صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۷ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲

ساخت پرنده شش‌نفره توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی فعال در صنعت هواپیمایی کشور، موفق به طراحی و ساخت هواپیمای پیکا-3، شدند که هواپیمایی بال‌بالا و فوق سبک و بر اساس بالاترین استاندارد‌های اعمال شده در کشور‌های اروپایی طراحی شده است.
کد خبر : 893367

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یعقوب انتصاری مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان هوافضایی فعال در صنعت هواپیمایی در خصوص هدفی که این شرکت  در طرح کلان هواپیمای دو زیست دنبال می کند، توضیح داد: این نوع هواپیما از آنجا که باید هم در خشکی و هم در آب نشسته و برخاست کند، از طراحی دشواری برخوردار است  و به همین دلیل، در دنیا کمتر روی آن کار شده است. با این حال، این شرکت هوافضایی،  تولید این نوع از هواپیما را به دلیل نیاز بخشی از ارگان ها و نیاز کشور  در دستور کار خود قرار داد تا کشور ما هم از این نوع هواپیما برخوردار شود.

وی درباره کاربرد این نوع از هواپیماها ادامه داد: اقلیم کشور و وجود دریا در شمال و جنوب کشور وجود چنین هواپیماهایی را در کشور ضرورت می بخشد چرا که به تبع وجود چنین اقلیمی، این نوع از هواپیماها در سفرهای دریایی و صنعت گردشگری و همچنین اورژانس و نجات دریایی و ....  کاربرد پیدا می کرد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه نمونه تحقیقاتی ساخت هواپیمای دو زیست، سال 94 به ثمر نشست و مورد تائید بهره‌بردار قرار گرفت، گفت: پس از تائید بهره بردار تولید این نوع از هواپیما عملا شروع شد و الان هم در مرحله ای اخذ گواهینامه از سازمان هواپیمایی هستیم تا طی آن دیگر  شرکت ها و مردم و سازمان های غیر نظامی هم بتوانند از آن استفاده کنند. برای اخذ این گواهینامه ما نیاز به حمایت مالی معاونت علمی داریم تا بتوانیم نمونه این محصولات را به سازمان هواپیمایی ارائه و از آن‌ها کسب مجوز کنیم.

انتصاری گفت: اگر بتوانیم گواهینامه مربوطه را اخذ کنیم، قادر خواهیم بود به مردم، سازمان ها و ارگان های غیر نظامی، مدارس آموزش خلبانی و مراکز گردشگری تفریحی در مناطق آزاد شمال و جنوب خدمات ارائه کنیم.

وی در خصوص اینکه طرح مذکور در چه مرحله ای قرار دارد، افزود: تعدادی از هواپیماها به ارگان مربوطه ارائه شده تا تست های لازم را صورت بدهند و بعد از انجام بررسی های لازم سفارش های جدید می گیریم.

انتصاری در خصوص ظرفیت تولید این مجموعه تصریح کرد: ظرفیت تولید، همواره براساس سفارش مشتری است در کنار هواپیمای دو زیست، مجوزهایی از سازمان هواپیمایی کشوری برای دو محصول دیگر داریم و  گواهینامه های آن را هم دریافت کرده ایم و چیزی حدود 30 فروند از آن‌ها را  ظرف هفت، هشت سال گذشته تولید کرده ایم؛ یکی از این محصولات، هواپیمای دو نفره و دیگرب آن هواپیمای اسپرت است که افراد به صورت شخصی می توانند آن را خریداری کنند و گواهینامه فوق سبک بگیرند و با آن پرواز کنند.

وی ادامه داد: نوع دیگری از هواپیماهای دو نفره از سوی شرکت ما طراحی و ساخته می شود که مناسب آموزش خلبانی در سه سطح ابتدایی، متوسط و پیشرفته است و ما تنها شرکتی بودیم که در سال 1372 بعد از آمریکا توانستیم هواپیما فول ادونس کامپوزیت متریال را تولید کنیم.

این مسئول افزود: این شرکت، مجوز تولید هواپیمای دو نفره تا سالی 24 فروند و هواپیمای دو زیست - که بزرگ تر و نیازمند تجهیزات بیشتر است - تا سالی سه فروند را دارد.

انتصاری همچنین درباره قیمت و هزینه تمام شده ساخت هواپیمای دو زیست توضیح داد: اگر بتوانیم تورم را کنترل را کنیم و در شرایط برابر حساب کنیم محصول ما تقریبا 20 تا 30 درصد ارزانتر است، ضمن اینکه بومی سازی این نوع از  هواپیماها صرفا کشور و جامعه را  از این نوع تکنولوژی بی نیاز نمی کند بلکه در کنار این مهم، مواهب دیگری همچون ایجاد اشغال و ارتقا دانش فنی را هم به دنبال دارد. همچنین، از آنجاکه کار با این هواپیماها نیاز به آموزش دارد و برای تعمیر و نگه داری آنها تجهیزات و تکنسین لازم است عملا با ساخت آن یک بازار اقتصادی رقم خورده و صنوف مختلف از مواهب آن بهره مند خواهند شد.

این فناور صنعت هوایی کشور افزود: میزان ارزآوری هواپیمای اسپرت چیزی حدود 130 تا 150 هزار یورو است. هواپیمای آموزش خلبانی  در هر سه سطح ابتدایی، متوسط و پیشرفته 250 هزار یورو و هواپیمایی آب نشین چون از تکنولوژی پیشرفته‌تری برخوردار بوده و  تجهیزات بیشتری دارد، یک میلیون و 300 هزار دلار است

انتصاری درباره مزیت‌های این طرح ادامه داد: مزیت هواپیماهای ساخت داخل فارغ از بومی سازی این تکنولوژی، کاهش هزینه های ناشی از تعمیر و نگه داری نمونه های مشابه خارجی است که خود اغلب چند برابر هزینه خرید این نوع از هواپیماها را به کشور تحمیل می‌کند.

وی تصریح کرد: به دنبال عملیاتی سازی این طرح کلان عملا امکان اشتغال، 60 تا 120 نفر هم رقم خورد که در صورت افزایش ظرفیت تولید و حمایت دولت و معاونت علمی این میزان اشتغال زایی افزایش هم خواهد یافت.

انتهای پیام/

ارسال نظر