صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جهان در علم و فناوری آینده 9؛

دستیاران هولوگرامی همیشه‌‌پاسخگو

دستیار صوتی در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند به عضو جدایی‌ناپذیر خدمات دیجیتال تبدیل شود. این فناوری به کاربر امکان می‌دهد جنسیت و ویژگی‌های چهره و صدای دستیار مجازی را با سلیقه خودش انتخاب کند و برنامه‌های کاری روزانه‌اش را مدیریت کند.
کد خبر : 894422

خبرگزاری علم و فناوری آنا، هدا عربشاهی؛ پدیده‌ای که تا چند دهه قبل، به‌اندازه چندسال نوری دور از دسترس به‌نظر می‌رسید و خوراک فیلم‌های علمی‌تخیلی بود امروزه راهش را به‌ خانه‌ها و شرکت‌های علاقه‌مندان به فناوری‌های اتوماسیون خانگی و شرکتی باز کرده است؛ دستیار صوتی که با استفاده از فناوری هولوگرافی، تعاملی واقعی‌تر و باورپذیرتر را عرضه می‌کند می‌تواند ظرف چند دهه آینده به عضو جدایی‌ناپذیر خدمات دیجیتال تبدیل شود. دستیار هولوگرامی را می‌توان به‌مثابه همکاری مجازی با وظایف بسیار خاص و بدون نیاز به نمونه کار در نظر گرفت. فناوری‌ای که به کاربر امکان می‌دهد جنسیت و ویژگی‌های چهره و صدای دستیار مجازی را با سلیقه خودش انتخاب کند و در هر نقطه‌ای از خانه یا دفتر ازطریق اتوماسیون، وسایل خانه و برنامه‌های کاری روزانه‌اش را مدیریت کند.

***

ترکیب فناوری‌های پیشرفته‌ای چون هوش‌مصنوعی برای ضبط حرکات، تشخیص چهره‌ و خلق‌وخوی کاربر، الگوریتم‌های یادگیری ماشین و پردازش گفتار صوتی و تصاویر هولوگرامی به خلق دستیاران مجازی هولوگرامی پیچیده‌ای منجر شده است که خدمات بهبودیافته‌ چهره‌به‌چهره‌ای را عرضه می‌کنند و از این توانایی برخوردارند که براساس سوال‌های که کاربر مطرح می‌کند پاسخگوهای دقیق‌تری باشند و با ابراز خوشحالی، تعجب یا غم متناسب با حالات روحی کاربر واکنش نشان دهند و ازاین‌رو، پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی دستیاران هوشمند هم در سطح ابزار خانگی و هم در سطح ابزار شرکتی در سال ۲۰۲۴ از ۳۰میلیارد دلار فراتر رود.

واقعیت افزوده هولوگرامی

دنیس گابور، مهندس بریتانیایی مجارستانی الاصل که بعدها در سال ۱۹۷۱ برنده جایزه نوبل فیزیک شد در سال ۱۹۴۹ اصطلاح هولوگرافی را برای نوآوری و توسعه هولوگرام ابداع کرد. این اصطلاح ترکیبی از دو کلمه یونانی holos به‌معنی همه‌چیز، و grafic به‌معنای نوشتن و نقاشی‌ است. ازاین‌رو، این اصطلاح را می‌توان برای روش نوشتاری یا گرافیکی شیء به‌کار برد. برخلاف عکاسی سنتی، هولوگرام تصویری سه‌بعدی (یا شبیه‌سازی سه‌بعدی شیء) است که با نور و بااستفاده از دستگاهی خاص که متفاوت از دوربین‌های عکاسی ساده است شکل می‌گیرد. بسته به نوع پروژکتور هولوگرامی سه‌بعدی مورد استفاده، پخش این تصاویر می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

واقعیت افزوده یا واقعیت با واسطه رایانه، فناوری دیگری است که به‌معنای غنی‌سازی ادراک حسی انسان از‌طریق اطلاعاتی است که معمولا به‌صورت الکترونیکی دستکاری و منتقل می‌شوند. واقعیت افزوده می‌تواند ازطریق نمایشگر تلفن همراه هوشمند یا عینک‌ها و هدست‌های ویژه (مشابه نمونه‌هایی که برای واقعیت مجازی وجود دارند) به محیط واقعی پیرامون کاربر اضافه شود. ایوان ساترلند، پژوهشگر آمریکایی و برنده جایزه تورینگ عینک واقعیت افزوده را اولین‌بار در سال ۱۹۶۸ معرفی کرد و در دهه ۱۹۹۰، اولین دیدگاه‌های منسجم و سازمان‌یافته درباره اینکه چگونه وسایل الکترونیکی کوچک، دستگاه‌های قابل حمل، اینترنت و موقعیت جغرافیایی می‌توانند به دنیای مجازی یا دنیای غنی‌شده از واسطه‌های غیرواقعی منجر شوند ارائه شدند و به‌این‌ترتیب، چشم‌انداز کلی این فناوری از اوایل دهه ۲۰۰۰ تثبیت شد و اولین محصولات رایج از اواخر آن دهه به بازار عرضه شدند.

اما فناوری واقعیت افزوده هولوگرامی همان‌طورکه از نامش پیدا است ترکیبی از دو فناوری واقعیت افزوده و هولوگرافی و پدیده‌ای به‌سرعت در حال رشد است که می‌تواند شیوه تعامل بشر با دنیای دیجیتال را تغییر ‌دهد. واقعیت افزوده هولوگرامی که ترکیبی از محیط فیزیکی و فضای دیجیتال است سطح جدیدی از غوطه‌ورشدن را عرضه می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد محتوای دیجیتال را در دنیای واقعی مشاهده و با آن تعامل کنند. این فناوری می‌تواند برای نمایش تصاویر و انیمیشن‌ها در دنیای واقعی بدون نیاز به نمایشگر تلویزیون، یا برای اجرای  برنامه‌های مختلفی چون بازی‌های ویدیویی، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و حتی کسب‌وکار به‌کار رود.

یکی از مهم‌ترین مزایای واقعیت افزوده هولوگرامی این است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با محتوای دیجیتال در دنیای واقعی تعامل داشته باشند. برای مثال، کاربر می‌تواند از این فناوری برای مشاهده چیدمان مبلمان در اتاق نشیمن خانه‌اش پیش‌از خرید استفاده کند.

واقعیت افزوده هولوگرامی فقط به محتوای بصری محدود نمی‌شود و می‌تواند صدا را هم شامل شود و به کاربر اجازه دهد که وضعیتی کاملا  فراگیر را تجربه کند که حواس مختلف را درگیر می‌کند و اگر این صدا متعلق به یک دستیار صوتی باشد ماحصل کار، دستیاری هولوگرامی خواهد بود که همانند یک منشی واقعی قادر است تمام دستورهای مدیرش را که همان کاربر (خانگی و شرکتی) است انجام دهد.

از دستیار مجازی صوتی تا دستیار مجازی هولوگرامی

دستیار مجازی نرم‌افزاری است که زبان طبیعی را تفسیر می‌کند و در صورت آموزش مناسب، می‌تواند با انسان‌ها برای ارائه اطلاعات یا انجام عملیات خاص ارتباط برقرار کند. اصطلاح ربات‌چت برای اشاره به نوعی از دستیاران مجازی است که فقط ازطریق چت با کاربر تعامل می‌کنند. اما بعضی دیگر از دستیاران مجازی هستند که قادرند گفتار انسان را تفسیر کنند و برپایه صداهای ترکیبی پاسخ‌های کلامی ارائه دهند. به‌این‌ترتیب کاربران می‌توانند از این دستیاران سوال بپرسند، دستگاه‌های اتوماسیون خانگی ازجمله، چراغ‌ها، دما، کنترل لوازم الکترونیکی و ... را با کمک آنها کنترل کنند و کارهای روزانه چون پخش محتوای چندرسانه‌ای، ایمیل، بررسی فهرست‌ها و تقویم‌ها را با دستورات صوتی مدیریت کنند. سیری محصول اپل، الکسا محصول آمازون و دستیار صوتی گوگل ازجمله این نرم‌افزارها هستند که به‌خصوص از سال ۲۰۱۷ کارکردها و استفاده از آنها به‌سرعت در حال گسترش است، به‌طوری‌که براساس گزارش گرند وویو ریسرچ، ارزش جهانی این بازار تا سال ۲۰۲۸ به ۵۲میلیارد دلار خواهد رسید.

از حدود سال ۲۰۱۸ به‌لطف هولوگرام‌های شخصی‌سازی‌شده، دستیارهای دیجیتال علاوه‌بر صدا به تصویر سه‌بعدی هم مجهز و به دستیاری همیشه‌مرتب و بی‌نقص تبدیل شده‌اند که آماده‌اند با لحنی آرام و کارآمد در کل شبانه‌روز به سوال‌های کاربر پاسخ و دستورات او را انجام دهند. در بخش شرکتی، امروزه از این دستیارها در فرودگاه‌ها برای راهنمایی مسافران، در نمایشگاه‌ها و موزه‌ها برای معرفی بخش‌های مختلف به بازدیدکنندگان و در بانک‌ها برای معرفی خدماتی که مشتریان می‌توانند دریافت کنند استفاده می‌شود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر