صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۴ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
معاون وزیر آموزش و پرورش؛

باید از کتاب‌محوری به سمت بسته‌های تربیتی‌یادگیری حرکت کنیم

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: رویکرد سازمان تعلیم و تربیت کودک این است که در مقابل کتاب‌محوری به سمت بسته‌های تربیتی‌یادگیری برویم و از آموزش نیز کمتر استفاده کنیم.
کد خبر : 898936

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجتبی همتی‌فر، معاون وزیر آموزش و پرورش در زیمان کودکی؛ مجموعه نشست‌‌های بررسی چالش‌ها و فرصت‌های فعالان زیست‌بوم اوان کودکی در حوزه اسباب‌بازی که امروز چهارشنبه 9 اسفند 1402 در سازمان تعلیم و تربیت کودک برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه جشن سه‌سالگی تاسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک هستیم. این سازمان متولی تربیت، یادگیری و رشد ۶ سال اول کودک است.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک افزود: با اضافه شدن این سازمان به خانواده وزارت آموزش و پرورش وظیفه تربیت از بدو تولد تا ۱۸ سالگی در کنار سایر نهادها بر دوش ماست و قرار بر این است که نقش تربیتی را ایفا کنیم.

وی با بیان اینکه بنا داریم رویکرد بازی را به ریل اصلی بازگردانیم، اضافه کرد: هویت دوره تربیت اوایل کودکی است که با تعبیر پیش‌دبستانی شناخته می‌شود دچار چالش شده است و آسیب مدرسه‌ای شدن را تداعی می‌کند.

همتی‌فر با اشاره به اینکه بازی در ۶ سال اول زندگی بسیار مهم است، ادامه داد: بازی از منظر دینی و روانشناسی مورد تاکید قرار دارد و موضوعیت پیدا می‌کند. درواقع، بازی و هویت اختصاصی کودک را باید به ریل اصلی بازگردانیم.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یادآور شد: اسباب‌بازی‌ها و وسایل مرتبط باعث می‌شود بخش معرفت‌شناسی کودک ارتقا پیدا کند و این اوامر از جمله اسباب‌بازب‌های طبیعی یا طراحی‌شده شاکله کودک را به‌طور کلی شکل می‌دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: رویکرد تربیتی، یادگیری و رشد باید در اسباب‌بازی‌ها در نظر گرفته شود و علاوه‌بر این شاخص‌ها وجه فرهنگی نیز به میدان می‌آید. بازی‌های بومی در این میان بسیار حائز اهمیت است.

به گفته وی، عروسک به عنوان یکی از زیرفصل‌های اسباب‌بازی‌ها می‌تواند مورد تهاجم فرهنگی قرار گیرد، درصورتی که میراث فرهنگی نیز به‌شمار می‌آید. درمورد میراث فرهنگی کوتاهی کردیم و درباره تهاجم فرهنگی غفلت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه واردات و ساماندهی اسباب‌بازی‌ها ضربه خورده است و از منظر فرهنگی مضاعف ضربه می‌خورد، تصریح کرد: یکی از چالش‌های اسباب‌بازی‌های دوره ابتدایی مهارت‌ها و پایه‌های زبانی و ارتباطی و تا درک مطالب است و در این زمینه دستمان خالی است و درخصوص استانداردسازی و فراگیری آن‌ها باید اقدام کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رویکرد سازمان تعلیم و تربیت کودک این است که در مقابل کتاب‌محوری به سمت بسته‌های تربیتی‌یادگیری برویم و از آموزش نیز کمتر استفاده کنیم. کتاب کار برای کودک یک عنصر است و محصولات چندرسانه‌ای در کنار کتاب کار قرار می‌گیرد تا فرآیند رشد و یادگیری به‌خوبی شکل بگیرد.

همتی‌فر با بیان اینکه ورود اسباب‌بازی‌ها به عرصه آموزش اقتصاد را نیز تکان می‌دهد، خاطرنشان کرد: برای مثال، چرتکه پس از مدتی به یک وسیله برای یادگیری تبدیل شد که هم‌اکنون در تمام مغازه‌های لوازم‌التحریر وجود دارد و این موضوع علاوه‌بر اینکه به رشد و یادگیری کودک کمک می‌کند، چرخه اقتصادی را دگرگون می‌سازد.

انتهای پیام/

ارسال نظر