صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۵۶ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با آنا:

۵۰ درصد از ظرفیت علوم پایه باید صرف بررسی چالش‌های آینده شود

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: اگر متخصصان علوم پایه ۳۰ تا ۵۰ درصد به مسائل روز می‌پردازند، باید ۵۰ درصد مابقی را به چالش‌های آینده کشور که انسان با آنها رو به رو خواهد شد، اختصاص دهند. 
کد خبر : 896134

فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره آسیب شناسی تعداد کم متقاضیان رشته‌های علوم پایه اظهار کرد: دانش آموختگان برتر دانشگاه‌ها به صورت مسابقه‌ای و رقابتی علاقه‌مند به قبولی در دانشگاه تربیت مدرس هستند. 

وی افزود: گاهی اوقات پذیرش در مقطع دکتری تنها برای ۴ تا ۵ دانشجو امکانپذیر است، اما با حدود ۱۰۰ داوطلب مصاحبه می‌شود تا از بین آنها برترین را برگزینیم. 

علوم پایه را باید پایه سایر رشته‌ها بدانیم

دانشجو تصریح کرد: دانشگاه تربیت مدرس مشکلی در زمینه کمبود رشته‌های علوم پایه ندارد، اما مجموع رشته‌های علوم پایه را باید پایه مابقی رشته‌ها بدانیم. مثلا تعریف مهندس در فنی و مهندسی یعنی فردی که از ریاضیات برای حل مسائل و مشکلات استفاده می‌کند که پایه این علم ریاضی به شمار می‌آید. 

رئیس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه پایه خیلی از رشته‌ها علوم پایه است؛ تاکید کرد: علوم پایه مانند رشته‌های ورزشی که دو میدانی و اساسی را پایه بقیه رشته‌ها حساب می‌کند، عنوان می‌شود؛ بنابراین اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر ۳۰ تا ۵۰ درصد به مسائل روز می‌پردازد و باید ۵۰ درصد مابقی را به چالش‌های آینده کشور که انسان با آنها رو به رو خواهد شد، اختصاص می‌دهد. 

دانشجو گفت: علوم پایه به حل و بررسی مسائل و مطالبی می‌پردازد که بعد‌ها مشکل کشور خواهد بود و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شاید بازار کار مسئله اصلی عدم رقبت داوطلبان به سمت رشته‌های علوم پایه باشد که کنکوری‌ها در زمان انتخاب رشته مقطع کارشناسی از آن صرف نظر می‌کنند، مثلا برخی از داوطلبان اینگونه فکر می‌کنند که حقوق، برق و ... دارای بازار کار بیشتری است. 

با اشتغال زایی می‌توان داوطلب را به سمت رشته‌های علوم پایه کشاند

وی ادامه داد: شاید فردی که رشته ریاضی را انتخاب می‌کند اینگونه فکر کند که اگر زمانی قصد ادامه تحصیل نداشته باشد، دیگر بازار کار مناسب نخواهد داشت، اگر برای بازار کار فکر اساسی شود، متقاضیان افزایش می‌یابد. 

دانشجو تاکید کرد: افراد با مدرک دیپلم اگر قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را داشته باشند، حتما به غیر از علاقه و استعداد به تخصص در آن رشته به اشتغال هم فکر می‌کنند، اما بازار کار رشته‌های علوم پایه به نسبت فارغ التحصیلان نیست و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی بهتر از کارشناسی است. 

انتهای پیام/

ارسال نظر