صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

تحول علوم انسانی به معنای تعطیل کردن علوم انسانی غربی نیست

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز با اساتید علوم انسانی دانشگاه قم دیدار و بر علوم انسانی با مشارکت اساتید تاکید کرد.
کد خبر : 879408

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در دیدار با اساتید علوم انسانی در تالار اندیشه دانشگاه قم، با اشاره به تحول در علوم انسانی اظهار کرد: شورای تحول علوم انسانی با تدوین آئین‌نامه تشکیل شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ایجاد شد. این آئین‌نامه ۸ ماده دارد که ۶ ماده آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی با اشاره به وظائفی که در آئین‌نامه تشکیل شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی در نظر گرفته شده است، گفت: ۱۰ وظیفه برای شورای تحول علوم انسانی در نظر گرفته شده است و در ۱۴ سالی که از عمر این شورا می‌گذرد دو وظیفه اصلاح سرفصل‌های درسی و تألیف کتبی درسی بیشتر مورد توجه بوده است و انتظار فرهیختگان علوم انسانی این است که اقدامات بیشتری اجرایی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: رئیس شورای تحول علوم انسانی معتقد است که باید پژوهشگاه تحول علوم انسانی ایجاد شود تا از طریق اعضای هیئت علمی که جذب این پژوهشگاه می‌شود موضوع تحول در علوم انسانی دنبال شود که این پیشنهاد مورد موافقت اعضای شورای عالی قرار نگرفته است.

 خسروپناه با تاکید بر حکمرانی علوم انسانی گفت: تحول علوم انسانی به معنای تعطیل کردن علوم انسانی غربی نیست چراکه لازم است برای تحول به این علوم انسانی آشنا و آگاه باشیم، اما باید به این نکته توجه داشت که علوم انسانی غربی، نقلی است، اما باید علوم انسانی تجربی و عقلی را در کشور نهادینه کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بند‌های آیین‌نامه تشکیل شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی که مربوط به وظایف این شوراست را بررسی کرد و گفت: برای اجرای بخش‌های مهمی از این وظایف باید تلاش‌های بیشتری شود.

استاد خسروپناه با بیان اینکه تصدی‌گری نظیر بازنگری سرفصل‌های درسی و تألیف کتب درسی باید به وزارت علوم واگذار شود، ادامه داد: برای انجام این دو وظیفه باید از اساتید و دانشگاه‌های سراسر کشور استفاده شود چراکه اینگونه اساتید بیشتری در تحول علوم انسانی مشارکت خواهند داشت.

وی با طرح این پرسش در میان اساتید که باید چه مدل حکمرانی در علوم انسانی داشته باشیم؟ گفت: اساتید می‌توانند در پاسخ به این پرسش به شورای عالی انقلاب فرهنگی یاری رسانند تا به راهکار عملیاتی در این زمینه دست یابیم. شورای تحول علوم انسانی زیرنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است و آئین‌نامه مناسبی دارد، اساتید می‌توانند پیشنهاد‌های خود را در این زمینه ارائه دهند که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید چه راهبردی را در دستور کار قرار دهد تا تحول علوم انسانی به صورت ساختارمند و نه دستوری محقق شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شکل‌گیری هیئت‌های اندیشه ورز استانی گفت: باید هیئت اندیشه‌ورز در علوم انسانی نیز شکل گیرد تا اساتید بتوانند پیشنهاد‌های خود را در زمینه تحول علوم انسانی ارائه دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر