پیوند بُعد مادی و معنوی انسانها در حوزه و دانشگاه تجلی پیدا میکند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد دوستار، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در جلسه هماندیشی با موضوع وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد، اظهار کرد: کمال انسانیت و پیوند بعد مادی و معنوی انسانها، در حوزه و دانشگاه متجلی و معنی پیدا میکند. از نگاه حضرت امام(ره) حوزه و دانشگاه در کنار هم، همانند نیروی محرکه جامعه و مغز متفکر آن هستند که دائماً در معرض توطئه و تفرقهافکنی دشمنان قرار دارند و لزوم هوشیاری در این قشر از جامعه همیشه مورد توجه خواهد بود. شهید مفتح، نماد وحدت این دو قشر بوده و از دو تفکر دانشگاهی و حوزوی بهرهمند شده بود.
وی افزود: با توجه به رسالتی که حوزه و دانشگاه به دوش دارند مانند دو بال فرهنگ و علم یک کشور هستند؛ چراکه حوزه و دانشگاه مکمل هم بوده و عدم وجود هر یک از آنان میتواند موجبات ناکارآمدی دیگری را فراهم کند. با وحدت حوزه و دانشگاه، تلاش و همدلی در راه مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان قسمخورده انقلاب اسلامی بیشتر میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان ادامه داد: در بسیاری از جوامع بشری، اخلاق گمشده و دین اسلام دینی اخلاقی است. این نشستها فقط در ایام سالروز وحدت حوزه و دانشگاه متمرکز نشود انتظار داریم که مجموعه هماندیشیها بهصورت ماهیانه در دانشگاهها برنامهریزی شود تا بتوان با استفاده از استادان و محققان آن حوزه با بیان بحثها و شناسایی چالشهای مطرحشده حرکت کرد و به حل این مسائل پرداخت.
دوستار تأکید کرد: سؤالات مطرحشده جوانان در دانشگاهها، جدی است و استادان باید به آنان جواب منطقی ارائه دهند؛ چراکه در این زمینه هم دانشگاه آزاد اسلامی باید پیشگام باشد و با برگزاری جلسات هماندیشی و فعالیت در این زمینه در طول یک سال، نتایج آن را در سال آینده بررسی و به بحث و تبادلنظر بگذارند.
دلیل تغییرات اساسی در اندیشه رجال صاحب نفوذ در اقصی نقاط جهان
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان نیز گفت: الگو شدن غرب در حوزه علوم و فنون برای ساکنان زمین پس از رنسانس کمکم به فرهنگ تبعیت مطلق از غرب تبدیل شد و همین امر موجبات تغییرات اساسی در اندیشه، کنشهای اجتماعی و سیاسی رجال صاحب نفوذ در اقصی نقاط جهان و ایران فراهم کرد.
حجتالاسلام سیدمحمدحسین صفوی ادامه داد: در این راستا نظام آموزشی جدیدی به نام دانشگاه و در تقابل با نظام سنتی مبتنی بر آموزههای دینی و برای محو آثار و منش دینی توسط رضاخان و با مدیریت غرب راهاندازی شد. به تعبیر مقام معظم رهبری دانشگاه از اول بهصورت سکولار و با همین هدف متولد شده، دشمنان قسمخورده دین از همان آغاز در تنور اختلافات حوزه و دانشگاه دمیدند و کار را به جایی رساندند که هیچ کدام از دو حوزه آموزشی در کشور توان تحمل یکدیگر را نداشتند در قبال هم موضع منفی نشان میدادند و ید واحدهای در برابر استبداد داخلی و استعمار خارجی شدند.
وی بیان کرد: با وجود باقی ماندن رسوب برخی افکار متحجرانه و جزم اندیشانه در این دو نظام مقدس علمی، امروز شاهد به ثمر نشستن آرزوی امام(ره) در تحقق وحدت هستیم. وحدت حوزه و دانشگاه از چند جهت قابل بررسی است، نخست وحدت در مبدأ فاعلی که از این منظر همه تغییرات و تحولات در صحنه آفرینش و در حیات فرد و جامعه معطوف به اراده پروردگار بوده این همان نگاه توحیدی است که انبیا عظام منادی و پرچمدار آن بودند اگر وحدت در این نگاه شکل بگیرد همه اختلافات رخت برمیبندد.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان مطرح کرد: وحدت در غایت و هدف به معنی آن بوده که هر کدام از دانشپژوهان دو نظام آموزشی به کار خود مشغولاند و تقسیمکار جدی است؛ اما برای تحقق یک هدف و آرمان تلاش میکنند. در نگاه رهبران انقلاب هدف نهایی این انقلاب شکلگیری تمدن نوین اسلامی و زمینهسازی برای طلوع خورشید عظمای ولایت است.
صفوی تبیین کرد: امروز شاهد تبلور این وحدت در هر دو محیط هستیم و تقدیم شهدای والامقام هستهای نیز در سایر شاخههای علوم و شهدای دانشجوی مدافع حرم، نشاندهنده پیوند ناگسستنی میان دانشگاه و معنویت و انقلاب اسلامی است.
به گزارش آنا، تعدادی از استادان و روحانیون حاضر در این نشست، دیدگاه و نظرات خود را درباره ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه کارکردهای آن و راهکارهای تعمیق وحدت بین این دو نهاد علمی مطرح و مقرر شد هسته علمی در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل، جلسات ماهانه هماندیشی با موضوع چالشها، راهکارهای ارتقای وحدت حوزه و دانشگاه برگزار و نتایج مطالعات و تحلیلها ارائه شود.
انتهای پیام/