لزوم تقویت شاگردپروری و آموزش پژوهشی در آییننامه ارتقای اساتید
رضا نقی زاده مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره انتقاد نسبت به آیین نامه ارتقای اساتید اظهار کرد: دچار ضعف در برخی از شاخصهای آیین نامه ارتقای فعلی اساتید هستیم؛ چرا که رویکرد آموزشی و پژوهشی کمتری در آن دیده شده است.
وی افزود: عمده شاخصها در آیین نامه ارتقای اساتید روی مباحث برگزاری کلاس و ارزشیابی استادان است، در صورتی که بحث آموزش فراتر از جنبههای آموزشهای نرم به غیر از آموزشهای تخصصی است.
نقی زاده تصریح کرد: در زمینه شاگرد پروری استادان باید ارتباط بیشتری با دانشجویان داشته باشند و این موضوع یکی از شاخصهای کلیدی آیین نامه ارتقاست؛ چرا که در فرهنگ یادگیری و آموزشها نقش زیادی دارد؛ بنابراین این بخش باید بیش از پیش تقویت شود.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم ادامه داد: بحث آموزش پژوهی باید در آیین نامه ارتقای اساتید تقویت شود، یعنی باید به صورت ویژه روی فعالیتهای پژوهشی در حوزه آموزش مانند مشارکت در تدوین و بازنگری یا نگارش کتب درسی برنامه ریزی کنیم.
نقی زاده گفت: معاون آموزشی وزارت علوم پیشنهادهایی برای تحقیق شاخصهای آموزشی بکار گرفته است که اگر در آیین نامه ارتقای اساتید لحاظ شوند وضعیت بهتری در بخش آموزش خواهیم داشت و تمرکز استادان بر بخش پژوهش بیشتر میشود.
انتهای پیام/