صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۲ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار می‌کند؛

همایش تعلیم و تربیت کودکان با نیاز‌های ویژه

نخستین همایش بین المللی تعلیم و تربیت کودکان با نیاز‌های ویژه با تاکید بر برنامه درسی از سوی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار می‌شود.
کد خبر : 897430

به گزارش خبرنگار گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، آموزش با نیاز‌های ویژه، اشاره به آموزش دانش آموزانی دارد که به گونه‌ای تفاوت‌های فردی یا ناتوانی‌ها آنها را نیازمند به آموزشی فرای شیوه‌های مرسوم می‌کند. این نوع از آموزش شامل، برنامه درسی خاص، رویه‌های آموزشی نظام‌مند، تجهیزات و وسیله مناسب آن‌ها و سامان دهی مخصوص می‌شود.

این مداخلات برای کمک به افراد با نیاز‌های ویژه طراحی شده اند تا به سطح بالاتری از خودکفایی و موفقیت شخصی در مدرسه و جامعه دست یابند. اگر دانش آموزان توان‌یاب فقط به آموزش معمول دسترسی داشته باشند ممکن است از چرخه آموزش خارج یا بسیار کم‌تر از سقف توانایی خود بیآموزند. در نتیجه آموزش با نیاز‌های ویژه، امروز به یک ضرورت تبدیل شده است.

از دگر سو کارتر ویکتور گود در تعریف برنامه درسی می‌نویسد: برنامه درسی عبارت از یک برنامه کلی و عمومی در ارتباط با محتوای آموزشی که توسط مدارس به دانش آموزان ارائه می گردد تا در سایه آن یادگیرندگان قادر شوند  صلاحیت های لازم را در خود بوجود آورده و برای ورود به حوزه های فنی و حرفه ای خاص آماده شوند.

با توجه به این تعریف آشکار می‌شود که در برنامه درسی محتوای مورد نظر به یادگیرنده منتقل می‌شود تا یه رشد دست یابد و صلاحیت‌های لازم را کسب کند.

با توجه به توصیفی که از آموزش با نیاز‌های ویژه شد و تعریفی که از برنامه درسی آمد، آشکار می‌شود که در برنامه ریزی درسی در آموزش دانش‌آموزان توان‌یاب از اهمیتی دوچندان برخوردار می‌شود چرا که برنامه ریزی درسی آن‌ها باید با توجه به نیازهای خاص خودشان ریخته شود و در مواردی حتی هر توان‌یاب نیاز به برنامه درسی ویژه خود دارد.

بر همین اساس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش همت به برپایی همایش کرده است.

 

نخستین همایش بین المللی تعلیم و تربیت کودکان با نیاز‌های ویژه با تاکید بر برنامه درسی سه شنبه (۱ اسفندماه) از سوی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی در شهر تهران برگزار می‌شود.

پژوهشگران، اساتید دانشگاه، دانشجویان و علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه کنند.

انتهای پیام/

فرهاد بامداد
ارسال نظر