تنوع موضوع؛ مزیت بزرگ «سینماحقیقت»/ بازار گرم مستندهای اجتماعی در شبهای پاییزی چارسو
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ونوس بهنود ـ هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» تا ساعتی دیگر و با برگزاری آیین اختتامیه در تالار وحدت به کارخود پایان میدهد.
جشنواره این دوره با استقبال نسبی مخاطبان همراه بود، دلیل عمده این استقبال، انتخاب و تولید فیلم در زمینه معضلات اجتماعی و مطالبهگری مردم و در واقع طرح دغدغههای مردمی در قالب مستندهای اجتماعی بود.
متولیان برگزاری سینما حقیقت هفدهم مدعی بودند این دوره از جشنواره متفاوت از دورههای قبلی برگزار خواهد شد. این ادعا در عمل ثابت شد؛ چراکه بررسی میدانی آنا از وضعیت برگزاری این جشنواره نشان داد که عوامل برگزاری به آنچه وعده داده بودند حداقل در انتخاب فیلمها پایبند بودند و سبد فیلمهای جشنواره تنوع قابل توجهی داشت.
نه تنها در فرم اجرا و محل برگزاری پردیس چارسو، نظرات عمومی مثبت بود؛ بلکه در کم و کیف نیز هنرمندان، فیلمسازان و عموم مردم به این جشنواره نمره قابل قبولی میدهند.
قلاب جشنواره گرفته است، صندلی کم است
یکی از شهروندان مراجعه کننده گفت: شنیده بودم فیلمهای جالبی در جشنواره سینمای مستند اکران میشود؛ اما تصورم این نبود که این همه متنوع و جذاب باشند.
این مخاطب با اشاره به مشاهده فیلمهای «قوی دل» و «آخرین کوسه نهنگ» اضافه کرد: به حدی از فیلمها یاد گرفتم که در جشنواره بعدی هم شرکت خواهم کرد.
یکی دیگر از شهروندان نیز که علاقهمند به فیلم مستند است، گفت: همسر من کارگردان است و ما هر هفته در منزلمان فیلم مستند اکران میکنیم تا دوستان علاقهمند مشاهده کنند.
وی با اشاره به اهمیت مستند در یادگیری و کشف حقایق تصریح کرد: فیلمهای «خانواده خلج» و «قوی دل» از آنجا که بسیار متفاوت ساخته شده و مطالبهگر بود در این جشنواره برای من جذابیت داشت.
هرچند شرکت کنندگان در جشنواره از آن استقبال داشتهاند یکی از نقدهای وارد به جشنواره محدودیتهای حضور مخاطبان عمومی بود که دبیر هفدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت دلیل آن را محدودیت سالن و صندلی عنوان کرد.
محمد حمیدی مقدم به خبرنگار آنا گفت: در این دوره از جشنواره دو هزار کارت صادر کردیم که باید به آن احترام بگذاریم این تعداد شامل اهالی رسانه، مستندسازان، صاحبان آثار و دانشجویان سینما هستند و سالنها بیش از این ظرفیت ندارد.
وی تصریح کرد: برای اینکه عموم بتوانند فیلمهای مستند را ببینند چارهای نداریم جزء اینکه به زنجیره سینمای عمومی متصل شویم که در نظر داریم سالهای بعد کمبود سالن و صندلی را برطرف کنیم.
از صید جسوران تا اجازه برای روشنگری
دبیر هفدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت تصریح کرد: اینطور نبوده که برخی پروژهها سریع در یک زمان محدود بررسی شود و در طول فرایند تولید هم بررسی صورت گرفته است؛ کاری که به صورت حرفهای در دنیا انجام میشود.
حمیدی مقدم متذکر شد: ما همچنین درصدی از برنامه ریزی خود را بر اساس ایجاد تنوع در سبد مخاطبان در نظر گرفتیم و با توجه به کیفیت هنری و شکل فیلم نسبت به انتخاب اقدام کردیم.
وی افزود: طبیعتاً با هر تیم مشاوره وارد ارزیابی میشوید، میتوانند بحث و نظر داشته باشند؛ بنابراین جسارت و مطالبهگری و جسور بودن مستندساز در طرح مسائل و همچنین تکثر و تنوع مضمون و موضوع برای ما اهمیت داشته تا در این سبد رنگارنگی آثار حفظ شود.
در عین حال یکی از کارگردانان در گفتگو با خبرنگار آنا وجه تمایز این جشنواره را اجازه برای ارائه ایدههای مختلف عنوان کرد.
عدنان زندی گفت: سال گذشته فیلمهای جشنواره را آنلاین دیدم و امسال هم از نزدیک تماشا کردم؛ اما امسال از نظر محتوا و فرم به مراتب بهتر بود و همه نوع فیلمی هم دیدم، محیطزیستی، مسائل اجتماعی، انتقادی و حتی سیاسی.
این مستندساز افزود: از این لحاظ جشنواره در این دوره، جشنواره خوبی است و فکر میکنم استقبال امسال بهتر و بیشتر است این نشان میدهد جشنواره قدمهای رو به جلو برمیدارد.
به گفته کارگردان مستند «حبیب الله» امسال با کارگاههای خوب و اساتید به نام جشنواره کاملتر شده و امیدواریم به سیر صعودی خود ادامه دهد.
کمک حقیقت به حرکت هنری جوانان
همچنین یک منتقد فیلم نیز به خبرنگار آنا تصریح کرد: سوژههای متنوع و جالبی در این دوره از جشنواره دیدم. در این شرایط اقتصادی برگزاری جشنواره کمکی میکند به فیلمسازان جوان چرا که آینده سینمای مملکت هستند.
قربانعلی تنگشیر ادامه داد: هنرمندان بزرگی داشتیم که دیگر نمیتوانند فیلم بسازند. باید کمک کنیم نسل جوان فیلمساز هم بتوانند فیلم بسازند و هم به جامعه کمک کنند.
منتقد سینما همچنین بیان کرد: در این دوره از جشنواره، خلاقیتهای زیادی از فیلم سازان شهرستانی دیدیم که بسیار خوب کار کردهاند و با امکانات کم فیلمهای خوبی ساختهاند. سرمایهگذاری کردند از جیبشان خرج کردند.
مدرس دانشگاه معتقد است سینما حقیقت باید بتواند اینها را درک کند تا این افراد در آینده بتوانند فیلمسازان بزرگی شوند و فیلمهای سینمایی بلندی بسازند و به جامعه کمک کنند. در هر جامعهای سینما مشکلات خود را دارد، تولید کننده، کارگردان و سناریست و کارکرد جشنواره کمک و حل این مشکلات است. امسال، اما جشنواره خوب بود و آثار خوبی ارائه شد.
ایجاد پل ارتباطی بین حوزههای تولید و نشر، ایجاد فرصتهای حمایت مالی از فیلمها، آموزش و غنی سازی فکری هنرمند، جامعه و نهادهای متولی و مهمتر از همه تلاش برای استفاده از فیلمهای تولیدی در حل معضلات جامعه کارکردهایی است که از جشنوارههای فیلم انتظار میرود. باید دید قدمهای نخستین رو به رشد سینما حقیقت چگونه ادامه خواهد یافت و تقویت خواهد شد.
به گزارش آنا، هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم ۲۷ آذر تا دوم دی ۱۴۰۲ در پردیس چارسو برگزارشد.
انتهای پیام/