صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با حضور در غرفه خبرگزاری آنا؛

محمدعراقی: وحدت حوزه و دانشگاه در عمل محقق نشده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا ۹۵ درصد عضو خبرگان از روحانیان هستند، گفت: زیرا وحدت حوزه و دانشگاه در عمل تحقق پیدا نکرده است؛ بنابراین مشکلاتی که در کشور وجود دارد با همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه برطرف می‌شود.
کد خبر : 897358

حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدعراقی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بازدید از غرفه خبرگزاری علم و فناوری آنا در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران به خبرنگار آموزش و دانشگاه درباره ارتباط حوزه و دانشگاه گفت: قبل از انقلاب اسلامی جزء کسانی بودم که ارتباط بین دانشگاه و حوزه از دغدغه‌هایم بوده است. از ۱۳۴۲ که وارد حوزه شدم، روز‌های آخر هفته به سمت کوی دانشگاه تهران همراه با دانشجویان عزیمت می‌کردیم.

وی با بیان اینکه از همان سال‌های اول ورودم به حوزه با دانشجویان و دانشگاهیان ارتباط خوبی داشتم، اظهار کرد: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی با بهره‌مندی از توانایی‌های اساتید حوزه و دانشگاه، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه را راه‌اندازی کردیم.

محمدعراقی با اشاره به اینکه اولین رئیس رسمی دفتر همکاری حوزه و دانشگاه بنده بودم، تصریح کرد: اعتقادم این است که یکی از راهبرد‌های امام، وحدت حوزه و دانشگاه بود؛ اما متاسفانه با این راهبرد به‌صورت شعاری برخورد شده است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مشکل اصلی ما در کشور، اقتصاد است، عنوان کرد: تقریبا ۴۰ دانشکده اقتصاد و ۱۰۰ استادتمام دانشگاه اقتصاد در کشور وجود دارد؛ بنابراین چه کسی باید مشکل اقتصاد کشور را برطرف کند؟

باید اساتید دانشگاه و حوزه برای حل مسئله در کشور طرح ارائه دهند

وی در پاسخ به سوال مبنی‌بر اینکه همکاری حوزه و دانشگاه به چه معناست، توضیح داد: همکاری حوزه و دانشگاه یعنی اینکه ببینیم معادل اساتید در حوزه علمیه چه کسانی هستند. به جرئت می‌توانم ۲۰ استاد حوزه را نام ببرم که دارای دکتری اقتصاد از دانشگاه‌های کشور و دارای اجتهاد اقتصاد اسلامی هستند.

محمدعراقی با اشاره به چشم‌انداز وحدت حوزه و دانشگاه، ادامه داد: ۱۰۰ استاد در دانشکده اقتصاد و ۲۰ استاد در حوزه باید با همکاری یکدیگر به حل مسائل در کشور بپردازند و برای اقتصاد کشور طرح ارائه دهند.

شهید مفتح؛ سمبل وحدت حوزه و دانشگاه

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اساتید دانشگاه و حوزه اقتصاد باید برای حل تورم کشور طرح ارائه دهند، اظهار کرد: متاسفانه این اتفاق هنوز در کشور محقق نشده است؛ بنابراین نقش رسانه‌ها در این خصوص باید پرنگ باشد.

وی با اشاره به ۲۷ آذر، روز شهادت شهید مفتح، بیان کرد: شهید مفتح، یکی از اساتید حوزه، در آستانه در دانشکده الهیات دانشگاه تهران ترور شد و سمبل وحدت حوزه و دانشگاه است؛ اما ما فقط با این سمبل نمادین برخورد کردیم. تنها در روز وحدت حوزه و دانشگاه یک مراسم بزرگداشت برگزار و از این شخصیت تجلیل می‌کنیم.

مجلس خبرگان فقط به روحانیان اختصاص ندارد

محمدعراقی در پاسخ به سوال مبنی‌بر اینکه آیا مجلس خبرگان به روحانیان اختصاص پیدا می‌کند، عنوان کرد: وقتی به قانون می‌نگریم، مشاهده می‌کنیم که اینطور نیست. قانون می‌گوید هر کسی که دانش، علم، دیانت و مدیریتش در سطح خاصی باشد، می‌تواند عضو خبرگان شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه چرا ۹۵ درصد عضو خبرگان از روحانیون هستند، یادآور شد: زیرا وحدت حوزه و دانشگاه در عمل تحقق پیدا نکرده است. مشکلاتی که در کشور وجود دارد، با همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه برطرف می‌شود.

وی با اشاره به چالش‌ها و مشکلات مردم، اظهار کرد: یکی از ایرادات و مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بانک‌ها هستند. در واقع، بانک‌ها، علی‌رغم دستور اسلام، رباخوارند. من این موضوع را تأیید نمی‌کنم؛ اما نظر افکار عمومی نسبت به بانک‌ها منفی است و این به معنای آن است که علوم انسانی اسلامی در کشور شکل نگرفته است.

محمدعراقی با بیان اینکه بانکداری اسلامی به‌تنهایی از عهده دانشگاه و حوزه برنمی‌آید، عنوان کرد: دولت باید متخصصان امر بانکداری در حوزه و دانشگاه را شناسایی کند تا با همکاری یکدیگر مشکل را برطرف سازند.

نخبگان حوزه و دانشگاه به‌صورت تک‌بعدی مشکلی را حل نمی‌کنند

وی حل مشکلات ریشه‌ای اقتصاد، بانک‌ها، فرهنگی و عفاف و حجاب را در گرو همکاری نخبگان در حوزه و دانشگاه دانست و ادامه داد: نخبگان در حوزه و دانشگاه به‌صورت تک‌بعدی عمل می‌کنند و فلسفه راهبرد امام همین بود و امام در این زمینه موفق شدند. شهید بهشتی‌ها، مطهری‌ها، مفتح‌ها کسانی بودند که در حوزه و دانشگاه فعالیت داشتند و امروز هم افراد بسیاری را داریم که عالی‌ترین درجات را در حوزه و دانشگاه پشت سر گذاشتند.

این عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به حوزه علمیه مشکات، عنوان کرد: افرادی که در حوزه علمیه مشکلات هستند، جزء نخبگانی به‌شمار می‌آیند که پس از حضور در دانشگاه‌های برتر به حوزه علمیه انتقال پیدا می‌کنند و می‌توانند حلقه اتصال بین حوزه و دانشگاه باشند.

محمدعراقی با بیان اینکه باید دید منفی نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه از بین برود، اظهار کرد: بسیاری از فارغ‌التحصیلان حوزه در دانشگاه حضور دارند و بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه در حوزه هستند؛ بنابراین این نگاه منفی قدیمی شده است و باید سعی کنیم که موفقیت راهبرد امام را در میدان عمل نشان دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر