مباحث تخصصی و عمومی در آییننامه ارتقای اساتید تفکیک شد
عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره وضعیت اصلاح آییننامه ارتقای اساتید اظهار کرد: بررسی اصلاحات آییننامه ارتقای اساتید در دستور کار میز ارتقای ستاد علم و فناوری قرار گرفته است و مطابق پیش بینیهای اولیه آییننامه جدیدی نوشته نمیشود و تنها بازنگری آییننامه موجود ملاک است.
وی افزود: آییننامه ارتقای اساتید در گذشته تنها شامل منویات آموزشی و پژوهشی با تکیه بر مقالات بود؛ اما بخش تعلیم و تربیت و شاگردپروری و امیدزایی و حوزههای ارتباط با صنعت و ارتباط با حل مسئله و نیازمحور با رعایت امتیازات ویژه به آن اضافه میشود.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه آییننامه ارتقای اساتید هدایتگر است، تاکید کرد: اگر بیشترین امتیاز آییننامه ارتقای اساتید به مقاله نویسی تعلق گیرد، قاعدتاً استادان به آن سمت حرکت میکنند؛ اما اگر توزیع امتیاز در آییننامه صورت گیرد استادان به تمام بخشهای آن به صورت یکسان توجه میکنند.
پورعباس گفت: آییننامه ارتقای اساتید هدایت شغلی برای اعضای هیئت علمی را در پی دارد، به این صورت که استادان در صورت علاقه به سمت مسئله محوری و ارتباط با صنعت گام بردارند.
وی اضافه کرد: بخشهایی از هدایت شغلی در آییننامه ارتقای استادان اجباری و بخشهای دیگر اختیاری است؛ بنابراین آییننامه مطلوبی بر مبنای فرمایش مقام معظم رهبری در حال تدوین است.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اضافه کرد: باید حوزههای تخصصی و عمومی در آییننامه ارتقای اساتید دیده شود؛ چراکه نوع مسئله و حوزههای تخصصی علوم انسانی جدا از فنی و مهندسی است، به اینصورت که حل مسائل اجتماعی و تربیتی در علوم انسانی و حل مسائل صنعت در حوزه مهندسی وجود دارد و اکنون این مباحث در حال تفکیک از یکدیگر هستند و به اینصورت نیست که نسخه واحدی برای همه حوزههای تعلیم و تربیت و پژوهش و فناوری دیده شود، یعنی بخش مشترک به شیوه عمومی و بخشهای تخصصی به صورت مجزا در آن دیده شده است.
انتهای پیام/