صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

افزایش عمر ماهواره‌ها و فضاپیما‌ها با تحقق سوخت‌رسانی در فضا

دو استارت‌آپ برای توسعه خدمات‌ سوخت‌رسانی در فضا و افزایش عمر ماهواره‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند.
کد خبر : 892987

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس‌نیوز، شرکت‌های اوربیت فاب (Orbit Fab) و کلیراسپیس (ClearSpace) تصمیم گرفته‌اند خدمات سوخت‌گیری در فضا را توسعه دهند.

این همکاری با هدف توسعه و استقرار خدمات ساختاردهی شده سوخت در فضا، جهت افزایش عمر مفید ماهواره‌ها و افزایش کارایی عملکرد آنها به منظور کاهش ضایعات فضایی و ایجاد پایداری در محیط فضایی انجام می‌شود.

استارت‌آپ اوربیت‌فاب که می‌خواهد شبکه‌ای از ایستگاه‌های سوخت رسانی را در مدار‌های خارج از زمین بسازد، در سری نخست (مرحله اول تامین سرمایه) ۲۸.۵ میلیون دلار را برای راه‌اندازی مأموریت‌های تحویل سوخت و زیرساخت‌های بیشتر جذب کرده است.

این شرکت به عنوان یک استارت‌آپ فضایی، به عنوان تأمین کننده اصلی سرویس سوخت به ماهواره‌ها و فضاپیما‌ها عمل می‌کند و در حال توسعه فناوری‌ها و سیستم‌های مورد نیاز برای تأمین سوخت در مدار فضایی، مانند تأمین سوخت در مکان، ذخیره سازی سوخت، انتقال و تأمین فضاپیما‌های تحقیقاتی و نگهداری سوخت است.

کلیراسپیس نیز به عنوان یک شرکت متخصص در زمینه پاکسازی ضایعات فضایی برنامه‌های پیشرو برای بازیابی و حذف ضایعات فضایی را پیاده سازی می‌کند و اکنون در تلاش است تا بتواند خدمات شارژ سوخت در ماهواره‌های ضایعاتی را نیز ارائه دهد.

هدف اصلی این همکاری توسعه یک زیرساخت فناورانه است که به ماهواره‌ها این امکان را می‌دهد تا به صورت مداوم سوخت دریافت کنند و بدین ترتیب ماهواره‌ها از نیاز به ترک مدار و بازگشت به زمین برای شارژ سوخت تامین می‌شوند. این خدمات می‌تواند عمر مفید ماهواره‌ها را بطور قابل توجهی افزایش دهد و به کاهش ضایعات فضایی کمک کند.

با توجه به رشد سریع صنعت فضایی و افزایش استفاده از ماهواره‌ها در ارتفاعات مختلف مداری، خدماتی مانند شارژ سوخت در فضا می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای نقشی موثر در بهینه‌سازی بهره‌وری و سودآوری صنعت فضایی داشته باشد. نه تنها این خدمات منجر به افزایش عملکرد ماهواره‌ها می‌شود، بلکه باعث کاهش هزینه‌ها و اختصاص زمان برای تعمیر و نگهداری ماهواره‌ها نیز می‌شود.

کارشناسان معتقدند که بدون راهی برای سوخت‌گیری ماهواره‌ها در فضا، عمر مفید هر فضاپیما به میزان سوختی که هنگام پرتاب حمل می‌کند، محدود می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر