صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حداد عادل: در روش‌های کارآمد برای آموزش کودک ضعیف هستیم

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی دوره پیش‌دبستانی را مهم‌ترین دوره تعلیم و تربیت دانست و گفت: حلقه مفقوده اینجاست که در به‌کارگیری روش‌های متنوع و کارآمد در آموزش کودک ضعیف هستیم.
کد خبر : 880898

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامعلی حداد عادل در همایش ملی «آموزش و پرورش، ارزش‌ها در دوره دبستان و پیش دبستانی» با یادی از شهید باهنر بیان کرد: ازقبل انقلاب در تألیف کتاب‌های درسی که این شهید عهده دار بود، همکاری داشتم و از شخصیت‌های اصلی انقلاب در بخش آموزش پرورش بود که نقشی موثر داشت.

وی افزود: متاسفانه فکر می کنیم آموزش و پرورش سطح پایین تری نسبت به دبیرستان و دانشگاه دارد؛ زیرا احساس می کنیم درس دادن در دانشگاه مهم‌تر است و الگوی ذهنی ما این است که معلم پیش دبستانی سطح پایینی دارد؛ بنابراین برنامه مدون نداریم تا تربیت معلم داشته باشیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: میان مهارت‌های تعلیم و تربیتی و سطح پایه‌ها نسبت عکس وجود دارد یعنی هرچه سطح پایه‌ها پایین‌تر باید مهارت در تدریس بالاتر باشد، آیا هرکسی باسواد است می‌تواند کلاس اول درس دهد؟ بنابراین دبستان و پیش‌دبستانی را دست کم نگیریم.

حدادعادل اضافه کرد: دوره ابتدایی نقش زیادی در شخصیت افراد دارد یعنی اینجا نخستین گام است که  معلم می‌تواند کودک را مانند زمینی که می‌شود در آن کشت کرد، دانش آموز را هدایت کند.

وی بیان کرد: آن آموزشی که در کودکی صورت می‌گیرد مانند نقشی است که در سنگ ایجاد می‌شود و در تربیت کودک موثر است؛ بنابراین آنچه در کودکی آموخته می‌شود به‌زودی از بین نمی‌رود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی عنوان کرد: مجوز آموزش پیش دبستان با وزارت کار بود؛ اما این رویکرد تغییر کرد و تصمیم گرفته شد به آموزش و پرورش واگذار و سازمان تعلیم و تربیت کودک تشکیل شود.

وی ادامه داد: بین اخلاق و تربیت فرق وجود دارد، در انقلاب راه اصلاح و آموزش این است که ارزش‌ها را به رخ بکشیم و حدیثی یا آیه ای را به در و دیوار مدرسه آویزان کنیم، این‌ها با تربیت فرق دارد، تربیت محقق کردن ارزش‌ها در رفتار و نهاد انسان است. دانش آموزی که در دوره دبستان انحراف یا رفتار نادرست دارد، احتیاج به روش‌های تربیتی دارد که مقوله‌ای فنی است.

حداد عادل بیان کرد: در ۳۱ سال فعالیت آموزشی آسیب‌شناسی انجام شد که مشخص شود آسیب‌ها در کدام دوره تحصیلی بیشتر است، مشخص شد مهم‌ترین دوره،‌ دوره پیش دبستانی است و معلم باید بداند چه کارهایی انجام دهد، حلقه مفقوده اینجاست که در به‌کارگیری روش‌های متنوع و کارآمد در آموزش کودک ضعیف هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر