صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۴ - ۱۷ آبان ۱۴۰۲
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی:

مهم‌ترین مشکل در نظام تعلیم و تربیت نبود طرح دقیق است

محمدعلی نادی‌خوراسگانی گفت: مهم‌ترین مشکل در نظام تعلیم و تربیت ایرانی اسلامی نبود طرح و الگوی دقیق و جامع در جامعه برای مدارس است.
کد خبر : 877773

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی نادی‌خوراسگانی، معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست تبیینی، بررسی مسائل و مشکلات حوزه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد کرج اظهار کرد: نگاه ما در ارتباط با دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی نگاه کاملاً جامع و زنجیره تعلیم و تربیتی در دانشگاه است و از کار جزیره‌ای و اتفاقات جسته‌وگریخته و ناگهانی به شدت فاصله گرفته‌ایم. باید مشخص کرد که به چه دلیلی مدرسه‌داری می‌کنیم، برای چه می‌خواهیم دانشکده داشته و چرا می‌خواهیم مدل‌های مبتنی بر صنعت را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: مهم‌ترین مشکل در نظام تعلیم و تربیت ایرانی اسلامی نبود طرح و الگوی دقیق و جامع در جامعه برای مدارس است باید متناسب با نیاز‌های موجود در جامعه حرکتی انجام گیرد و از شکل سنتی و قدیمی خارج شویم.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در معاونت علوم تربیتی و مهارتی به دنبال ایجاد دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی، دانشکده‌های موضوعی و دانشکده‌های مسئله محور هستیم تا این دانشکده‌ها بتوانند نیاز جامعه را پاسخگو باشند بدین منظور در هر استان به دلیل اهمیت مبتنی بر ویژگی‌های آمایشی و امکانات و ظرفیت‌های منابع انسانی، زیرساخت‌ها ظرفیت رشته‌ها پس از بررسی تأسیس خواهد شد و مهم‌تر از همه که در این دانشکده‌ها قرار است دانشجو را در عرصه تربیت کنیم.

نادی اضافه کرد: دانشگاه‌های علم محور دیگر جوابگو نیستند باید به سراغ دانشکده‌های موضوعی رفت، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی به دلیل رشته‌هایی که دارد تولید الگو می‌کند و برای سایر دانشکده‌ها نیز به‌صورت الگو عمل می‌کند.

وی توضیح داد: نظام ارزشیابی در دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی ارزیابی عملکرد استاد و دانشجو بوده به این معنا که ارزیابی مشترک اتفاق می‌افتد، این دانشکده‌ها قرار است الگوی جریان تعلیم و تربیت در جامعه شوند. به نحوی که زنجیره تعلیم و تربیت را باید اصلاح کرد. بخش بزرگی از این زنجیره در مدرسه و بخش بزرگ‌تری در دانشگاه قرار دارد.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: هدف ما از مدرسه داری کسب سود از کنار آن نیست؛ بلکه اولویت نخست در این موضوع طراحی و استخراج الگو‌های تعلیم و تربیت اسلامی و سند تحول بنیادین برای برآورده سازی نیاز‌های شرایط زمان و مکان است.

پایه اصلی دانشکده‌های موضوعی و مهارت محور بر اساس پیوند عرصه است

مشاور معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه و رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی واحد علوم و تحقیقات نیز گفت: چالش اصلی که باعث شده این مدل از دانشکده‌ها طراحی شود فاصله و شکاف بین دانش نظری و عرصه‌هاست که این را در حوزه تعلیم و تربیت مشاهده می‌کنیم.

مهدی عاشوری ادامه داد: خیلی از پدیده‌هایی که امروزه با آن مواجه‌ایم، پدیده‌های چندضلعی و چندوجهی هستند و صرفاً بر اساس یک رشته دانشگاهی قابل پاسخگویی نیست، به همین دلیل بحث میان‌رشته‌ای‌ها مطرح شده و دیگر نمی‌توان به رشته‌های سابق برای پاسخ به نیاز‌های واقعی اکتفا کرد.  مدل‌های مختلف که درباره دانشکده‌های موضوعی تعریف شده بود مورد مطالعه قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع دانشکده‌های موضوعی و مهارت محور مقرر شده که پایه اصلی را بر اساس پیوند عرصه و پایه قرار داده شود و بر اساس مجموعه استاندارد‌ها این مدل طراحی شد که ارتباط تنگاتنگی بین دانشگاه و عرصه‌ها برقرار کنند. دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی هفت مأموریت دارند که پیوند دانشکده‌های علوم تربیتی و مدارس سما، عرصه دانشگاه و توسعه سرمایه انسانی، تربیت کودک و والد گرایی، بحث جامعه و حکمرانی تربیتی، خدمات تربیتی و روان‌شناختی، صنایع نوآور تربیتی و پایش سلامت کودکان را شامل می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر