پیگیری ۵۸ برنامه علمی و ۲۵۱ چالش کشور در دانشگاه آزاد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، رحیم دبیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در چهارمین پیش نشست همایش بینالمللی مرجعیت علمی در عصر ظهور با موضوع «واکاوی مفهوم انتظار، چالشها و الزامات» که در این واحد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: هدف از این نشستها گره زدن مهدویت به مرجعیت علمی است. هدف این بوده که با ادبیات مهدوی آشنا شویم و علم نافع تولید کنیم.
وی با تأکید بر تولید علم نافع افزود: در خوشبینانهترین حالت، فقط۱۰ درصد پایاننامههای دکتری مشکلات کشور را حل میکند. روایات ائمه را رهنمون میکند تا علم نافع تولید کنیم. فرهنگ مهدویت و انتظار را باید با زبان دیگری به دانشجوی امروز بشناسانیم.
دبیر همایش بینالمللی مرجعیت علمی در عصر ظهور با بیان اینکه اکنون ۵۸ برنامه علمی و ۲۰۱ چالش کشور در دانشگاه آزاد پیگیری میشود، عنوان کرد: به آن اضطرار رسیدهایم که از ظرفیتهای کشور به نحوی استفاده کنیم که اولاً نفعی برای مردم و مملکت داشته باشد و دوما بتواند تمدن ساز شود به همین دلیل در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد علاوه بر مهارت و کارآفرینی، موضوع تمدن سازی به عهده دانشگاه گذاشته شده است.
همه اعتقادات را باید بر اساس ادله عقلیه ثابت کنیم
مدرس حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه همه باورها و اعتقادات را بر اساس ادله عقلیه باید ثابت کنیم و با اشاره به جایگاه مهم عقل در کتب و روایات گفت: هر مکتبی باید با حکم عقلیه ادعایش را ثابت کند. نخستین بحث در کتاب کافی که معتبرترین کتاب شیعه بوده بحث عقل است. جایگاه عقل در قرآن بارها و بارها مورد تأکید قرار گرفته و حتی عقل پیشنیاز علم و خداشناسی بوده؛ یک ساعت تفکر از یک سال عبادت برتر است. همه ساختمان اعتقادی شیعه باید زیربنای عقلی داشته و پیشفرض همه علوم عقل باشد.
حجتالاسلام سیدحامد حسینیتبار با اشاره به موضوع مهدویت بیان کرد: مهدویت یکی از شاخههای اعتقادی علوم دینی بوده که صدها زیرشاخه دارد و یکی از آنها انتظار است. یکی از مشترکاتی که بین همه ادیان الهی وجود دارد اعتقاد به آمدن منجی است گرچه در جزئیات آن اختلافات زیادی وجود دارد؛ اما در اصل اینکه قرار بوده منجی بیاید اختلافی نیست و لازمه عدل و حکمت الهی هم این است. این وعده الهی بوده که خلیفهالله فی ارضه (نماینده خدا در زمین) ظهور کند.
وی انتظار فرج را پرفضیلتترین اعمال دانست و با بیان اینکه فضیلت انتظار فرج جزء مسلمات مذهب شیعه است دو سؤال اساسی را مطرح کرد و ادامه داد: با همه تأکیدی که در انتظار فرج شده چه میشود که حتی قشر مذهبی شیعه نیز روحیه انتظار ندارند و دچار روزمرگی شدهاند و کلمه انتظار را یدک میکشند؟ نشانههای شخص منتظر چیست؟
مدرس حوزه علمیه خراسان در پاسخ به سؤال اینکه چرا جامعه روحیه انتظار ندارد، مطرح کرد: به دلیل این است که مقدمه انتظار را نداریم. کسی منتظر دیگری بوده که فقدان و دوری محبوبش را درک کرده باشد. چرا در جامعه شیعه منتظر کم دارد به دلیل اینکه معرفت و شناخت به امام زمان نداریم. نمیشناسیم امام زمان ما در عالم چه کاره است.
حسینیتبار اضافه کرد: مقدمه انتظار، شناخت واقعی امام زمان است. وقتی ندانیم که حضرت میآیند چه اتفاقی میافتد نمیتوانیم منتظر باشیم. نخست باید بدانیم که خلیفه خدا در زمین یعنی چه. اگر کسی به این باور رسید که همه عالم وجودش وابسته به امام زمان بوده او منتظر است. زیارت جامعه کبیره دایره المعارف امام شناسی است.
استاد حوزه علمیه نخستین باب در امام شناسی را اضطرار دانست و تأکید کرد: باید درک کنیم که چه نیازی به امام زمان داریم. نخستین باب در امام شناسی اضطرار است. به حکم عقلمان مضطر و نیازمند وجود امام زمان هستیم. اگر کسی روحیه اضطرار داشته باشد محال است که منتظر نشود. زمانی که حضرت حجت ظهور میکند ۲۵ حرف از علوم جهان هستی به جامعه تزریق میشود این در حالی بوده که اکنون بشر با همه پیشرفتهای علمی که داشته توانسته فقط به دو حرف از علوم دست پیدا کند.
انتهای پیام/