صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۰۱ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲

نگاه پروژه‌محور دانشگاه آزاد به سند تحول/ سند آمایش در استان هرمزگان چه جایگاهی پیدا کرد؟

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در نشست ارزیابی تحقق برنامه‌های سند تحول و تعالی در استان هرمزگان، نگاه پروژه‌محور دانشگاه آزاد به سند تحول را مورد تأکید قرار دادند و عنوان کردند: سند آمایش دانشگاه آزاد در استان هرمزگان به‌خوبی اجرایی شد.
کد خبر : 897969

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، برنامه‌های محقق شده در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در استان هرمزگان با حضور سعید آزادیان دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی، محسن امینی مدیرکل برنامه و بودجه، علیرضا طوسی معاون نظارت و ارزیابی عملکرد مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات و علی پالیزبان دبیر ستاد راهبری و نظارت بر پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، محمدحسین رنجبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، رؤسای واحد‌ها و مراکز این استان مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و حرکت در این مسیر متعالی گفت: این سند براساس اسناد بالادستی با نگاهی مأموریت‌محور و منطبق بر ارزش‌ها، اهداف کلان، چشم‌انداز‌ها، راهبرد‌ها و اقدامات کلیدی با نظام‌های مدیریتی هدفمند شکل گرفته و باید در یک برنامه زمانبندی شده‌ پنج ساله در راستای تحقق اهداف آن به سرعت حرکت کرد.

رضا قاسمی اضافه کرد: همکاران دانشگاهی باید به مسائل مطرح شده در این سند با نگاهی پروژه‌محور بنگرند و برای اجرای آن با دقت تمام با شیوه برنامه‌ریزی دقیق، تعیین هدف، داشتن استراتژی و ... در قالب تشکیل ستاد عمل کنند.

نقش مأموریت‌گرای دانشگاه آزاد برای پیشبرد آمایش سرزمینی

دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی هم با اشاره به سند جامع دانشگاه آزاد اسلامی، مبحث آمایش در کشور را یک ضرورت مهم خواند و خاطرنشان کرد: آمایش در سال‌های گذشته و ابتدایی به‌عنوان یک مبحث مهم مورد تأکید قرار گرفت که استان هرمزگان به‌عنوان یاری‌گر و همراه این طرح توانست خاطرات خوبی را در ذهن عوامل اجرایی این طرح از خود برجای بگذارد.

آزادیان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره بیکاری فارغ‌التحصیلان و عدم توجه به هدفمند بودن آموزش در کشور، افزود: دانشگاه آزاد با نقش یک دانشگاه مأموریت‌گرا درراستای پیشبرد منویات رهبری پیشقدم شد و با برنامه‌ریزی درست و صحیح، مسیر خود را هدف‌گذاری و با درک عمیق از ذائقه مردم، گام در این مسیر سخت و پرالتهاب گذاشت و توانست موفقیت‌های بزرگی را در این عرصه نصیب جامعه کند.

وی تبیین کرد: این سند جامع منطبق بر سیاست‌های کلی نظام اسلامی و قانون اساسی بر محور علم و فناوری تدوین و به واحد‌های دانشگاهی ابلاغ شد و از سوی رئیس این دانشگاه مقرر شد این دانشگاه تا سال ۱۴۰۴ به‌عنوان انتخاب نخست داوطلبان ورود به دانشگاه باشد که در آن زمان در باور‌ها نمی‌گنجید و کم‌کم به‌عنوان یک اصل اساسی منطبق بر واقعیت در حال عملیاتی شدن است.

مدیرکل برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست با تأکید بر عملیاتی شدن تمام مفاد سند تحول و تعالی دانشگاه، آن را شامل ۱۰ بسته کاری با راه‌کنش‌ها و اقدامات مؤثر کنار اهداف و شاخص‌ها ارزیابی کرد و ادامه داد: تمام این اهداف با تعیین ظرفیت‌ها محیطی و نیروی انسانی کارآمد رقم می‌خورد و مدل‌های آموزشی در دوران مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

امینی خاطرنشان کرد: باید مأموریت واحد‌های ما آموزشی و با استفاده از ظرفیت‌های واحد‌ها در راستای درآمدزایی شکل بگیرد؛ چراکه ظرفیت‌های هر استان با استان دیگر متفاوت و نقشه راه آن نیز به شکل دیگری ترسیم می‌شود که مختص آن منطقه جغرافیایی با قابلیت‌های پیش روی آن است و نمی‌تواند در جای دیگر طرح هدفمند و موفقی باشد.

وی یادآور شد: تک‌تک پروژه‌ها باید برای توسعه و حرکت روبه رشد انجام شود تا روند متوازن هزینه‌ها و درآمد‌ها به نقطه‌ای برسد که بتواند وضعیت رفاهی کارکنان و هیئت علمی دانشگاه را در سطح رضایتمند پوشش دهد و بسیاری از مشکلات را از پیش رو بردارد.

توان‌سنجی دقیق و راهبری مستمر مسیر دانشگاه آزاد را هموار می‌کند

معاون نظارت و ارزیابی عملکرد مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات هم هدف از برگزاری این نشست‌ها را توان‌سنجی واحد‌ها و مراکز اعلام کرد و ادامه داد: مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدن به شکایات دانشگاه، برای مچ‌گیری تأسیس نشده؛ بلکه آمده تا در کنار واحد‌های دانشگاهی به آنان کمک و در رسیدن به اهداف چشم‌انداز همراه و همگام با واحد‌ها به سمت توسعه حرکت کند.

طوسی، محور حرکت و فعالیت‌های دانشگاه را سند جامع معرفی کرد و گفت: این جلسه با هدف معرفی توانمندی‌های واحد‌ها و مراکز استان هرمزگان با ارزیابی و کمک به آنان در اجرای برنامه‌های آینده شکل گرفته و برآنیم تا با توان‌سنجی دقیق و راهبری مستمر، اهداف مورد نظر را محقق و عملیاتی کنیم.

دبیر ستاد راهبری و نظارت بر پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد هم در ادامه این نشست، این سند را یک سند جامع و کامل خواند که با پشتوانه فکری و مدیریتی قوی در راستای سیاست‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی و استاد بالادستی تنظیم شده و نقشه جامع علمی دانشگاه در آن تدوین شده است.

پالیزبان با اشاره به نقش آموزش عالی در توسعه کشور گفت: آموزش عالی باید با نگاه مأموریت‌گرا و هدفمند در کشور فعالیت کند و براساس نقشه راه که در منویات مقام معظم رهبری به طور مکرر بر آن تأکید شده، تدوین و ابلاغ شود تا شکاف‌ها و فاصله‌های ایجاد شده قبل با سیاست‌های رو به رشد و نوگرا فعلی پر و تکمیل شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز در این نشست به تشریح عملکرد این دانشگاه در استان هرمزگان پرداخت و بیان کرد: بررسی عملکرد این دانشگاه در تمام عرصه‌های پژوهشی، آموزشی و ... کاملاً روشن و شفاف است و با نتایج حاصل شده متوجه رشد و توسعه آن خواهیم شد.

رنجبر، ساخت خوابگاه ۵۴۰ نفری، ساخت مجموعه پارک علم و فناوری، دانشکده پزشکی، دانشکده نفت و صنعت، دانشکده تعلیم و تربیت، سرای نوآوری و دانشکده در جوار صنعت، دو مدرسه سما و سالن ورزشی را از طرح‌های پیش رو واحد بندرعباس خواند و گفت: این دانشگاه به‌دلیل رشد و توسعه مستمر باید براساس واقعیت‌ها به آن بها و بودجه داده شود تا مسیر توسعه را به سرعت در راستای ایجاد درآمدزایی طی کند.

وی، تعیین تکلیف پروژه مروارید، ساخت خوابگاه نوروز و ساخت چند پروژه مشابه را در واحد‌ها و مراکز دانشگاهی در راستای اهداف سند مهم قلمداد کرد و افزود: سازمان مرکزی باید برای محقق شدن برنامه پنج ساله سند چشم‌انداز یاری‌گر و کمک‌رسان واحد‌ها و مراکز باشد تا آنها نیز بتوانند با قدرت و سرعت قابل قبولی با توسعه دانشگاه همراه باشند.

این نشست با ارزیابی و بررسی طرح‌ها، برنامه، پروژه‌های واحد‌ها و مراکز دانشگاهی با هدف توان‌سنجی واحد‌ها دنبال شد و رؤسای واحد‌ها و رؤسای شورای تخصصی با بیان برنامه‌ها و اهداف پیش رو به بیان مشکلات خود پرداختند.

انتهای پیام/

ارسال نظر