صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۹ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲

فساد و صلاح یک جامعه در گرو علم است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه فساد و صلاح یک جامعه در گرو جامعه علمی آن است، عنوان کرد: هرگاه تقوا و تربیت را سرلوحه کار قرار دادیم موفق بودیم.
کد خبر : 893630

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا دهقانی اشکذری در کارگاه معرفت‌افزایی ویژه دستیاران آموزشی توقع نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی را شامل دو رکن رئیس، مسئولان و استادان  دانست و گفت: استاد با دانشجو و قشر جوان به طور مستقیم ارتباط دارد و نگاه و نظم دانشجویان اثر خود را بر شخصیت دانشجویان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه استاد یک نقش ظاهری دارد، ادامه داد: امتحان، درس دادن، تصحیح کردن اوراق که آشکار و قابل ارزیابی بوده و یک بخش پنهانی که نقش اخلاقی و تقویتی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با اشاره به سخنان دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که ما در نظام آموزش و پرورش نتوانستیم یک تنظیم‌گری مناسب به سبب اشکال در فرستنده و ناهمنوایی بین فرستنده و گیرنده برای ادامه راه نسبت به باور‌های نوجوانان داشته باشیم، گفت: فساد و صلاح یک جامعه در گرو جامعه علمی آن است و هرگاه تقوا و تربیت را سرلوحه کار قرار دادیم موفق بودیم و پرداخت صرف آموزش عدم موفقیت را به‌دنبال دارد.

رئیس بسیج اساتید استان یزد، آداب و وظایف ویژه معلم نسبت به خود برگرفته از کتاب آداب تعلیم و تربیت در اسلام شهید ثانی را شامل احراز صلاحیت و شایستگی در امر تعلیم، حسن خلق و فروتنی، دریغ نورزیدن از تعلیم علم و احتراز از مواضع تهمت و هماهنگی رفتار و گفتار معلم برشمرد.

دهقانی اشکذری گفت: ایجاد خلوص نیت در شاگردان، تشویق و ایجاد شوق و دلبستگی به علم و دانش، القای مطالب علمی، تشویق شاگردان به اشتغالات علمی و تحریض بر تکرار و آزمایش هوش و استعداد شاگردان و احترام به آنان را جز آداب و وظایف ویژه معلم با دانشجویان عنوان کرد.

وی، چرخه اصلی رشد تربیتی را شامل تعقل، تفکر و تدبر دانست و افزود: تدبر گام ابتدایی است که جوانان را دقیق کرده و اگر فضایی ایجاد شود که دانشجو از سؤال پرسیدن نترسد، یادگیری عمیق خواهد شد.

کارآفرین برتر استان یزد با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شهید چمران علم، ایمان، سنت، تجدد نظر، علم، عشق و عقل است، گفت: استادان شهید چمران را الگوی خود قرارداد و به او تأسی کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد افزود: امیرالمومنین حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «یُرْخی الصّبیُّ سَبْعاً و یُؤَدَّبُ سبْعاً وَ یُسْتخدمُ سَبْعاً» کودک در هفت سال نخست زندگی آزاد گذارده می‌شود و در هفت سال دوم به آن ادب آموخته می‌شود و در هفت سال سوم به خدمت گرفته می‌شود، در روایات داریم که عقل فرزندان ما تا ۳۰ سالگی تکمیل و از ۳۰ سال به بعد در حال کسب تجربه است.

وی تبیین کرد: استاد باید هیجان مثبت شامل خشنودی از گذشته، خوشبینی به آینده و خوشحالی در حال را به دانشجو انتقال دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، طرح پنج سطحی، سامان آراستگی ذیل بیانیه نقش دانشگاه تعلیم و تربیت اجتماعی را شامل تأکید بر کارکرد حجاب با توجه به ویژگی‌های نسل جوان، تنوع ابزار‌های حضوری و مجازی، بخش‌بندی مخاطب، تولید محتوای بومی، مشارکت همه بخش‌های دانشگاه و جامعه و اجرای بسته جامع فرهنگی برشمرد و افزود: تبیین عالمانه و حکیمانه، رصد و پایش مستمر، مراقبت والدانه و مواجهه مقتدرانه از گام‌های این طرح است که باید با جدیت اجرا کرد.

تعلیم و معلمی در اسلام ارزش والایی دارد

مسئول نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد هم به تبیین آیه ۵۹ سوره مریم یعنی «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا یعنی فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا» (به دنبال ایشان جانشینانی جایگزین آنها شدند که نماز را ضایع و بیهوده گذاشتند و از هوس‌ها پیروی کردند و به‌زودی سرگردانی خود را خواهند دید) پرداخت و گفت: اگر ارتباط با خدا در افراد کمرنگ شود، آنها به گمراهی و بیراهه خواهند رفت و بدترین افراد کسانی هستند که در مسیر الهی نیستند، البته به گفته خداوند اگر کسی فهمید و از مسیر گمراهی و ذلالت برگشت به او ظلم نمی‌شود و گذشته او نادیده گرفته خواهد شد.

حجت‌الاسلام حسن زارع مطرح کرد: در اسلام تعلیم و معلمی ارزش والایی دارد، در حدیثی از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم است که می‌فرمایند: «إنَّ مُعَلِّمَ الخَیرِ یَستَغفِرُ لَهُ دَوابُّ الأرضِ، و حِیتانُ البَحرِ، و کُلُّ ذی رُوحٍ فِی الهَواءِ، و جَمیعُ أهلِ السَّماءِ و الأرضِ» یعنی جنبندگان زمین و ماهیان دریا و هر جاندارى در هوا و همه اهل آسمان و زمین براى آموزگار خوبی‌ها آمرزش مى‌طلبند.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که گاهی اوقات معرفت به دین و خداشناسی را در کلاس درس علمی محض، ریاضی ـ شیمی و فیزیک خیلی بهتر بیان کرد تا در کلاس تعلیمات دینی گفت: تدریس با جهت‌گیری الهی یعنی آموزش تخصصی به فراگیران (دانشجویان) به گونه‌ای که فراگیر به خداشناسی و دینداری و خودباوری نزدیک‌تر شود.

به گزارش آنا، در کارگاه معرفت‌افزایی ویژه دستیاران آموزشی عباس علوی هیئت علمی و مشاوره اقتصادی وزیر کشور و محمدحسین فلاح هیئت علمی، مشاوره و روانشناس در حوزه‌های تخصصی خود به مشکلات اقتصادی و تورم، راهکار‌های ارتباط مؤثر و افزایش نقش تربیتی استادان پرداختند.

انتهای پیام/

ارسال نظر