صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گردهمایی تولیدکنندگان داخلی تولید انبوه قطار مترویی ملی برگزار شد؛

تزریق ۷۷ میلیون یورو بودجه برای ساخت واگن ملی

مدیر کارگروه طراحی و ساخت قطار ملی گفت: برای ساخت ۱۱۳ واگن ملی آماده هستیم و با تزریق ۷۷ میلیون یورو بودجه‌ای که به این پروژه اختصاص داده شده این مهم آغاز می‌شود.
کد خبر : 882925

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم وفناوری آنا، گردهمایی تولیدکنندگان داخلی پروژه تولید انبوه قطار مترویی ملی ظهر امروز در پایانه فتح آباد برگزار شد.

سیدکاظم طاهرزاده مدیر کارگروه طراحی و ساخت قطار ملی در مراسم گردهمایی تولیدکنندگان داخلی پروژه تولید انبوه قطار مترویی ملی با بیان اینکه براساس احکام برنامه ششم توسعه، بر بومی سازی واگن مترو تاکید شده است و با هماهنگی شرکت‌های دانش بنیان و مپنا و جهاد دانشگاهی و. در سال ۹۸ پروژه قطار ملی آغاز شد، افزود: با این هماهنگی فاز طراحی و انعقاد قرارداد ساخت آغاز و خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ قطار ملی ساخته شد و در آبان ماه نیز تأییدیه سیر ایمن قطار اخذ شد.

وی با بیان اینکه طبق صورت‌جلسه شرکت ese تأییدیه سیر ایمن اخذ شد و گواهی نیز آماده صدور است، گفت: برای ساخت ۱۱۳ واگن ملی آماده هستیم و با تزریق ۷۷ میلیون یورو بودجه‌ای که به این پروژه اختصاص داده شده این مهم آغاز می‌شود.
 
طاهرزاده با بیان اینکه آماده هستیم که پکیج دوم قطار ملی را در سال آینده استارت بزنیم، افزود: در صورت حمایت مسئولان آماده تولید یک رام قطار سریع السیر برون شهری هستیم که امیدواریم با مساعدت مسئولان این مهم محقق شود.

سهم ۴۳ درصدی شرکت واگن‌سازی از پروژه قطار ملی

علیرضا شیخ‌طاهری مدیرعامل مجموعه واگن‌سازی تهران هم در این برنامه اظهار کرد: بر اساس پروژه قطار ملی ما بنا داریم این پروژه را به تولید انبوه برسانیم.

مدیر عامل مجموعه واگن‌سازی تهران با اشاره به برنامه‌ریزی جهت تولید 113 قطار ملی گفت: بومی‌سازی و استفاده از دانش مهندسان داخلی از برنامه‌هایی است که برای تولید انبوه قطار ملی استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما امروز میزبان تولیدکنندگان پروژه قطار ملی هستیم کسانی که در این پروژه همکاری نزدیکی را با هم داشته‌اند.

شیخ‌طاهری با بیان اینکه پس از عقد قرارداد جهت پروژه قطار ملی، شرکت واگن‌سازی این مسئولیت را برعهده گرفت، گفت: افتخار می‌کنیم که امروز اکثر بازیگران قطار ملی در این گردهمایی حضور دارند.

مدیرعامل مجموعه واگن‌سازی تهران با تاکید بر اینکه تلاش ما این است که مسئله بزرگ ناوگان متروی تهران را حل کنیم و جلسه امروز شروعی برای قطار ملی است، توضیح داد: همراهی در بومی‌سازی قطار ملی از موضوعاتی است که مورد توجه شهرداری تهران است و نشست امروز آغازی برای یک کار بزرگ است.

شیخ‌طاهری گفت: 43 درصد از پروژه قطار ملی توسط شرکت واگن‌سازی انجام می‌شود. همچنین بنا بر برنامه‌‌ریزی انجام شده قرار است 15 رام قطار 7 واگنه آماده شود.

علی امام؛ مدیرعامل سابق شرکت متروی تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: تبلور این تجربه ارزنده را باید در قراردادهای بعدی ببینیم. 2 هزار دستگاه واگن پیش‌بینی شده بود که تا پایان برنامه ششم توسعه وارد ناوگان شوند اما حتی یک واگن هم وارد شبکه مترویی هیچ کلانشهری نشد.

وی تصریح کرد: جای خوشحالی است که شهرداری تهران با جدیت پیگیر قرارداد 630 دستگاه واگن است که با افزایش 25 درصدی این تعداد به 791 واگن رسیده است. هر چند در خصوص قراردادهای اشاره شده درخواست می‌شود که امکان افزایش ظرفیت و پتانسیل واگن‌سازی مورد استفاده قرار بگیرد.

روشن مسئول سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت نیز با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت تمرکز خود را بر مسائل مکانیکی و برقی متمرکز کرده  و زمینه های کاری خود را در حوزه حمل و نقل ریلی، صنایع و معادن و... متمرکز کرده، گفت: از سال ۸۳ طراحی و ساخت سیستم رانش واگن‌های مترو را در دستور کار قرار دادیم که با تلاش مدیران اسبق و فعلی جهاد دانشگاهی کار پیش رفت تا بتوانیم بیش از ۸۰ درصد در این حوزه حمل و نقل ریلی را بومی سازی کنیم.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها در همکاری با اروپایی‌ها مشکلاتی ایجاد کرد، گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام نیز کار سخت شد؛ اما با همکاری معاونت عملی و فناوری یک کار پایلوت را پیش گرفته و تمام کردیم. تا اینکه در سال ۹۸ با متولی گری معاونت عملی و حمایت واگن سازی یک رام قطار ملی را طراحی کردیم و با اینکه بستر تست قطارها فراهم نبود ولی شرکت بهره برداری متروی تهران با ما همکاری کرد و ریسک کار را پذیرفت. حالا امیدواریم با تأمین منابع مالی و اجرای الزامات قطار ملی بتوانیم در زمان مقرر کار تحویل داده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر