صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چالش‌ها و فرصت‌های کتاب کودک بررسی شد

سلسله نشست‌های یارستان کودکستان با عنوان «زیمان کودکی» به معنای زیست بوم کودکی، با هدف احصای چالش‌ها و فرصت‌های زیست‌بوم کودکی و ریشه‌یابی آن‌ها برای حل درست مسائل طراحی شده است. 
کد خبر : 896700

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اولین نشست بررسی چالش‌ها و فرصت‌های حوزهٔ کتاب کودک، در ساختمان سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک و به میزبانی یارستان کودکستان برگزار شد. سلسله نشست‌های یارستان کودکستان با عنوان «زیمان کودکی» به معنای زیست بوم کودکی، با هدف احصای چالش‌ها و فرصت‌های زیست‌بوم کودکی و ریشه‌یابی آن‌ها برای حل درست مسائل طراحی شده است. 

سلسله نشست‌های یارستان کودکستان با عنوان «زیمان کودکی» به معنای زیست‌بوم کودکی، با هدف احصای چالش‌ها و فرصت‌های زیست‌بوم کودکی و ریشه‌یابی آن‌ها برای حل درست مسائل طراحی شده است.

این نشست با حضور مجتبی همتی‌فر؛ رئیس سازمان ملّی تعلیم‌وتربیت کودک و مسعود تهرانی؛ معاون پژوهش سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک و نویسندگان، ناشران، مروجان و فعالان متخصص و باتجربه حوزه کتاب کودک برگزار شد.

در این جلسه نمایندگانی از انتشارات پرتقال، قدیانی، مهرک، منادی تربیت و مرآت و همچنین فعالان و نویسندگانی، چون منصوره مصطفی‌زاده، زهرا محسنی‌فرد، نسترن پورصالحی و معصومه توکلی، به بیان نکات خود در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های حوزه کتاب کودک پرداختند.

فهرست چالش‌های حوزه کتاب کودک

در این نشست، نکات فراوانی از سوی حضار مطرح شد و ۳۵ چالش در قالب فهرستی تهیه شد. پس از بحث و گفتگو ۸ چالش اصلی از دیدگاه صاحب نظران به شرح زیر احصا شد:

۱. نبود سیاست‌های لازم برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در نهاد‌های دولتی و همگانی نبودن ساز و کار‌های حمایتی؛
۲. کمبود نیروی متخصص در زمینه تصویرگری، ویراستاری، نویسندگی و شعر کودک و بسته شدن مسیر تربیت نیروی متخصص که پیش ازین توسط کانون پرورش فکری و نشریات کودک رقم می‌خورد؛
۳. عدم وجود شفافیت در مراکز ارزیابی و انتخاب کتاب کودک؛
۴. کمبود کتابفروشی و کتابخانه‌های کودک در سراسر کشور؛
۵. نقش کم‌رنگ رسانه‌های عمومی در معرفی و ترویج کتاب؛
۶. عدم توجه به بوم و فرهنگ ایرانی؛
۷. حذف رشته کتابداری و جای خالی مدیریت دانش در حوزه کتاب کودک؛
۸. ضعف فرهنگ مطالعه در خانواده و عدم درک اهمیت کتابخوانی کودک در خانواده.
برای بررسی راهکار‌های پیشنهادی متناسب با این چالش‌ها نیز، نشست آتی به زودی برگزار خواهد شد.

با توجه به جریان فراخوان سومین گام یارستان کودکستان که با هدف شناسایی، ارتقا و حمایت از محصولات فاخر دوران کودکی برگزار می‌شود و اهمیت موضوعی بررسی چالش­‌ها و فرصت­‌های فعالان حوزه اوان کودکی، این نشست­ها ادامه­‌دار بوده و در حوزه­‌های کتاب کودک، کتاب کار کودک، بسته­های تربیت و یادگیری کودکستان، کتاب‌­های راهنمای مربی و والدین، سرود، ترانه و لالایی کودک، بازی دیجیتال و برنامک کودک نیز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر