صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مطرح شد؛

معرفی بخش‌های مختلف «سرود فجر»/ انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها برای تقویت جشنواره‌های دانشجویی

برگزار کنندگان جشنواره «سرود فجر» طی یک نشست خبری به تشریح فرآیند آن پرداختند و از انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها برای تقویت جشنواره‌های سرود دانشجویی خبر دادند.
کد خبر : 878516

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری جشنواره «سرود فجر» با حضور حامد جلیلی دبیر و حسین صیامی دبیر اجرایی، محمد اله‌یاری رئیس جشنواره و مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ در مکان دفتر موسیقی برگزار شد.

تاکید بر همگرایی دستگاه‌ها در توجه به سرود

اله‌یاری در ابتدای نشست عنوان کرد: برپایی نشست خبری همزمان اعلام فراخوان اتفاق مبارکی است تا به بهترین شکل جشنواره برگزار شود. با دولت سیزدهم و استقرار دکتر اسماعیلی همواره تاکید شده تا گونه سرود فراموش نشود و همگرایی، وحدت بین دستگاه‌ها در این زمینه ایجاد شود.

وی در ادامه افزود: با راه‌اندازی دفتر سرود در مجموعه معاونت هنری تلاش داریم سرود را در جایگاه واقعی خود حفظ کنیم و تلاش کردیم در ساختار رسمی آن را جای دهیم و به زودی نتیجه آن را اطلاع رسانی می‌کنیم. ما چند هدف تعیین کردیم یکی اینکه دفتر سرود هدفش تولی گری و حضور پرتولید نبوده و سایت برای آن ایجاد و شناسایی گروه ها صورت بگیرد و دفتر سرود بسمت موضوع توانمدسازی سرپرستان را پی بگیرد.

انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه‌ها برای تقویت جشنواره‌های سرود دانشجویی است

اله‌یاری با بیان اینکه در حال حاضر فیلم‌های آموزش متنوع با اساتید ضبط شده و این توانمدسازی درحال انجام است، تصریح کرد: در پیام رهبری هم دو سال قبل این امر مورد تاکید قرار گرفت که در انتهای متن هم، آهنگ و کلام به گزینی بشود کهاین مساله این هم اولویت ماست. اولویت دیگر انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه‌ها برای تقویت جشنواره‌های دانشجویی است.

وی با بیان اینکه سرودهایی در ابتدای انقلاب ماندگار شد که کارهایی با آهنگسازان بزرگ و گروه های بزرگسال داشت، ادامه داد: این مساله هم اولویت ماست که آهنگسازان بزرگ و‌گروه‌های کر رجعت به این عرصه کنند، نکته دیگر اینکه دفتر سرود رقیب و موازی‌کار با هیچ تشکلی در کشور نیست، ما قصد مداخله در کار هیچکس را نداریم، چینش ما هم نشان می دهد که هدفمان چیست. نکته دیگر برپایی جلسات با فعالان سرود در حوزه‌های مختلف است.

اله یاری در پایان گفت: ما هشت تا ده تولید هم در این دفتر داشتیم، بنا داریم آنها را در قالب آلبوم منتشر کنیم، جشنواره ملی سرود فجر هم از دو سال قبل مدنظر وزارت ارشاد بود، در فجر سال قبل سالن ارسباران گروه‌های سرود را پوشش می دادند، پس از آن دریافتیم سرود قابلیت یک جشنواره مستقل را دارد. امیدوارم برپایی جشنواره سرود فجر هم به افزایش تولید، رفاقت بین تولید کنندگان و‌کیفیت کارها بیانجامد.

سرود دارای رسالت متعالی است

جلیلی نیز عنوان کرد: در کشور ما سالی یک تا دو جشنواره سرود برگزار می‌شود و این اتفاق خوبی است تا سرود در کشور نهادینه شود، هدف ما هم ارتقای سطح ذائقه شنیداری و هنری مردم است. ما سرود را دارای یک رسالت متعالی می دانیم.

معرفی بخش‌های مختلف سرود فجر

صیامی فعال عرصه سرود و دبیر اجرایی نیز عنوان کرد: امسال جشنواره در سه بخش کر، سرود و اکاپلا (اجرا بدون ساز) با دو بخش جانبی کتاب و پایان نامه و رساله فراخوان داده است. مقاومت و حماسه، ملی و آیینی هم جزء محورها هستند. گروه‌ها برای شرکت در جشنواره هم بایدشرایطی داشته باشند که در فراخوان مطرح شده، محدودیت جنسیت و سنی هم برای شرکت نداریم.

وی توضیح داد: ما برای این جشنواره چهار مرحله را طرحی کردیم که به نظرم اتفاق متفاوتی است. مرحله اول ابتدا ارسال آثار است که ما در این زمینه روی اجرای زنده گروه‌ها تاکید داشته و داریم. یعنی گروه‌ها باید اثر مورد نظرشان را برای ارسال به ستاد جشنواره به صورت زنده بازخوانی کرده و تصویر آن را به جشنواره ارسال کنند. بعد از این ما مرحله مقدماتی را داریم که پس از آن آثار به مرحله منطقه‌ای و استانی راه پیدا خواهند کرد. ما در این حوزه پنج یا شش منطقه کشوری را انتخاب کردیم که در این مرحله آثار مورد داوری قرار می‌گیرند و پس از آن آثار منتخب به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا می‌کنند. البته گروه‌های راه‌یافته به بخش نهایی جشنواره موظفند که یک اثر تولیدی جدید را با حضور یک «راهبر» تولید کنند که این می‌تواند شرایط برگزاری جشنواره را متفاوت کند. هیأت داوران اجرای زنده آثار است که از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود به همین جهت تلاش شده تا بخش نهایی جشنواره سرود فجر بتواند دربرگیرنده تفاوت‌های کیفی باشد.

صیامی افزود: جوایز برای هر بخش به صورت ویژه خواهد بود، فراخوان ابتدای آبان منتشر و تا انتهای آبان فرصت ارسال اثر است. امکان تمدید هم ممکن است داشته باشیم. مرحله استانی 5 تا 29 آذر و ازین زمان تا آخر فروردین رصد آثار صورت می‌گیرد و نیمه اول اردیبهشت هم دوره پایانی و نیمه اردیبهشت هم احتمالا اختتامیه خواهد بود.

بخش پرسش و پاسخ؛ ثبت‌نام۳۱۰ گروه در دفتر سرود/ جایزه ویژه برای موسیقی فولکلور  

صیامی در بخش پرسش و پاسخ، در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره تعداد گروه‌های ثبت‌نامی در دفتر سرود و اطلاع‌رسانی به آنها برای حضور در جشنواره عنوان کرد: تا الان حدود ۳۱۰ گروه در دفتر سرود ثبت‌نام کرده‌اند و البته قطعا تعداد از این میزان هم بیشتر خواهد شد. 

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا درباره بخش دانشجویی و پایان نامه‌ها در این جشنواره نیز گفت: تا به حال هیچ جشنواره سرود و‌ موسیقی بخش دانشگاهی و سرود نداشت، اما این اتفاق برای ما خیلی خوب است و محل سنجش حوزه هنری و علمی است، برای دانشجویان هم تشویق کننده است که به این سمت بیایند و کار کنند.

وی توضیح داد: برای این بخش داوری جداگانه در نظر گرفته شده و برای بخش مقاله و پایان نامه هم داورانی مجزا در نظر گرفته شده‌ است.

صیامی در بخش دیگری گفت: قطعا گروه‌ها پس از اتمام جشنواره رها نمی‌شوند، دفتر سرود محل اجتماع این گروه‌ها خواهد بود، از سوی دیگر هم بخش موسیقی فولک محلی ما در این جشنواره جایزه ویژه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر