صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۱ - ۳۰ دی ۱۴۰۲
تقویم علم؛

۳۰ دی در دنیای علم چه خبر؟

در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 891714

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۳۰ دی برابر با ۲۰ ژانویه را ورق می‌زنیم.

****

گالیله در انتظار دادگاه تفتیش عقاید

۲۰ ژانویه ۱۶۳۳ میلادی برابر با ۳۰ دی ۱۰۱۱ خورشیدی، گالیله در سن ۶۸ سالگی خانه‌اش را در فلورانس ایتالیا ترک کرد تا در رم با کمیته تفتیش عقاید روبه‌رو شود. چندماه بعد از این تاریخ، در ۲۲ ژوئن ۱۶۳۳، او تحت تهدید و بازجویی در برابر تفتیش عقاید کمر خم کرد و اعتقادش را مبنی‌بر اینکه زمین به دور خورشید می‌چرخد توبه کرد. رد مدل زمین‌مرکزی مورد پذیرش کلیسای رم که صدها سال همچون سندی آسمانی اجرا می‌شد به محکوم‌شدن گالیله در دادگاه تفتیش عقاید منجر شد و رد عقیده‌اش جان او را از سوزانده‌شدن در آتش حفظ کرد.

پوکی استخوان

 ۲۰ ژانویه ۱۹۹۴ میلادی برابر ۳۰ دی ۱۳۷۲ خورشیدی، نتایج آزمایش ژنی در نیچر گزارش شد که می‌توانست احتمال پوکی استخوان را در سنین پایین پیش‌بینی کند. این بیماری استخوان‌ها را ضعیف می‌کند، اما به‌گفته محققان استرالیایی که در آن سال این گزارش را منتشر کردند، اگر نقص ژنتیکی زود تشخیص داده شود، می‌توان اقدامات پیشگیرانه را مدت‌ها پیش‌از شروع بیماری انجام داد. این بیماری به شکستگی استخوان‌هایی منجر می‌شود که به‌دلیل از دست‌دادن مقدار بیش‌از حد بافت استخوانی، قدرتشان را از دست داده‌اند. از هر سه زن بالای ۵۰ سال یک زن و از هر پنج مرد بالای ۵۰ سال یک مرد مبتلا به این بیماری است و به‌همین‌علت ۲۰ اکتبر به‌عنوان روز جهانی مقابله با پوکی استخوان نامگذاری شده است.

اعلام کشف تپ‌اختر

۲۰ ژانویه ۱۹۶۹ میلادی برابر با ۳۰ دی ۱۳۴۷ خورشیدی، روزنامه نیویورک‌تایمز خبر کشف اولین تپ‌اختر نوری را که اخترشناسان دانشگاه آریزونا چند روز پیش‌ازآن، در ۱۶ ژانویه شناسایی کرده بودند منتشر کرد. این کشف نتیجه یک‌سال جست‌وجو با‌استفاده از شیوه چرخش‌نمایی (استروبوسکوپی) بود. با این اعلام، رصدخانه‌های دیگر بلافاصله مطلع شدند و چشمک‌زدن فلش‌های نوری این تپ‌اختر را رصدخانه مک‌دونالد و تلسکوپ بازتابی قدرتمند ۸۴ اینچی در رصدخانه ملی کیت‌پیک در آریزونا تایید کردند. این ستاره با سرعتی حدود ۳۰ بار در ثانیه چشمک می‌زند. تپ‌اختر به گروهی از ستاره‌های نوترونی چرخانی گفته می‌شود که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی همراه با خطوط میدان مغناطیسی قوی را ساطع می‌کنند.

باز آلدرین

۲۰ ژانویه ۱۹۳۰ میلادی برابر با ۳۰ دی متولد ۱۳۰۸ خورشیدی، ادوین یوجین باز آلدرین، دومین انسانی که قدم بر سطح ماه گذاشت به‌دنیا آمد. این فضانورد آمریکایی علاقه‌بر قدم‌گذاشتن بر سطح ماه توانست رکورد فعالیت خارج از فضاپیما را هم به نام خودش ثبت کند. آلدرین به‌عنوان خلبان سابق نیروی هوایی ایالات متحده در کره، یکی از سومین گروه از فضانوردان منتخب ناسا در اکتبر ۱۹۶۳ بود. ۱۱ نوامبر ۱۹۶۶، او با فضاپیمای جمینای۱۲ به‌همراه خلبان فرماندهی جیمز لاول برای انجام ماموریتی ۴ روزه به فضا رفت و طی این ماموریت آلدرین با حضور پنج‌ساعت‌ونیم پیاده‌روی فضایی رکورد جدیدی برای فعالیت خارج از فضاپیما را ثبت کرد. آلدرین خلبان ماژول ماه در آپولو ۱۱ بود که در ۱۶ جولای ۱۹۶۹به فضا پرتاب شد. این اولین ماموریت سرنشین‌دار فرود ماه بود و آلدرین دومین انسانی بود که پس‌از نیل آرمسترانگ در ۲۰ جولای ۱۹۶۹ قدم به خاک گذاشت و ۲ ساعت ۱۵ دقیقه روی سطح ماه قدم زد. شخصیت باز لایت‌یِر در انیمیشن داستان اسباب‌بازی با الهام از باز آلدرین خلق شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر