صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۱۷ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

ضعف جهانی دانش‌آموزان در مهارت‌های سواد پایه‌ای+ فیلم

حکیم‌زاده گفت: ضعف مهارت‌های سواد پایه خواندن، نوشتن و زبانی به‌عنوان آسیبی همگانی در جهان شناخته شده که به‌عنوان مقدمه‌های بعدی در یادگیری و خلاق است.
کد خبر : 897447

رضوان حکیم‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا در پاسخ به این سوال که چرا پژوهش در دوران مدرسه به دانش آموزان آموزش داده نمی‌شود؟ اظهار کرد: لازمه داشتن پژوهشگران موفق در دانشگاه‌ها نیازمند شکل‌گیری تفکر پژوهشی در دانش‌آموزان است.

وی با بیان اینکه مقدمه داشتن پژوهشگران موفق از مدارس آغاز می‌شود، تأکید کرد: هر چقدر برنامه‌های درسی بر حافظه محوری تأکید داشته باشند دانش آموزان کمتر این مباحث را فرا می‌گیرند، اما هر چقدر روش‌های آموزش در مدارس بتواند دانش آموزان را کنجکاو و پرسشگر بار بیاورد در بدو ورود به دانشگاه با نگاه نقادانه و روحیه پژوهشگری در معرض یافته‌های علمی قرار خواهند گرفت تا به رونق پژوهش‌های کاربردی و مسئله محور در جامعه کمک کنند. 

لزوم بازنگری برنامه‌های درسی با نگاه تلفیقی

معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره بازنگری محتوای برنامه‌های درسی آموزش و پرورش گفت: برنامه‌های درسی آموزش و پرورش قطعاً باید بازنگری شوند؛ چراکه در عصری زندگی می‌کنیم که برنامه‌های درسی وارد هر حوزه‌ای به خصوص آموزش شده است؛ بنابراین ادامه مسیر‌ها و روش‌های گذشته کمک کننده نخواهند بود و حتما باید با نگاه تلفیقی برنامه‌های درسی را تدوین کنیم تا دانش آموزان علاوه بر یادگیری مفاهیم علمی، مهارت‌های نرم را هم که لازمه موفقیت در زندگی و پرورش و تفکر انتقادی و حل مسئله است فرا بگیرند. 

افزایش سطح سواد دانش‌آموزان در عصر تکنولوژی 

حکیم زاده با اشاره به سطح سواد دانش آموزان و معلمان اظهار کرد: با یک جواب کلی نمی‌توان سطح سواد دانش آموزان و معلمان را ارزیابی کرد؛ اما با وجود فناوری‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته قطعا دانش آموزان نسبت به گذشته در برخی از زمینه‌ها سطح سواد بالاتری دارند، کماکان اینکه در بعضی از حوزه‌های فناوری به نسبت بزرگتر‌ها حتی معلمان سواد بیشتری دارند. 

وی ادامه داد: ضعف مهارت‌های سواد پایه خواندن و نوشتن و زبانی به عنوان آسیب همگانی در سطح جهان شناخته شده که به عنوان مقدمه‌های بعدی و مقدمه‌های یادگیری و خلاق است که باید مورد توجه قرار گیرد و معلمان هم متناسب با شرایط موجود توانمندی‌های خود را ارتقا دهند و مجهز به دانش، نگرش و مهارت‌هایی شوند که کمک کنند، تدریس فعال آنها باشد تا بیشتر از اینکه در نقش دانای کل فقط مهارت‌هایی را به دانش آموزان منتقل می‌کنند، تسهیل گر فرصت‌های یادگیری‌هایی باشند که دانش‌آموزان با آموختن روش‌های جست و جوگری و روش‌های حل مسئله بتوانند سازندگان دانش خود باشند. 

تدوین برنامه خوانا برای تقویت مهارت‌های زبانی 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: برنامه خوانا برای تقویت مهارت‌های زبانی خواندن و نوشتن و شنیدن و آموزش مهارت‌های برنامه نویسی و سواد دیجیتال با توجه به اقتضائات فناوری جدید تدوین شده تا دانش‌آموزان به جای اینکه استفاده‌کنندگان برنامه‌های فناوری باشند، بتوانند خلق کنندگان خلاق فرصت‌های یادگیری از طریق فناوری‌ها باشند و سواد کامپوتری داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر