب دانش، اظهار کرد: دانشآموزانی که در این جشنواره مصداق تجلی علم هستند باید پیش از علم ورزیدن با خلاقیت به کار بستن را تمرین کنند و درواقع، جشنواره باید خودش انتهای یک فرآیند باشد.
صحرایی با بیان اینکه فرصت شرکت در جشنواره برای همه فراهم نیست و باید این اتفاق به کشف استعداد پیوند بخورد، یادآور شد: باید جواب سوال دانشآموزان را بدهیم که زیست و فیزیک به چه دردی میخورد؟ کاربرد کتاب و نحوه تبدیل علم به منفعت برای دانشآموز بای به دغدغه مسئولان تبدیل شود، زیرا هیچ اتفاق خوبی رخ نخواهد داد، مگر اینکه به دست دانشآموزان محقق شود.
وی با بیان اینکه مدرسهها مزرعه آینده کشور هستند، اظهارکرد: امسال با تاثیر ۴۰ درصدی ۷ استان که سهم بسیار کمی از صندلیهای برتر دانشگاهها داشتند، سهمشان بین ۴۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشت و این همان عدالتی است که به دنبال آن هستیم.
انتهای پیام/