صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سخنگوی انجمن صنعت تایر در گفت‌وگو با آنا پاسخ داد؛

چرا ارز به تولیدکنندگان تایر نمی‌رسد؟

سخنگوی انجمن صنعت تایر گفت: تنشی که امسال در تولید لاستیک خودرو اتفاق افتاد و موجب کمبود تایر شد، به دلیل عدم تخصیص بموقع ارز به تولیدکنندگان به منظور واردات مواد اولیه بود؛ اگر ارز بموقع به تولیدکنندگان اختصاص بیابد، مشکل تولید و عرضه به بازار به وجود نخواهد آمد.
کد خبر : 888768

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره  وضعیت بازار لاستیک خودرو در کشور گفت: در بازار تایر اکنون عمده کمبود مربوط به بخش رینگ ۱۳ است. در همین راستا تمهیداتی اندیشیده شده است تا با استفاده از حداکثر ظرفیت کارخانه‌های تولیدی کمبود در این زمینه نیز تا پایان ماه برطرف شود.

وی درباره واردات لاستیک گفت: واردات تایر با نرخ ارز نیمایی انجام شده است و این همان ارزی است که تولیدکنندگان لاستیک برای خرید مواد اولیه دریافت می‌کنند. همچنین تعرفه واردات لاستیک هم معادل تعرفه‌ای بوده است که از تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه دریافت می‌شود، این موضوع آسیب قطعی به تولیدکنندگان وارد می‌کند.

تنها ادامه داد: برای این واردات نیازسنجی نشده بوده است. همچنین بر اساس اطلاعاتی که دارم، قسمت عمده لاستیک‌های وارداتی هنوز وارد بازار نشده است و شایان ذکر است که با ورود این محصولات قطعا بازار لاستیک‌های تولید داخل به‌خصوص در رینگ ۱۵ اینچ دچار مشکلات شدیدی خواهد شد به طوری‌که هیچ خریداری برای لاستیک‌های تولیدی نباشد.

مقصر کمبود لاستیک خودرو عدم تخصیص ارز بود

سخنگوی انجمن صنعت تایر گفت: تنشی که در تولید لاستیک خودرو اتفاق افتاد و موجب کمبود تایر در تابستان سال جاری شد، به دلیل عدم تخصیص بموقع ارز به تولیدکنندگان تایر به منظور واردات مواد اولیه بود. اگر ارز بموقع به تولیدکنندگان اختصاص می‌یافت، این مشکل به وجود نمی‌آمد.

وی تاکید کرد: تاخیر در اختصاص ارز موجب کاهش تولید تایر و تغییر برنامه‌های تولیدی برای استفاده از مواد اولیه داخلی شد و به همین علت کاهش عرضه در برخی سایز‌های تایر خودرو اتفاق افتاد. تخصیص ارز به تایرسازان از بهمن ماه ۱۴۰۱ تا اواسط تابستان سال جاری به صورت قطره‌چکانی بود و تایرسازان چاره‌ای برای خرید و تامین مواد اولیه نداشتند. حالا سوال اینجاست اگر ارز برای واردات تایر داریم، چرا به تولیدکنندگان تایر ارز، نمی‌دهند؟

ممکن نیست لاستیک بین تولید و عرضه گم شود

تنها تاکید کرد: بسیار بعید است که تایر‌های تولیدی در کارخانجات در مسیر عرضه از دسترس مصرف کنندگان خارج و به اصلاح گم شود؛ چراکه کارخانه‌ها زمانی که به توزیع کنندگان تایری را تحویل می‌دهند، مشخصات دریافت کننده را در سامانه به تفکیک سایز ثبت می‌کنند. مقادیر ثبت شده توسط این فرد صاحب بنگاه توزیع نیز در حساب وی قرار می‌گیرد و پس از ثبت مشخصات خریدار از حساب وی کسر می‌شود.

وی ادامه داد: ارگان‌های متعددی نیز بر توزیع تایر‌ها نظارت دارند، از جمله ستاد تنظیم بازار و پلیس امنیت اقتصادی که چند وقت اخیر به شدت هم روی این موضوع حساس شده است. باورم نمی‌شود که کسی در حجم وسیع توانایی دور زدن این سیستم را داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: لاستیک خودرو تایر
ارسال نظر