صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۳۶ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۲

ایجاد موانع سازنده برای تحریک قوای ذهنی و انگیزه حل مسئله عامل رشد خلّاقیت

عضو هیئت علمی و دانشیار پژوهشکده تعلیم و تربیت، یکی از سازنده‌ترین عوامل رشد خلّاقیت را ایجاد موانع سازنده برای تحریک قوای ذهنی و انگیزه حل مسئله در افراد دانست.
کد خبر : 894424

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عبدالعظیم کریمی عضو هیئت علمی و دانشیار پژوهشکده تعلیم و تربیت در نشست با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، مسئولان و اعضای هیئت علمی دانشکده تعلیم و تربیت واحد یزد و دانشجویان، موارد سلبی تربیت را شامل علم اجتماعی کردن، تغییر دادن، عادت دادن، آموزش دادن، شکوفا کردن استعداد‌ها و رفع موانع برشمرد.

وی اضافه کرد: تربیت علم یا فن نیست و در عین حال علم و هم فن بوده، تربیت هنر است و در عین حال باید با علم و فن همراه باشد.

محقق و پژوهشگر تعلیم و تربیت تشریح کرد: انکار تربیت، علم نیست و نباید به معنای انکار استفاده از روش‌های علمی در تبیین به تغییر رفتار تلقی شود؛ بلکه علم تنها در توضیح آنچه که هست ما را یاری می‌کند و باید شریعت، محفوظات ذهنی به طریقت در عمل و کار روزانه تجلی یابد.

عضو هیئت علمی و دانشیار پژوهشکده تعلیم و تربیت افزود: در ادامه طریقت باید به حقیقت معلمی دست یافت؛ یعنی آنچنان معلم باشیم که با معلمی فانی و یکی شویم.

کریمی، یکی از سازنده‌ترین عوامل رشد خلّاقیت را ایجاد موانع سازنده برای تحریک قوای ذهنی و انگیزه حل مسئله در افراد دانست و ادامه داد: اولیا و مربیان در جامعه امروز به نام دلسوزی و محبت بزرگ‌ترین مانع سعادت و صلابت فرزندان هستند. آنها به قصد محبت به فرزندان خود مانع کسب مهارت در آنها شده و برای هموارسازی مسیر رشد مانع توسعه و تحول ظرفیت‌ها و استعداد کودکان هستند.

رسالت اولیا و مربیان در مدارس چیست؟

وی در ادامه توضیح داد: اولیا و مربیان با یاری رساندن به فرزندان خودیاری و خود رهبری در آنها را نابود می‌سازند؛ بنابراین آنها با رفع موانع رشد مانع رشد فرزندان خود می‌شوند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده تعلیم و تربیت متذکر شد: اگر در کار معلمی قلب و نیت سالمی داشته باشیم، دانش‌آموز احساس دوستی و یگانگی می‌کند و تحت تأثیر ما قرار خواهد گرفت.

کریمی، منطقی، عاطفی و اخلاقی را ویژگی یک معلم برشمرد و گفت: آداب و فنون درس دادن هنگام تدریس، همگرایی و همدلی و مهرورزی داشتن و اعتماد دانش‌آموزان به معلم از مولفه‌های خودسازی معلم است که باید تقویت شود.

معاون امور مدارس سما و رئیس دانشکده تعلیم و تربیت واحد یزد هم، آمار دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد را ۱۲ هزار نفر، در ۲۶ رشته دکتری، ۷۵ رشته کارشناسی ارشد و ۸۵ رشته کارشناسی و کاردانی برشمرد و گفت: ۳۵۰ عضو هیئت علمی شامل ۱۰ نفر استاد تمام، ۱۷ دانشیار و ۸۵ استادیار در دانشگاه اشتغال دارند.

سید علی المدرسی، تحصیل توأم با مهارت را از ویژگی‌های دانشکده تعلیم و تربیت واحد یزد برشمرد و ادامه داد: مانند رشته‌های پزشکی که یافته‌ها و محفوظات ذهنی خود را در بیمارستان و در عمل به کار خواهند برد، مدرسه عرصه‌ای در اختیار دانشکده است که دانش‌آموزان تجربه لازم را فراخواهند گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر