صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

صحرایی: در سند تحول مدرسه نقطه اتکا دولت و ملت در تعالی کشور است اما ما تنها مانده‌ایم

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: سند تحول می‌گوید مدرسه نقطه اتکا دولت و ملت در تعالی کشور است و همه دستگاه‌ها باید به کمک آموزش و پرورش آیند، اما ما تنها مانده‌ایم.
کد خبر : 883446

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم وفناوری آنا، رضامراد صحرایی در مراسم راهکار‌های اجرایی سند تحول بنیادین منطبق بر قانون اساسی با اشاره به تاکیدات فصل ۸ سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، در خصوص همگرایی تمامی دستگاه‌های اجرای برای اجرای مفاد این سند، اظهارکرد: فصل هشتم سند تحول بنیادین بر روی زمین مانده است. این فصل تاکید دارد که همه دستگاه‌ها نسبت به آموزش‌وپرورش مسئولیت دارند. با این حال در هر تکلیف گروهی که آموزش و پرورش به وسط میدان آمده است، پشتش خالی مانده است. نمونه آن اجرای طرح "نماد" (نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش آموزان) است.

وی توضیح داد: در طرح نماد آموزش و پرورش باید سلامت روحی و جسمانی دانش آموزان را غربالگری کند و بعد آن دستگاه‌های دیگر باید وارد عمل شود، اما در این مسیر تنها مانده‌ایم. در ارائه آموزش با کیفیت تنها مانده‌ایم و شدیم همانند یکی از وزارتخانه‌های دیگر، درحالی که آموزش‌وپرورش یکی از بقیه وزارتخانه‌ها نیست و همه باید در خدمت تعلیم و تربیت باشند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: با ساختن دستگاه‌های موازی تکالیف خود را نسبت به آموزش‌وپرورش انجام نداده‌ایم کمااینکه برخی ساختارسازی‌ها ما را از وظیفه اصلی خود باز داشته است. سند تحول می‌گوید مدرسه نقطه اتکا دولت و ملت در تعالی کشور است و همه دستگاه‌ها باید به کمک آموزش و پرورش آیند، اما ما تنها مانده‌ایم.

صحرایی تاکید کرد: در این دولت سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش وارد برنامه توسعه شده است و در برنامه هفتم توسعه یک ماده در خصوص تقسیم کار ملی برای اجرای سند تحول بنیادین در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه توجه برنامه توسعه به اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و درج این امر در سند توسعه می‌تواند دستگاه‌ها را مکلف به اجرای سند تحول کند، افزود: گرچه سند تحول بنیادین از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مصوبات این شورا همگی فرهیخته است و منجر به بالندگی کشور می‌شود، اما اجرای آن چندان که انتظار می‌رفته مطلوب نبوده است. این دولت سند تحول بنیادین را مهم می‌داند و از بین اسناد دیگر این سند را در آورده و در صدر نشانده است.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: هم اکنون ترجمه سند تحول بنیادین به کف مدارس رفته است و اینگونه می‌توان گفت هم‌اکنون ما شاهد اجرای واقعی قانون اساسی هستیم. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ضامن حکمرانی شایسته برای اجرای قانون اساسی در بعد تعلیم و تربیت اسلامی است. از این حیث هرچه درباره اجرای این سند بکوشیم کم است.

وی با یادآوری اینکه ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گذشته است وگرچه کار‌های بزرگی انجام شده، اما مقدار اجرای سند اصلا مطابق با انتطار نیست، خطاب به معاون حقوقی رئیس جمهوری تصریح کرد: به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش از معاون حقوقی رئیس جمهوری و معاون قانون اساسی ایشان تقاضا دارم ترک فعل در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به مثابه ترک فعل در قانون اساسی مطالبه کنند.

وزیر آموزش وپرورش در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه باید در کودکستان‌ها بذر ساختن آینده ایران را بکاریم، افزود: این را سند تحول بنیادین می‌خواهد و چیزی غیر از این هم در قانون اساسی از ما خواسته نشده است. نخ تسبیح همه دستگاه‌ها آموزش‌وپرورش است. میزان فرهیختگی و بالندگی هر کشوری بر اساس قانون اساسی آن سنجیده می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش امروز آیینه عملکرد همه نظام است و هرکسی در هر جایی از نظام اگر می‌خواهد سهم خود را در ساختن ایران ببیند باید به آیینه آموزش و پرورش نگاه کند تا به خود نمره دهد، چراکه آیینه آموزش و پرورش بازتاب عملکرد ما و نشان دهنده آینده ما است. سرچشمه ایجاد هر تغییر و تحول در هر جامعه‌ای آموزش و پرورش کشور است.

انتهای پیام/

ارسال نظر