صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا از دومین شب جشنواره موسیقی فجر گزارش می‌دهد؛

از موسیقی بین‌المللی که دلچسب نبود تا شب عاشقانه «حجت اشرف‌زاده» در تالار وحدت

دومین شب جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اجرای هندی‌ها، ازبک‌ها و تاجیک‌ها نتوانست مخاطب زیادی را جذب خود کند، اما اجرای «حجت اشرف‌زاده» در تالار وحدت استقبال بی نظیری را تجربه کرد.
کد خبر : 896567

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین شب جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اجرای گروه موسیقی بانوان «نوشه» در تالار وحدت و استقبال بانوان تهرانی همراه شد.

پریچهر خسروی، پگاه بزرگ و شهناز زمردبخش خوانندگان این اجرا بودند. سرپرست گروه نوشه نیوشا بریمانی بود و قطعاتی چون «عالم بی‌رنگی»، «آشتی»، «سفر»، «سیل اشک‌هام»، «قصر»، «صدف»، «چشم»، «دریاچه نور»، «راوی»، «تو اگه با من باشی»، «زمونه»، «وقتی قلبم»، «گل کاغذی»، «خواب»، «نور امید»، «بهار» و «بی‌قرار» را برای حاضران اجرا کردند. 

هندی‌ها در تالار وحدت، ازبک‌ها و تاجیک‌ها در رودکی

نخستین اجرای شب گذشته تالار وحدت، اجرای ترانه‌های راجستان به سرپرستی راهیش بهارتی بود. سازهای این گروه متشکل از سازهای کوبه‌ای با معرفی موسیقی مقامی و آیینی راجستان بود. قطعات ریتمیک و موسیقیایی هندی اما نتوانست خیلی مخاطبان زیادی را در سالن جذب کند، هر چند که آن تعداد اندک به تشویق‌های پی در پی گروه هندی پرداختند.

بهارتی درباره این اجرا گفت: به عنوان یک هنرمند برای مردم دنیا آرزوی صلح دارم، ما به عنوان فعال حوزه موسیقی همه عضو یک خانواده هستیم و تلاش می‌کنیم شادی را به مردم هدیه دهیم. من به موسیقی ایرانی علاقه‌مند هستم و آن را ریشه موسیقی منطقه می‌دانم و تمایل دارم که کار تلفیقی با موسیقی ایرانی داشته باشیم.

دو اجرای بین‌الملل تالار رودکی کم اقبال از سوی مخاطبان

ابرار زوفاروف از ازبکستان نخستین اجرای تالار رودکی بود که در ساعت 18:30 اجرا شد و همراهی ساز دایره به اجرای رپرتوار آیینی موسیقیایی از فرهنگ کشورشان پرداختند. رپرتوار «نهار آش» مربوط به عروسی ازبک‌ها است که طی آن داماد فردای روز عروسی با مردان دیگر آواز می‌خواند.

ابرار زوفاروف (ازبکستان) نوازنده تنبور و ساتو، خواننده و محقق ردیف‌های موسیقی و استاد مؤسسه موسیقی ملی ازبکستان است. متأسفانه این اجرا نتوانست مخاطبان ایرانی را به خود جذب کند.

پس از اجرای زوفاروف، سردار سولیف هنرمند تاجیکستان راس ساعت ۲۱:٣٠ روی صحنه رفت. وی که به زبان فارسی صحبت می‌کرد در ابتدای برنامه ضمن خوش‌آمدگویی به حضار، گفت: من از شهر خنجد آمده‌ام و در ابتدا سرودی را خواهم خواند که شعر آن از کمال خجندی است.

وی در ادامه علاوه بر ساز تنبور تاجیکستانی و سه‌تار با همراهی ساز دایره به اجرای مقام‌ها و قطعات باکلام پرداخت. «عشاق خجند» آخرین قطعه‌ای بود که توسط سولیف با دونوازی دایره اجرا شد.

عاشقانه‌های حجت اشرف زاده در تالار وحدت

حجت اشرف‌زاده خواننده موسیقی ایرانی شب گذشته در سانس دوم اجراهای جشنواره موسیقی فجردر تالار وحدت به صحنه رفت و توانست مخاطبان زیاد خود را راضی نگه دارد. نخستین قطعه اجرای اشرف‌زاده «تو نفسی» و سپس «حالم خوبه با تو» بود.

وی صحبت رو به مخاطبانش گفت: باعث افتخارم است که بار دیگر دراین سالن با شکوه و زیبا برای عاشق‌ترین روزگار از عشق می‌خوانم، شما خانواده ارجمند من هستید، من امشب با عشق برای خانواده خودم می‌خوانم. 

وی سپس گفت: برای ادای احترام به مقام مادر و پدر قطعه «می‌پرستم» را میخوانم.

او عنوان کرد که مادر تنها موجودی است که پس از خدا قابل پرستش است، یک مادر همیشه مادر است و باید برایش عاشقانه خواند.

اشرف‌زاده خطاب به احمد امیرخلیلی ترانه سرای برخی از آثارش گفت: برخی قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌شود برای آخرین بار روی صحنه می‌رود، چرا که قرار است آلبوم جدیدی برای سال نو منتشر کنم، از این رو خیلی از این قطعات را نمی‌خوانم. 

اشرف‌زاده سپس عنوان کرد که موسیقی‌های محلی ایرانی بسیار ارزشمند هستند و یک سفری بین اقوام مختلف از ترک ، لر، بلوچ، ترکمن، خراسانی، مازنی، گیلگی با موسیقی بی  کلام انجام داد.

وی پیش از اجرای قطعه محلی «درنا» یاد و خاطره محمدرضا شجریان را در کنسرت گرامی داشت و گفت: پیش‌تر این قطعه با صدای این هنرمند بزرگ در آلبوم «شب، سکوت، کویر» اجرا شده بود.

حجت اشرف‌زاده در بخشی از این برنامه قطعه «الله‌مزار» را اجرا کرد و پیش از اجرای آن از داستان شکل گیری‌ این اثر موسیقایی سخن گفت.

حجت اشرف‌زاده قطعه پایانی این کنسرت را به کودکان و نوجوانان حاضر در سالن تقدیم کرد.

عاشقم باش، زیبای من، آتشم باش، دورت بگردم، اما چشمات، صدای تو (به شهر عشق)، جان منی، رفته از دست، بی‌خبر از تو، باران ببارد، آنپلاکد (بخشی از شعر‌های عاشق توام، از یاد رفته، سفر نرو، مهدخت) دلتنگ توام، ماه و ماهی و پرسون‌پرسون از جمله قطعات اجرایی این کنسرت بودند.
حمید علی اکبرزاده (نوازنده پیانو)، رضا بنائی‌نیا (نوازنده درامز)، بهادر آذریان (نوازنده گیتار کلاسیک)، میلاد مجذوب (نوازنده گیتار الکتریک)، علیرضا نجف‌زاده (نوازنده پرکاشن)، آیدین نیکومرام (نوازنده گیتارباس)، مجید مظاهری (نوازنده کمانچه) و مجتبی حاجی‌بورندرق (نوازنده کلارینت) اعضای گروه موسیقی حجت اشرف‌زاده بودند.

شبی با هنرنمایی هنرستانی‌ها

دانش‌آموزان هنرستان موسیقی قزوین با اجرای تصنیف خاطره‌ساز «بهار دلکش»، کمانچه‌نوازی هادی منتظری در کنار آواز سروش بخشش و سنتورنوازی پدرام جوادزاده به همراه آواز محمود صالحی، دومین شب برگزاری جشنواره موسیقی فجر را به شبی از جنس ساز و آواز بدل کردند.

دانش‌آموزان دخترانه هنرستان موسیقی قزوین متشکل از ۱۱ نوازنده ساز‌های ایرانی شامل سنتور (سه نوازنده)، تنبک (دو نوازنده)، کمانچه (دو نوازنده)، تار (سه نوازنده)، قانون (یک نوازنده) کار خود را با تکنوازی تنبک آغاز کردند. دو قطعه بی کلام، قطعه ساز و ضربی سنتور و تنبک و اجرای تصنیف‌های «بهار دلکش» و «ای عاشقان»، از دیگر قطعات اجرا شده دانش آموزان دخترانه هنرستان موسیقی قزوین بود.

در ادامه در سانس دوم هادی منتظری مدرس، آهنگساز و نوازنده شناخته شده کمانچه به همراه سروش بخشش خواننده شناخته شده موسیقی سنتی، قطعه آوازی تحسین برانگیزی را برای مخاطبان حاضر در سالن اجرا کردند و آخرین اجرای شب دوم در سالن سوره حوزه هنری هم به سنتورنوازی پدرام جوادزاده، نوازنده شناخته شده سنتور با همراهی آواز محمود صالحی اختصاص داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر