صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر آموزش‌وپرورش در جشنواره بهیندخت:

بذر آرزوهای خوب برای کشور باید در مدرسه کاشته شود

صحرایی با اشاره به توجه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به مسئله زن و خانواده بیان کرد: این سند نظام تعلیم و تربیت ماست، خانواده باید از طریق مدرسه آموزش ببیند، هر آرزوی خوبی برای کشور داریم باید بذر آن را در مدرسه بکاریم.
کد خبر : 878517

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضامراد صحرایی در آیین اختتامیه جشنواره ملی بهیندخت، اظهار کرد: سند تحول بنیادین می‌گوید باید کتب درسی را متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت کنیم و باید فرهنگ حیا را در سراسر جامعه نهادینه کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش در بخش دیگر سخنان خود به وجود سه دیدگاه در جهان در خصوص زنان اشاره و تصریح کرد: دیدگاه اول زن و دختر را در حاشیه می‌بیند، عموماً نقشی به آن نمی‌دهد که در کلام رهبری این دیدگاه به دیدگاه شرقی معروف است. دیدگاه دوم زن را فعال، اما ابزار می‌بیند و در این دیدگاه جنسیت زن بر انسانیت او برتری پیدا کرده و مایه انحطاط زن شده است. این دیدگاه فمینیسم بود که درواقع پاسخ به ظلم زیادی بود که مردان به زنان روا می‌داشتند، اما منحرف شد.

وی درباره دیدگاه سوم نسبت به زن نیز توضیح داد: این دیدگاه خانواده را مهم‌تر می‌داند، زن را نه در حاشیه و نه ابزار می‌داند بلکه دختر و خانواده را در متن جامعه می‌بیند. دیدگاه اسلام است که خانواده را مهم‌تر از هر عنصر دیگری در تربیت جامعه می‌شناسد و در آن زن هم فعال، هم نجیب و هم عفیف است. این دیدگاه تحول را از خانواده و سنگر خانواده رقم می‌زند. این دیدگاه با ظهور انقلاب اسلامی احیاء شده است.

صحرایی بابیان اینکه امروز دختر داشتن برای خانواده‌ها مایه برکت تلقی می‌شود و اسلام می‌گوید دختر رحمت و پسر، ولی نعمت است، افزود: غرب با ظهور انقلاب اسلامی و انتشار دیدگاه اسلامی ما درباره زن، به‌تمام‌معنا رسوا شد. پس از انقلاب، دختران و زنان بی‌آنکه ابزار شده و شأن آن‌ها زیر سؤال رفته باشد به متن اداری جامعه آمدند؛ این پیام مهم و خطرناکی برای غرب بود. از این جهت که گروهی به دنبال استفاده ابزاری از نجابت و طراوت زنان و دختران بودند و هستند، اما در دیدگاه اسلامی ما زن تا جایی پیش می‌رود که امام خمینی وقتی به خانمش نامه می‌داد از لفظ تصدقت استفاده می‌کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: این نگاه به زن و دختر در کشور ما حقیقتاً یک سرمایه بزرگ است. حضور ۸ میلیون دانش‌آموز دختر در سراسر کشور که تقریباً نیمی از دانش‌آموزان ما را تشکیل می‌دهند و بالغ بر ۵۵۰ هزار معلم خانم در سراسر کشور نشان می‌دهد که این کشور مادران نجیب و مهربان برای آینده تربیت می‌کند. مادران آینده در حال تربیت هستند.

وی همچنین درباره آمار حضور زنان در دانشگاه فرهنگیان توضیح داد: نیمی از دانشجو معلمان ما در سراسر کشور خانم‌ها هستند. بیش از ۳۰۰۰ معلم داریم که با ایل کوچ می‌کنند و خانم‌هایی در این بین هستند که با ایل و خانواده کوچ می‌کنند تا فرزندان این کشور را تربیت کنند. جایی که هیچ‌کسی نیست، این معلمان حضور دارند.

صحرایی با اشاره به توجه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به مسئله زن و خانواده بیان کرد: این سند نظام تعلیم و تربیت ما است. گرچه وضعیت مدارس و دانش‌آموزان ما نسبت به کشور‌های دیگر به مراتب بهتر است، اما آنچه انقلاب از ما می‌خواهد خیلی فراتر از آن است. خانواده باید از طریق مدرسه آموزش ببیند. بالغ بر ۱۲۰ هزار مدرسه در کشور وجود دارد و نظام تربیت ما باید از مدرسه‌ها متحول شود. اگر ما هر آرزوی خوبی برای کشور داریم باید بذر آن در مدرسه بکاریم.

وی افزود: حتی اگر می‌خواهیم سواد جدید با مفاهیم نوین به خانواده دهیم باید از مدرسه این را انجام دهیم. مدرسه قوی است که ایران قوی را می‌سازد. قریب به دو سوم یا سه چهارم کارمندان شاغل زن کشور در آموزش‌وپرورش هستند. ما باید برای امور زنان و خانواده آموزش‌وپرورش و انجمن اولیاء و مربیان سازمان مستقل و قوی و ملی طراحی کنیم تا نقش آن‌ها را به‌خوبی در جامعه نشان دهیم. بدین منظور در تلاش برای ارتقای این جایگاه هستیم.

 در بخش دیگر این برنامه، عاطفه سادات مدبرنژاد مشاور امور زنان وزیر آموزش‌وپرورش درباره جزئیات جشنواره بهیندخت توضیح داد: از اردیبهشت امسال این جشنواره با هدف پرورش هویت اسلامی ـ ایرانی از طریق شناسایی و کشف استعداد‌ها و توانایی‌های دختران ایران در ۹ محور و در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و دختران دانشجو معلم راه اندازی شد.

وی درباره محور‌های این جشنواره در مقاطع مختلف افزود: در مقطع ابتدایی محور نقاشی با موضوع آزاد، خطاطی با موضوع باب ششم گلستان سعدی، در مقطع متوسطه اول و دانشجو معلم‌ها محور تولید پادکست با موضوع من به دختر بودنم افتخار می‌کنم و عکس نوشته با موضوع دختران دانش‌آموز شهیده انتخاب شده بود.

مدبر نژاد ادامه داد: در متوسطه دوم در راستای شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید، اولین محور کارآفرینی، محور بعدی تولید ویدئوکست در موضوع اهمیت خانه و مدرسه و اتفاقات خوبی که در خانه و مدرسه رقم می‌خورد، مدنظر قرار گرفت. درنهایت در بین دانشجو معلمان نیز محور‌های تولید ویدئو و کلیپ و ارسال آثار در موضوع نقش دختران در جامعه و خانواده با تأکید بر سبک زندگی اسلامی و ایرانی انتخاب شد.

به گفته مشاور امور زنان وزیر آموزش‌وپرورش، از سراسر کشور ۱۴۲۷ اثر برای شرکت در این جشنواره به دبیرخانه جشنواره بهیندخت ارسال شده است که از این بین، بهترین‌ها انتخاب شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر