صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس ساترا اعلام کرد؛

افتتاح مرکز خدمات رسانه در دومین نمایشگاه رصتا

رئیس ساترا از افتتاح مرکز خدمات رسانه در دومین نمایشگاه رصتا خبر داد.
کد خبر : 884297

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری دومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) صبح امروز دوشنبه ۲۰ آذر در ساختمان سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) برگزار شد.

سعید مقیسه رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ساترا در ابتدای این نشست گفت: رصتا مخفف رسانه‌های صوت و تصویر ایران است و امسال دوره دوم این رویداد برگزار می‌شود. این رویداد از دهم  تا سیزدهم دی در مصلی تهران برگزار خواهد شد و سکو‌های دارای مجوز از ساترا، شرکت‌های مرتبط و... می‌توانند در این رویداد شرکت کنند. افتتاحیه ساعت ۱۰ صبح روز دهم دی ماه  و اختتامیه آن ساعت ۱۵ روز ۱۳ دی برگزار می شود.

وی با اشاره به هدف‌های جشنواره «رصتا« افزود: یکی از اهداف این رویداد ایجاد همگرایی و هم افزایی بین فعالان و ذینفعان و حمایت کنندگان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است. حمایت‌های مادی و معنوی، ایجاد فرصت برای توسعه رسانه‌ها، برقرار امکان ارتباط مستقیم با خانواده ها، جلب حمایت‌های دولتی و رسانه ملی، ارتباط با متخصصان حوزه رسانه، شناسایی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فعالین زنجیره ارزش آفرینی رسانه‌ها، انتقال تجربه، اطلاع رسانی از آخرین دستاورد‌های حوزه رسانه، ایجاد فضای رقابت رسانه‌ای بین تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان خدمات رسانه‌ای، تبیین و تنویر افکار عمومی نسبت به حقوق کاربران و خانواده‌ها و بازاریابی و بازارسازی و عرضه اقتصادی محصولات از اهداف این رویداد ملی است.

 آمار قابل‌توجه از دومین نمایشگاه ساترا

مقیسه در ادامه گفت: از میان ۴۲۳ سکوی دارای مجوز ساترا، تعدادی از آن‌ها حائز شرایط شرکت در نمایشگاه نیستند، از بین دیگر سکو‌ها تا به امروز ۱۳۵ سکو ثبت‌نام کردند و به احتمال زیاد بیشتر هم خواهد شد. همچنین ۸۰ شرکت که به صنایع مرتبط صوت و تصویر فراگیر ربط دارند و همینطور واحد‌ها و معاونت‌های صداوسیما، شرکت‌های وابسته به صداوسیما و صدا و سیمای استان‌ها و واحد‌های مرتبط با ساترا در این نمایشگاه حضور دارند. در کنار بازدید از این غرفه‌ها رویداد‌هایی هم برقرار می‌شود.

در رابطه با برنامه‌های جانبی نمایشگاه گفت: نشست‌های تخصصی هم برای همکاران ساترا خواهیم داشت و هم برای فعالان این صنعت، کارگاه‌های آموزشی نیز برای بازدیدکنندگان برگزار می‌شود. به طور ویژه تالار هوش مصنوعی داریم که هم آموزشی و هم سرگرمی است و مسابقه‌ای برای شرکت‌کنندگان در آن در نظر گرفته شده است. گفت‌وگوی صنفی و اجرای برنامه‌های رادیو تلویزیونی از دیگر برنامه‌های جنبی این رویداد است.

مقیسه اضافه کرد: افتتاح مرکز خدمات رسانه از طرح‌های دیگر نمایشگاه امسال است که قرار است برای خدمت‌رسانی به سکوهای دارای مجوز فعالیت کند. در نمایشگاه هم استودیوی رادیویی داریم و هم استودیوی تلویزیونی که در آن‌ها گفت‌وگوهای تخصصی و صنفی برگزار می‌شود. بازدیدکنندگان می‌توانند در استودیوی رادیویی نمایشگاه تست گویندگی بدهند.

رئیس ساترا در انتهای صحبت‌هایش گفت: امسال نخستین جشنواره رصتا نیز در نمایشگاه برگزار می‌شود. شاخص‌های محتوایی، فنی و جانبی جشنواره مورد بررسی قرار می‌گیرد. این رویداد چند برگزیده دارد که بین کسانی که برای تولید اثار فرایند مجوز را طی کردند برگزار می‌شود. جایزه اول به رسانه‌ای تعلق می‌گیرد که بهترین اثر رسیده با شاخص‌های سلامت محتوا باشد. جایزه دوم به بهترین رسانه در زمینه جامعیت خدمات فنی است، مواردی همچون تنوع، امنیت و تعامل با مخاطب در این میان حائز اهمیت است. سومین جایزه به بهترین سکو دارای کنترل والدین و رده‌بندی سنی تعلق می‌گیرد. چهارمین جایزه نیز به بهترین غرفه حاضر در نمایشگاه می‌رسد. این برگزیدگان در اختتامیه معرفی می‌شوند.

 پلتفرم‌هایی که پارسال نبودند و امسال هستند

مقیسه در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا در رابطه به حضور پلتفرم‌های اصلی و پرطرفدار که سال گذشته در این نمایشگاه حضور نداشتند گفت: با همه سکوها تعاملاتی برقرار شده و سکوهای بیشتری امسال نسبت به دوره قبل در این جشنواره شرکت می‌کنند و سکوهای دارای مخاطب بیشتر هم حضور دارند. از نظر تولید محتوا، از نظر میزان مخاطب، از نظر میزان استفاده از رسانه، از نظر پهنای باند و مصرف ترافیک، از نظر تاثیرگذاری، تولید سریال و برنامه‌های هرکدام اصلی هستند و نمی‌توان گفت دو یا سه سایت، سکوی اصلی هستند. 

رئیس ساترا در پایان خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نمایشگاه «رصتا» در سال گذشته تشکیل مجمع «رصتا» بود که این مجمع باعث افزایش مشارکت سکوهای دارای مجوز از ساترا در حوزه های مختلف نظارتی، حمایتی و صیانت از حقوق کاربران شد، سکوها دور هم جمع شدند و میزان هم‌افزایی رسانه‌های دارای مجوز از ساترا برای ارتقای زیست‌بوم افزایش پیدا کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر