صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط محققان یک شرکت خلاق؛

برنامه‌نویسی با بازی رباتیک ممکن شد/ گامی برای کودکان در شناخت فناوری

یک شرکت فناور خلاق در حوزه برنامه‌نویسی به ساخت بازی‌هایی اقدام کرده است تا کودکان از سنین پیش از دبستان گام به دنیای شناخت فناوری بگذارند، با مفاهیم برنامه‌نویسی، ساخت ربات، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی آشنا شده و خود به ساخت برنامه‌ها و بازی‌های کامپیوتری اقدام کنند.
کد خبر : 888182

خبرگزاری علم و فناوری آنا - گروه علم و فناوری؛ «بازی تمام دنیای یک کودک است» حتما شما هم این جمله را شنیده و در سال‌های اول زندگی، اهمیت آن را درک کرده‌اید. درواقع بازی، دریچه‌ای به روی کشف و فهم دنیای پیرامون کودک و نوجوان است که اگر به درستی صورت بگیرد، ورود موفق به دنیای بزرگسالی را در پی خواهد داشت.

بازی نه تنها برای سرگرمی و لذت‌بردن از زمان بوده، بلکه برای رشد، توسعه فردی و اجتماعی کودکان نیز مفید است و همین امر اهمیت توجه به ساخت بازی و اسباب بازی برای کودکان و نوجوانان را صدچندان می‌کند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و متناسب با آن، پیشرفت سطح زندگی و رفاه مردم، جایگاه بازی و سرگرمی، علاوه بر خانواده‌ برای کودکان فرق کرده است.

خانواده‌ دوست دارد با یک تیر چند نشان بزند و از طریق بازی به کودک و نوجوان خود در فهم بهتر مسائل درسی، توانایی بهتر در حل مسائل، افزایش خلاقیت و یافتن جایگاه شغلی خوب در بزرگسالی کمک کنند و کودک و نوجوان هم به دنبال ماجراجویی‌ها و بازی‌های سرگرم کننده بیشتری است؛ در همین راستاست که اهمیت ورود شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان به صنعت بازی و اسباب‌بازی پررنگ می‌شود.

بازی‌های فکری و رایانه‌ای، داستان مصور (Comic Strip)، بازی، اسباب‌بازی، بازی‌های آموزشی، ابزار‌های تعلیم و تربیت، اپلیکیشن‌های موبایل و سایر دستگاه‌های الکترونیکی ازجمله مواردی هستند که شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان با ورود به آن می‌توانند تحول شگرفی در این صنعت ایجاد کنند.

فناوری‌های خلاق در حوزه کودک و نوجوان به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت فناوری و بازاریابی در حال رشد و توسعه هستند و تلاش می‌کنند با ساخت بازی در ساختار‌های متنوع به کودکان و نوجوانان کمک کنند تا بهتر و سریع‌تر یاد بگیرند و خلاقیت و ابتکار خود را تقویت کنند. 

در این گزارش سعی داریم یکی از محصولاتی را که محققان کشور برای کودک و نوجوان طراحی کرده‌اند، معرفی کنیم.

«بومی‌سازی آموزش برنامه‌نویسی به کودکان» ازجمله محصولاتی است که توسط یکی از شرکت‌های فناور برتر دانشگاه امیرکبیر طراحی و اجراشده و تاکنون کودکان بسیاری از این طریق آموزش دیده و با دنیای فناوری آشنا شده‌اند. 

 

 

میلاد احتیاط، مدیرعامل این شرکت، تولید کیت‌های آموزش رباتیک، اسباب‌بازی‌های خلاقانه و پلتفرم آموزش تکنولوژی‌های نوین به کودکان و نوجوانان، تکنولوژی‌هایی مانند برنامه‌نویسی، رباتیک، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء را ازجمله فعالیت‌های این شرکت خلاق برشمرد که افزایش خلاقیت و قدرت حل مسئله در کودکان را نشانه گرفته است.

وی در این‌باره توضیح داد: جامعه هدف محصولات این شرکت، کودکان از سنین پنج سال به بالا هستند؛ یعنی کودکانی که هنوز سواد خواندن و نوشتن ندارند.

احتیاط در مورد نوع آموزش و محصولات شرکت برای این رده سنی گفت: آموزش برای کودکان در سنین پایین، پیچیدگی‌های زیادی دارد. اگر آموزش ما همراه با بازی و سرگرمی نباشد، قطعاً برای بچه‌ها جذاب نیست و خیلی سریع از آموزش کناره گیری می‌کنند. در واقع شما کمتر از چند دقیقه طلایی فرصت دارید که کودک را به دوره جذب و علاقه‌مند کنید وگرنه به هیچ وجه آن را ادامه نمی‌دهد. به همین دلیل، تمام آموزش‌های ما با رویکرد بازی محور و با وسواس زیاد، طراحی و مهندسی شدند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این در دوره‌های شرکت، کودکانی که علاقه‌مند به رباتیک باشند، پکیج‌های(بسته‌های) رباتیک دریافت می‌کنند که به صورت غیرحضوری رباتیک را آموزش می‌بینند. طبیعتاً استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های نوین لازمه کار در این حوزه برای کودکان است.

مدیر این شرکت ادامه داد: در پلتفرم آنلاین آموزشی شرکت، بخش‌های فناورانه و کاربردی زیادی وجود دارد. مانند آزمون‌های آنلاین که دانش پژوهان پس از هر جلسه، آزمون آنلاینی را داخل پنل کاربری خود انجام می‌دهند و بلافاصله نتیجه آزمون برای والدین ایمیل می‌شود. یک مثال دیگر اینکه، وقتی مشتری دوره‌ای را خریداری می‌کند، به صورت هفتگی و متناسب با گروه و رده سنی فرزندش، بخش‌های مختلف دوره‌ها را دریافت می‌کند. یعنی اینطور نیست که تمام بخش‌های دوره در اختیار کاربر قرار بگیرد و قفل بخش‌های مختلف، در زمان‌هایی که مختص کاربر هست باز می‌شود و اینگونه شوق و ذوق کاربر، برای ادامه دوره و دریافت بخش‌های جدید حفظ می‌شود.

وی ادامه داد: حتی بخشی داریم که بچه‌ها می‌توانند با انجام کار‌های علمی، سکه جمع کنند و بعد با سکه‌ها، گردونه شانس را بچرخانند و جایزه برنده شوند.

احتیاط معتقد است پکیج(بسته) آموزشی طراحی شده در شرکت برای ساخت ربات، جایگزینی جذاب و مفید برای بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی است؛ چراکه کودکان برای برنامه‌نویسی ربات، نیازی به تبلت و یا موبایل ندارند و برنامه‌نویسی را از طریق پنل اختصاصی و بلوک‌های برنامه‌نویسی این پکیج انجام می‌دهند. یک ربات هوشمند، برج فرمان، پنل اختصاصی برنامه‌نویسی، بلوک‌های برنامه‌نویسی، نقشه، کتابچه‌های ماموریت و راهنما از اجزای تشکیل دهنده این بسته هستند.

وی با بیان اینکه کودکان بلوک‌های فرمان شامل بلوک‌های حرکت، بلوک حلقه (لوپ)، بلوک تابع و اعداد را روی پنل برنامه‌نویسی می‌چینند تا به ربات فرمان دهند مأموریت مورد نظرشان را انجام دهد، گفت: کودکان با استفاده از این پکیج، بازی و سرگرمی و یادگیری را به صورت همزمان و بدون نیاز به کمک والدین تجربه می‌کنند.

مدیر شرکت خاطرنشان کرد: این پکیج علاوه بر تقویت هوش هیجانی و مهارت حل مسئله کودکان، مهارت دست ورزی را هم در آنان تقویت می‌کند. ارتباط بلوتوثی که بین پنل برنامه‌نویسی و برج فرمان برقرار است، کودکان را با مفهوم ارسال و دریافت پیام آشنا می‌کند. علاوه بر قابلیت‌های ذکر شده، این شرکت فناور برای این محصول اپلیکیشن ویژه در سیستم Ios هم طراحی کرده و کودکان می‌توانند با ربات مخصوص به زبان اسکرچ هم برنامه‌نویسی کنند.

احتیاط گفت: اما چه انگیزه‌ای باعث شد تا این شرکت گام در مسیر آموزش برنامه‌نویسی به کودکان بگذارد؛ یادگیری برنامه‌نویسی در کشور‌های پیشرفته از سال ۲۰۲۰ برای تمام کودکان اجباری شده که این امر نشان دهنده اهمیت این علم است. علاوه بر این، فعالیت شرکت ما، با دو چیز همراه است که خیلی حس خوبی به ما می‌دهد.

وی افزود: یک اینکه کودکان برنامه‌نویسی و رباتیک را یاد می‌گیرند که برای آینده‌شان خیلی مفید است و قطعاً در سرنوشت آن‌ها تأثیرگذار است و دوم اینکه هر روز در خانه‌های زیادی از نقاط مختلف جهان، بچه‌ها با شوق و ذوق، برنامه‌نویسی می‌کنند و یا ربات‌های مختلف می‌سازند. من به این مورد که فکر می‌کنم همیشه انرژی می‌گیرم، تصور کنید که کار شما هر روز باعث خوشحالی و کسب مهارت تعداد زیادی کودک فارسی زبان از سراسر جهان بشود، چه چیز از این بهتر؟!

مدیرعامل این شرکت خلاق در حوزه کودک در ارتباط با بازخورد‌هایی که تاکنون در ارتباط با محصولات و آموزش‌هایشان دیده بود، گفت: کودکانی که از محصولات و دوره‌های ما استفاده می‌کنند، یک سری مهارت‌ها در آن‌ها تقویت می‌شود که مهم‌ترین آن، مهارت حل مسئله، مدیریت زمان و خلاقیت است. این مهارت‌ها از کودکی تا بزرگسالی در انتخاب‌ها و تصمیمات کودکان اثرگذار است. جالب است بدانید که بسیاری از خانواده‌ها و یا معلمان مدرسه دانش پژوه‌های ما، در عرض کمتر از دو ماه، متوجه تغییرات مثبت در مهارت حل مسئله و خلاقیت آن‌ها می‌شوند. ما این جمله را زیاد از خانواده‌ها می‌شنویم که فرزندم خلاق‌تر شده و بهتر کار‌های درسی‌اش را مدیریت می‌کند.

در پایان...

از آنجایی که برنامه‌نویسی در دنیای امروز بازوی قدرتمندی برای توسعه و بهبود مهارت‌های شغلی محسوب می‌شود، طبیعی است که آموزش آن از دوران کودکی فواید زیادی با خود به همراه داشته باشد. همین امر هم باعث شده تا شرکت‌های ایرانی بسیاری گام در راه آموزش برنامه‌نویسی به کودکان و نوجوانان بگذارند.

در واقع برنامه‌نویسی، به کودکان کمک می‌کند تا به روش منطقی و ابداعی فکر کنند و به دنبال حل مسائل باشند، کودکان قادر خواهند بود برای مسائل راه‌حل‌های مختلف را پیاده‌سازی کنند و درک بهتری از مفاهیم ریاضی داشته باشند، برنامه‌نویسی همچنین باعث تقویت خلاقیت و نوآوری کودکان می‌شود و آن‌ها را به ایده‌پردازان خلاق و مبتکر تبدیل می‌کند.

 تقویت اعتماد به نفس، افزایش توانایی تعامل و همکاری، افزایش توانایی استفاده از فناوری و آماده سازی برای دنیای شغلی آینده از دیگر فوایدی است که نشان از اهمیت آموزش برنامه‌نویسی به کودکان و نوجوانان دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر