صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان فیلم «آپاراتچی»:

ساختار سینمایی به فیلم‌سازان شهرستانی جفا کرده است

کارگردان فیلم سینمایی «آپاراتچی» در برنامه صبحانه ایرانی نکاتی را درباره تولید این اثر مطرح کرد.
کد خبر : 897559

به گزارش فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم وفناوری آنا، «آپاراتچی» اولین فیلم قربانعلی طاهرفر است که در جشنواره فجر امسال توانست جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کند. این فیلم در خصوص یک نقاش ساختمان عشق فیلم است که قصد دارد یک فیلم سینمایی بلند بسازد. به همین مناسبت صبحانه ایرانی سراغ کارگردان این فیلم رفته و صبح روز دوشنبه میزبان این کارگردان فیلم اولی بوده است.

قربانعلی طاهرفر در پاسخ به این سوال که چه شد فیلم «آپاراتچی» را ساختید گفت: نقش اصلی این فیلم شخصی است به نام جلیل طایفی که پرچمدار هنر مردمی در شهر تبریز است. ما در دهه شصت با دو جریان شبه روشنفکران و تحجر مواجه هستیم. به تعبیر حضرت امام این دو جریان دو بال اسلام آمریکایی است. آقای جلیل طایفی علاوه بر اینکه نقاش ساختمان هستند عشق سینما هم هستند. منتهی علاقه‌ای هم به هنر انقلاب داشتند. این شد که یکسری از دوستان خود را برای ساخت فیلم کوتاه جمع می‌کنند. آقای رضا ناجی هم از همان روز‌ها مطرح می‌شود و در سه فیلم او بازی می‌کند.

وی افزود: خلاصه اینکه این فرد چند فیلم می‌سازد. سازمان اکرامی تشکیل می‌دهد و در اقصی نقاط آذربایجان فیلم‌های خود را اکران می‌کند. با دوستان خود سازمان اکرانی تشکیل می‌دهند که بلیط فروشی هم دارند. این نشان می‌دهد مسیر هنر واقعی مردمی در دهه شصت چقدر مقدس بوده است. یکی از آرزو‌های آقای طایفی حضور در جشنواره فیلم فجر بود که هنگام نشست خبری فیلم حضور او توسط مجری طرح فیلم محقق شد.

مردم «آپاراتچی» را از خودشان می‌دانستند وی در خصوص بازتاب «آپاراتچی» میان مردم گفت: استقبال فیلم بسیار زیاد بود و مردم تبریز هم بسیار فیلم را دوست داشتند. چون این هنر، یک گنجینه بی پایان هنر نهفته است که هر گوشه از این گنجینه به سینما منتقل شود باعث خوشحالی مردم است. چنان همراهی بی نظیری از مردم دیدم که فهمیدم این فیلم را از خودشان می‌دانستند. یکی از سوالات احتمالی آینده من این است که چرا زبان فیلم ترکی نیست. من متوجه شدم فیلمی که زیرنویس می‌خورد بخش مهم و زیادی از مخاطب خود را از دست می‌دهد. از طرفی هم محل کار تبریز بود و دلیلی نداشت که زبان فیلم فارسی باشد. به این نتیجه رسیدم که افرادی انتخاب کنم که ترک زبان هستند، اما ترکی صحبت نمی‌کنند. اتمسفر کلی کار اینطور باید باشد که از لهجه‌ای که دارند بفهمیم فیلم در آذربایجان است.

استعداد‌های شهرستانی پشت دیوار تهران مانده‌اند

طاهرفر خاطرنشان کرد: اولین اکران ما در تبریز در حوزه هنری بود. هنگامی که فیلم پخش می‌شد من فیلم را نمی‌دیدم و فقط به بازخورد‌های مردم نگاه می‌کردم. چون ادای لهجه درآوردن با لهجه واقعی فرق دارد. هنگام ساخت فیلم هم بچه‌ها هم خیلی همکاری کردند. اعضای اصلی بازیگران فیلم هم همه ترک زبان هستند. نکته‌ای که می‌خواهم بگویم این است که ساختار سینمایی کشور ما به فیلم‌سازان شهرستانی جفا کرده است. بسیاری از استعداد‌های شهرستانی پشت دیوار سینمای تهران مانده‌اند. البته گشایش‌هایی صورت گرفته است، اما ان‌شاءالله کم کم این دیوار برداشته شود.

برنامه صبحانه ایرانی شنبه تا پنج‌شنبه هر هفته از ساعت ۷ تا ۱۰ صبح روی آنتن شبکه دو می‌رود.

انتهای پیام/

ارسال نظر