صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۴۵ - ۲۹ آبان ۱۴۰۲

چالش‌های تحقیق و بهره‌وری علمی در کشور کدامند؟

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد چالش‌های پیش روی تحقیق، توسعه و بهره‌وری علمی در کشور را تشریح کرد.
کد خبر : 880055

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، رحیم دبیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در دومین پیش رویداد همایش بین‌المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور با موضوع «مقاله، مسئله یا راه حل» که در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد با بیان تاریخچه تولید علم در ایران و جهان اظهار کرد: رشد علمی ایران از سال ۱۹۹۷ آغاز و در سال ۲۰۰۸ با یک درصد، سهامدار تولید علم در جهان شد که اکنون با دو درصد سهم تولید علم، رتبه ۱۵ جهان را در اختیار دارد.

وی مأموریت‌ها و رسالت‌های دانشگاه‌های جهان را در تولید علم برشمرد و افزود: نبود چشم‌انداز علمی مشخص به‌ویژه در دانشگاه‌های دولتی کشور، عدم وجود عدالت آموزشی و اجتماعی، عدم اختصاص بودجه کافی برای پژوهش و تولید علم در دانشگاه‌ها، وابستگی بیشترین درآمد دانشگاه‌های دولتی به نفت و موازی کاری سازمان‌های متولی توسعه فناوری‌های نو در کشور ازجمله چالش‌های پیش روی تحقیق و توسعه و بهره‌وری علمی در کشور است.

مقالات منجر به حل مسائل اجتماعی نمی‌شوند

مدیرکل پیشین پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز گفت: تعریف مشترکی از علم و مقاله‌نویسی در کشور وجود ندارد؛ بنابراین نتیجه مطلوبی از نوشتن مقالات حاصل نخواهد شد و معمولاً مقالات منجر به حل مسائل اجتماعی نمی‌شوند.

محمدرضا بزرگمهر با بیان اینکه در تعریف نوآوری و دانشگاه نیز اختلافات زیادی وجود دارد، اضافه کرد: دانشگاه‌ها اکنون از پایین به بالا اداره می‌شوند. اداره دانشگاه‌ها باید تعینی باشد نه تعیینی. به این معنا که آیین‌نامه‌ها باید به مشورت برسد و چکش‌کاری شده همه نواقص احتمالی آن برطرف شود سپس صادر شوند. نباید از دید خودمان آیین‌نامه صادر کنیم. تکلیف کردن دانشگاه‌ها به رساندن تعداد مقالات به عدد مشخص، بار اضافی بر دانشگاه‌ها تحمیل می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر