نتایج آخرین نظرسنجی ملی درباره مشارکت مردم در مراسم محرم ۱۴۰۲
به گزارش گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دهه اول محرم هر ساله یکی از جلوههای خاص مشارکت اجتماعی مردم در مناسک آئینی و تجلی شور حسینی در جامعه ایرانی است.
امسال نیز بهرغم همه حواشیای که شکل گرفته بود، آمارها نشان ازاین دارند که مردم سطح بالایی از حضور و تکریم مجالس حسینی را به ثبت رساندند. با این حال نگاهی عمیقتـر به ابعاد مختلف این حضور و همچنین تحولات ضروری است.
* در سوگ امام حسین(ع)
محرم محملی است برای شیعیان ایران و جهان تا کنار هم قرار گیرند و یکپارچه با آداب و رسوم خاص فرهنگ و اقلیم خود، برای عزاداری به خیابانها و کوچههای شهر و روستا بیایند.
هر کدام به شکلی این روزها را گرامی میدارند و دستههای کوچک و بزرگ در هر گوشه عزاداری میکنند بعضی آیینها پای ثابت عزاداریها هستند و در بعضی نقاط مراسمی خاص و منحصر به فرد آن منطقه برگزار میشود.
نخل گردانی، گل مالی، طشت گذاری، شاخسی واخسی و تسلیت جمعی نمونههایی از مراسم مردم اقلیم متنوع ایران است که اگرچه تفاوت ظاهری با هم دارند اما هر یک متناسب با طبیعت و اقلیم خود یک چند صدایی عظیم را شکل میدهند که هدفشان زنده نگه داشتن حماسه عاشورا و یاد آزاده مردی است که ایثار و شجاعتش پس از 14 قرن در بین همه اقوام زنده است.
10روز اول ماه محرم وقت برگزاری خودجوش پرشورترین و متنوعترین آیینها و مراسم ایرانیان است اجرای آیینهایی در سوگ امام حسین(ع) که تأکیدی بر شیعه بودن خود است. شرکت در آیینهای محرم پیر و جوان نمیشناسد هر کسی در هر سنی در مراسم و اجتماعات این ایام شرکت میکند. این آداب و رسوم در طبیعیترین شکل خود نسل به نسل منتقل میشود و فرصتی را برای مشارکت سالمندان و جوانان در یک فعالیت اجتماعی فراهم میکند.
* آخریــن نتایــج نظرســنجی ملــی دربــاره حضــور در آیینهــای عــزاداری دهــه اول محــرم در مــرداد ١۴٠٢
این گزارش چکیدهای از وضعیت و برخی مسائل فرهنگی ارتباطی دهه محرم سال ١۴۴۵ هجری قمری است که بر اساس آخرین نتایج نظرسنجی ملی درباره مشارکت و حضور در آیینهای عزاداری دهه اول محرم در مرداد ١۴٠٢ هجری شمسی و همچنین تحلیل و بررسی سیاستی پررنگترین مناقشات فرهنگی در باب دهـه محرم امسال ازجمله حسینیههای رسانهای و تحولات جدید حوزه مداحی و هیئت است.
خلاصه آماری
- 73.5درصد از مردم در مراسم و آیینهای عزاداری دهه اول محرم امسال شرکت داشتند.
- 24.1درصد دلیل عدم حضورشان در مراسمات را نبود فرصت و 23.4درصد نبود اعتقاد بیان کردهاند.
- رفتن به هیئتها و تکایا با 38.7درصد فراوانی و رفتن به مسجد محله با 28.4درصد فراوانی متداولترین شیوههای عزاداری بودند.
- 67درصد در برپایی مراسمات نیز مشارکت داشتهاند و متداولترین جنس مشارکت، توزیع نذری با 46.3درصد فراوانی و پرداخت هزینه نذری با 32.6درصد فراوانی بوده است.
- سه اولویت اصلی پاسخگویان برای انتخاب مراسمات عزاداری؛ مداح، سخنران و سپس قدمت و نام هیئت بودند.
- نمره میانگین از 100 تماشای عزاداری از تلویزیون 35.2درصد بوده است؛ بهطوریکه 50.7درصد افراد به میزان کم و 28.3درصد میزان متوسط و 21درصد به میزان زیادی این برنامهها را دنبال میکردند.
- تقریباً نیمی از افراد تمام دهه اول را در مراسمات عزاداری شرکت کردهاند.
- 44.8درصد افراد، ترجیح میدهند در هیئت با جمعیت زیاد شرکت کنند تا روضههای کوچک و محلی با جمعیت کم و 34.8درصد مخالف این موضوع هستند.
- 60.4درصد افراد معتقدند که در پنج سال گذشته، عزاداریهای دلچسبتری را نسبت به امسال شاهد بودهاند.
- 65.3درصد از پاسخگویان معتقدند بیحجابی در هیئت، رفتار نادرستی است.
- 63.1درصد استفاده از آلات موسیقی را در شأن هیئت نمیدانند.
- 47.1درصد معتقدند امسال تعداد ایستگاهها و موکبها در شهر کمتر از سال قبل نبوده است.
- 42.1درصد معتقدند حضور مردم در هیئتها نسبت به سال گذشته کمتر شده است.
- 94.7درصد، مداحی و نوحههای سنتی را به مداحیهای استودیویی ترجیح میدهند.
- 59.1درصد افراد با حضور افراد بیحجاب در هیئت موافق هستند.
- 32.7درصد بهطور قطعی تصمیم به شرکت در پیادهروی اربعین دارند.
- 82.7درصد افراد در دهه اول محرم لباس مشکی پوشیدهاند.
انتهای پیام/