صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
علی نوری اسکویی در گفت‌وگو با آنا:

نقطه قوت انیمیشن‌های ایرانی در دنیا کارهای کوتاه است

کارگردان و تهیه‌کننده فیلم و انیمیشن معتقد است: انیمیشن‌های کوتاه نقطه قوت آثار ایرانی در جهان است.
کد خبر : 878844

علی نوری اسکویی، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم و انیمیشن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به اکران مجموعه «رؤیا‌های رنگی» در سینما‌های گروه سینمایی هنر و تجربه گفت: تاکنون در خارج از کشور باکس‌هایی از انیمیشن‌های کوتاه ایرانی در سینما‌ها اکران شده، اما متاسفانه مسئولان داخلی نسبت به زحمت بچه‌های انیمیشن‌ساز دچار غفلت بوده‌اند.

کارگردان انیمیشن «رهایی از بهشت» با بیان این مطلب که صنعت انیمیشن و به طور خاص انیمیشن کوتاه روی دو حوزه تاثیر مستقیم دارد، تصریح کرد: اولین تاثیر انیمیشن‌های کوتاه روی جریان‌های هنری است که مبتنی بر فرم هستند. انیمیشن‌ساز‌های کوتاه معمولا سعی می‌کنند بداعت‌های فرمی جدیدی در کارشان استفاده کنند که این بداعت‌های فرمی ناخودآگاه در آثار و سبک‌های دیگر مانند فیلم کوتاه، تئاتر، فیلم داستانی و... وارد می‌شود و اثرگذار است. به عنوان مثال خیلی از فیلم‌های بلند استاپ‌موشن دنیا قبلا یک فیلم کوتاه بوده‌اند.

وی افزود: انیمیشن‌های کوتاه عملا مجالی برای ارائه‌های بکرِ فرمی است. به لحاظ محتوایی هم این انیمیشن‌ها زمینه‌ای را فراهم می‌کنند که فیلمسازان می‌توانند به سراغ سوژه‌ها و مفاهیمی بروند که ارائه آن در شکل‌های دیگر فیلم‌های داستانی و زنده سخت است. انیمیشن‌های کوتاه به همین اعتبار می‌توانند در زمینه بیان مفاهیم هم بداعت‌هایی را ایجاد کنند.

نوری اسکویی انیمیشن‌های کوتاه را نقطه قوت آثار کوتاه ایران در جهان دانست و گفت: انیمیشن‌های کوتاه ایرانی توانسته‌اند موفقیت‌های خیلی جدی در دنیا به دست بیاورند که نسبت به تعداد تولید آنها، مقدار توفیق انیمیشن‌های کوتاه شاید صد برابر مجموع کل فیلم‌های کوتاه داستانی بوده است.

کارگردان انیمیشن «قصه‌های روباه» در پاسخ به این سوال که از مجموعه «رؤیا‌های رنگی» چند اثر را تماشا کرده است، بیان کرد: به غیر از یکی از انیمیشن‌ها سایر آثار مجموعه «رویا‌های رنگی» را تماشا کرده‌ام. این مجموعه دارای انیمیشن‌هایی بسیار ارزشمند است و نه یک بار، بلکه چند بار ارزش دیدن دارند.

وی افزود: این باکس هم به گونه‌ای انتخاب شده که کار‌ها تنوع گرافیکی، فرمی و مضمونی دارد. همه این ویژگی‌ها باعث می‌شود که با مجموعه‌ای جذاب روبه‌رو باشیم که همه آن‌ها در ایران و دنیا جایزه گرفته‌اند.

تهیه‌کننده فیلم «درخت خاموش» درباره تماشای این ۱۰ انیمیشن‌های کوتاه در سالن‌های سینما گفت: یکی از ویژگی‌های این مجموعه فرصت تماشای آن در سینما است. چنین اتفاق‌هایی قبلا که سینماتک فعال‌تر بود رخ می‌داد؛ اما الان چنین اتفاقاتی را نمی‌بینیم. برای کسانی که به کار‌های هنری علاقه‌مند هستند و افرادی که در رشته‌هایی مانند گرافیک، معماری، تصویرسازی و... در هنرستان یا دانشگاه درس می‌خوانند، اکران این مجموعه فوق‌العاده فرصت خوبی است.

به گزارش آنا، مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رویا‌های رنگی» شامل ۱۰ انیمیشن کوتاه از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است که از ابتدای آبان ماه برای اولین بار در گروه سینمایی هنر و تجربه به اکران درآمده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر