پانتومیم بیان صادقانه محتوا به مخاطب است/ روایت دلقکی دورهگرد که به دل جنگ میزند
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش پانتومیم «جامپ کات» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی حامد نصرآبادیان این شبها در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه میرود. این اثر با زبان جهانی پانتومیم به ستایش صلح میپردازد و روایتگر آسیبهای مخرب و جبرانناپذیر جنگ بر جسم و روح مردم جهان بهویژه زنان و کودکان است.
در همین ارتباط، مهران نعیمی اقدم بازیگر این نمایش در گفتوگو با آنا گفت: در چند سال اخیر بیشتر مشغول پروژههای تصویری بودم و این نقش یک باره و کاملاً شگفت انگیز به من توسط کارگردان کار پیشنهاد شد. به شکلی که در طرح اولیه قرار بود خودشان این نقش را بازی کنند. ولی تصمیم گرفتند این مهم را به من محول کنند تا چالش جدیدی را تجربه کنم. بازیگر دلقک دورهگرد که به دل جنگ میافتد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بیان احساسات با زبان بدن دشوارتر از بازی با کمک کلمات است یا خیر، گفت: کلام و زبان مختص به یک جغرافیای خاص و در هر نقطهای تفاوت دارد؛ اما بدن یک زبان جهانی برای انتقال مفهوم است. مثل زمانی که ما زبان دیگری بلد نباشیم برای رساندن منظورمان از ایما و اشاره و حتی علامتی که در کل جهان مرسوم است استفاده میکنیم. اتفاقا بیان بدنی و پنتومیم بیان صادقانه محتوا به مخاطب است و قابل پنهان کردن نیست.
نعیمی اقدم اظهار کرد: به صورتی که هر کنش یا واکنشی اول در اندام ما شکل میگیرد و بعد کلامش جاری میشود؛ اما در گفتار، شما می توانید پنهان کاری کنید یا خلاف واقعیت را بگویید. در ضمن ذرهای عمل بالاتر از خروارها کلام است؛ یعنی بازیگر به اقتضای فضای نمایشی می کوشد تا با بیان چند جمله مفهومی را منتقل کند، در صورتی که می توان آن را با انجام یک حرکت به شکل کاملا مختصر و مفهوم ارائه داد و در نهایت شعری از جناب سعدی هست که میفرماید به عمل کار برآید.
وی در پاسخ به این سوال که رسیدن به نقش حاصل چه مدت تمرین است، گفت: بهتر است این را هم با احتساب روزشمار بگویم. گرچه تمرینات در این مدت به شکل فیزیکی نبوده است؛ اما در ذهن و با مشاهدات سعی در تکمیل نقش داشتم و هم با جلسات تمرینی که تقریبا به ۱۰ جلسه رسید . ولی قطعا از آمادگی اولیه حافظه عضلانی تمرینات انجام شده در این یکسال اخیر نیز بهره بردهام.
این بازیگر تئاتر گفت: شاید ابتدا برای مخاطب سخت باشد که بخواهد وقتش را فقط به دیدن اختصاص دهد بدون اینکه دیالوگی بشنود، چون فضای جدیدی را تجربه می کند؛ اما وقتی گونههای مختلف این شیوه اجرایی نیز رواج پیدا کند. تبدیل به عادت شده و هضمش راحتتر است. وظیفه بازیگر این است که عملی را که میخواهد به معرض دید تماشاگر بگذارد خودش درک کرده باشد و سپس ارائه کند. به این دلیل که هر چقدر آگاهی از انجام کار و تسلط روی آن داشته باشد، انتقال درست تری به مخاطب دارد.
وی توضیح داد: زمانی که یک کودک میخواهد زبان باز کند ابتدا حروف را ناقص ادا می کند، به مرور و با شنیدن و تمرین به تسلط گفتاری می رسد؛ در اجرای پانتومیم نیز بازیگر باید نسبت به آناتومی بدن خود شناخت داشته باشد، مشاهده و پیدا کردن نقاط قوت و ضعف بدنی و یادگیری تکنیکهای مربوطه و تمرین و تکرار آن نیز در این زمینه موثر است. پس همه چیز بستگی به کیفیت ارسال پیام از جانب بازیگر به مخاطب که گیرنده است دارد؛ البته ازآنجایی که اینجا فقط پل ارتباطی بدن بازیگر است مخاطب نیز باید دقت بیشتری برای تماشا به خرج دهد. زیرا ممکن است اگر یک یا چند حرکت را از دست بدهد متوجه قصه یا محتوای اثر نشود.
نعیمی اقدم اظهار کرد: خدا را شکر که مجالی دیگر و تجربهای دیگر رقم خورد. به امید صلح جهانی و آرامش کشورم. اگر جنگ مهار شود، زیباییها عیان می شود. در صلح و آرامش، هر چیزی در طبیعت خودش و نوعِ خلقتش پیش میرود و در نهایت ممنون از تیم عوامل نمایش جامپ کات که نتیجه کوششهای همه روی صحنه دیده می شود.
انتهای پیام/