صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

مهم‌ترین مطالبه المپیادی‌ها؛ از کاربردی نبودن مباحث درسی تا قدیمی بودن تجهیزات آزمایشگاهی 

دانشجویان مهم‌ترین موتور محرکه و پیشران اصلی حرکت در جامعه به شمار می‌آیند؛ به همین علت برای بهتر شدن وضعیت علمی کشور طی مصاحبه‌ای مطالبات آن‌ها را پرس و جو کردیم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر : 887479

گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، المپیاد‌های دانشجویی عنصری مهم در شناسایی دانشجویان کوشا و مستعد به شمار می‌آیند؛ دانشجویانی که نور امید، موتور محرکه و پیشران توسعه همه جانبه هستند و دولت‌ها با سرمایه گذاری‌های کلان روی این افراد می‌توانند مسیر پیشرفت جامعه علمی را تضمین کنند. 

برگزیدگان المپیاد‌های علمی از مزایایی همچون جذب بنیاد ملی نخبگان، ورود به مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور، معافیت از سربازی، امتیاز در مقطع دکتری، سهولت در استخدام و ... برخوردار هستند، اما آن‌ها پس از کسب رتبه‌های برتر تقاضا‌هایی در راستای عملی سازی تحقیقات خود دارند تا بتوانند نقشی در ارتقای رتبه تولیدات علمی ایران ایفا کنند. 

برخی از المپیادی‌ها با گلایه از مسئولان می‌گویند که حرف هایشان گوش شنوا ندارد و با وجود اینکه آن‌ها برای ساختن ایرانی آباد تلاش می‌کنند، اما حمایت نمی‌شوند و برای دیده شدن و پیشرفت فردی خود به اجبار و نه از روی علاقه مهاجرت را به ماندن در ایران ترجیح می‌دهند. 

بعضی‌ها مدعی هستند که شرایط زندگی یک نخبه باید به گونه‌ای فراهم باشد تا بدون ذره‌ای دغدغه در مسیر تحقیق و پژوهش پیش رود و با ذوق و شوق حاصل دستاورد مقالات خود را عملی کند تا جامعه علمی ایران از سطح جهانی عقب نماند و پا به پای کشور‌های پیشرفته جهان حرکت کند و حتی بتواند در بیشتر مباحث پیشرو کشور‌های دیگر باشد. 

کمبود تجهیزات آزمایشگاهی؛ زنگ خطر مهاجرت المپیادی‌ها 

محمدحسین شاه محمدی لوشانی، رتبه یک المپیاد دانشجویی به خبرنگار آنا می‌گوید: دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر یکی از برترین دانشکده‌ها در این رشته به شمار می‌رود، اما امکانات آزمایشگاهی محدود و سطح پایینی دارد؛ بنابراین بودجه به میزان کافی در دست نیست و کمبود‌های مالی به شدت احساس می‌شود و این نواقص ترغیب دانشجویان به مهاجرت را به همراه دارد؛ چراکه اگر بتوانیم چنین مشکلات پیش پاافتاده را حل کنیم تعداد و کیفیت مقالات رشد می‌کند و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها افزایش می‌یابد؛ بنابراین از مسئولان مطالبه اختصاص بودجه و تأمین تجهیزات لازم را داریم تا هم امید و انگیزه دانشجویان برای فعالیت در ایران بیشتر شود و هم بتوانیم نیاز ایران را که پیشرفت علمی و پیشرو بودن در سطح جهانی است، تأمین کنیم.

حمایت فقط از نخبه، نه دانشجو با معدل ۱۲!

آتوسا پورامجد، رتبه سوم المپیاد مهندسی صنایع به خبرنگار آنا می‌گوید که حمایت‌های دانشگاهی تنها مختص نخبگان است، در صورتی که دانشجویان با معدل ۱۲ هم نیازمند حمایت هستند و نباید تنها به دانشجویانی که صرفا در المپیاد‌ها یا رقابت‌های علمی رتبه بالایی کسب کرده اند حمایت شوند؛ چرا که این موضوع حس ارزشمندی به افراد منتقل نمی‌کند؛ اگر تسهیلات حمایت‌ها را برای همگان ایجاد کنیم نه تنها قید مهاجرت را می‌زنند بلکه پس از دستیابی به اشتغال برای ماندن در ایران و رشد فردی و اجتماعی کشور تلاش خواهند کرد. در حال حاضر محبور به یادگیری مطالب و مباحثی هستیم که هیچ کارایی در زندگی و فضای شغلی ندارد؛ بنابراین باید حمایت‌ها به صورتی باشد تا دانشجوی نخبه نه فقط با معیار سطح و هوشش بلکه به این علت که شهروند ایرانی است مورد احترام قرار بگیرد. 

شغل مرتبط با رشته تحصیلی؛ مهم‌ترین دغدغه المپیادی‌ها 

صادق مهدوی، رتبه سوم المپیاد مهندسی مکانیک عنوان می‌کند: المپیاد‌ها ۱۰۰ درصد تئوری برگزار می‌شوند و عملی نیستند، از این لحاظ شاید کمکی به صنعت نکنند، بلکه فضای رقابتی خوبی است تا دانشجویان استعداد خود را محک بزنند و مهم‌ترین و بزرگترین مطالبه ما دستیابی به شغل متناسب با رشته تحصیلی است و اگر حمایت‌ها وجود داشته باشند دانشجویان ماندن در ایران را ترجیح می‌دهند. 

خدمت به جامعه؛ بزرگترین آرزو

دانیال صفدریان، رتبه چهارم المپیاد مهندسی عمران بیان می‌کند: آرزو دارم به قدری از نظر معنوی و مالی ثروتمند بشوم تا بتوانم علمم را به دیگران منتقل کنم و به نیازمندان و نیرو‌های زیردست کمک مالی کنم و خدمت به جامعه را مدنظر قرار دهم. مهم‌ترین مطالبه بنده از مسئولان این است که زیرساخت‌ها برای ماندن نخبگان و دانشجویان در ایران  تقویت شود، قطعا علاقه‌ای به زندگی در خارج از کشور نداریم، اما باید در مقابل حمایت‌ها هم وجود داشته باشند.

شناخت جامعی از المپیاد‌های علمی در ایران وجود ندارد

رضا صفری، رتبه دوم مهندسی عمران به خبرنگار آنا می‌گوید: مهم‌ترین مشکل این است که آشنایی کافی از مسابقات علمی و المپیاد‌ها در دسترس نیست و معرفی‌ها محدود است و امتیازات و تسهیلات و شرایط جزئی که باید به دانشجویان معرفی شود وجود ندارد و خیلی از افرادی که به سمت شرکت در المپیاد سوق پیدا نمی‌کنند به علت نبود شناخت کافی از مسابقات علمی است.

ایجاد طرح‌های کلان ملی برای حمایت از المپیادی‌ها 

علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه هر ساله تعداد قابل توجهی از دانشجویان در مسابقات المپیادی شرکت می‌کنند و استعداد‌های برتر کشور به شمار می‌آیند؛ تاکید می‌کند: دانشگاه‌ها تسهیلات و کمک هزینه‌های مادی را برای حمایت‌های تحصیلی از نخبگان فراهم می‌کنند. 

وی ادامه می‌دهد: تحصیل همزمان در دو رشته یکی از تسهیلات ویژه دانشگاه برای حمایت از دانشجویان المپیادی است و از گذشته هم وجود داشته است. دانشجویانی که موفق به تحصیل همزمان ۲ رشته شده اند جایگاه خوبی در اجتماع کسب کرده‌اند و توانسته‌اند در دانشگاه‌ها به عنوان هیئت علمی جذب شوند و حتی برخی در دانشگاه‌های مهم دنیا ادامه تحصیل داده اند و در صنایع بزرگ دنیا مشغول به کار شده‌اند و در حال تمرکز هستیم تا شرایط مطلوب تری را برای دانشجویان مستعد فراهم کنیم. 

رهایی تصریح می‌کند: در تلاش هستیم تا طرح‌های کلان ملی به عنوان پژوهش‌های برتر در کشور را آغاز کنیم که البته سابقه آن در گذشته وجود داشته است. عنصر اصلی ما در این زمینه دانشجویان با استعداد و برتر هستند. استعداد‌های برتر نقاط قوت نظام هستند و آرزوی همه ما این است که بتوانیم آن‌ها را به صورت حداکثری در کشور بر اساس علاقه مشغول به کار کنیم.

مجوز استخدام ۱۰۰۰ نخبه در صنایع را دریافت کردیم 

مجتبی انصاری، معاون بنیاد نخبگان استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آنا عنوان می‌کند: بسته حمایتی خوبی از دانشجویان المپیادی داریم که آن را تحویل اداره استعداد درخشان دانشگاه امیرکبیر داده ایم و در زمینه اشتغال بحث بورسیه‌های صنعتی را آغاز کرده‌ایم و سال گذشته مجوز استخدام ۱۰۰۰ نخبه را در سازمان‌ها و صنایع دریافت کردیم و این مسیر ادامه دارد. 

با این حال به نظر می‌رسد که مسئولان آموزشی و کشوری باید توجه و بهای بیشتری به نخبگان علمی داشته باشند و مسیر شغلی آنها را هموارتر کنند تا در آینده جامعه علمی دچار ضرر و زیان نشود و بتواند مسیر پیشرفت خود را به خوبی طی کند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر