صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

پایان اما و اگرهای برگزاری نمایشگاه تلکام ۱۴۰۲/ ظرفیت‌های مخابراتی به نمایش درمی‌آید

دبیر سندیکای مخابرات با اعلام برگزاری بیست و چهارمین دوره نمایشگاه ایران تلکام در دی‌ امسال گفت: شرکت‌ها می‌توانند علاوه بر معرفی محصول، ظرفیت‌های موجود در کشور را به نمایش بگذارند.
کد خبر : 877769

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیست و سومین دوره نمایشگاه ایران تلکام، دی‌ ۱۴۰۰ با حضور ۱۰۰ شرکت داخلی و خارجی برگزار شد؛ اما سال گذشته به دلیل عدم استقبال شرکت‌کنندگان و مخاطبان این اتفاق رخ نداد. خبرها حاکی از آن است که قرار است امسال بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال با قدرت بیشتری در هفته اول دی‌ در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شود. ازاین‌رو با «فرامرز رستگار» دبیر سندیکای شرکت مخابرات گفت‌و‌گو کردیم تا از روند و اهداف برگزاری این رویداد مهم اطلاعات بیشتری کسب کنیم که در ادامه می‌خوانید: 

آنا: چرا نمایشگاه تلکام سال گذشته برگزار نشد؟

رستگار: به‌عنوان سندیکای مخابرات معتقد بودیم باید قبل از برگزاری نمایشگاه شورای سیاست‌گذاری، خواسته‌ها و مطالبات ما را بشنود و در جهت رفع آن‌ها در مدت‌زمان نمایشگاه گام بردارد؛ اما این‌طور نشد. دغدغه ما فقط دریافت صرفاً چند سالن و غرفه در محل نمایشگاه نبود، ازاین‌رو تصمیم بر این شد که این رویداد برگزار نشود.

اما امسال از سوی تشکل خودمان، اتحادیه مخابرات و همچنین نمایشگاه‌ بین‌المللی با مدیریت جدید تغییراتی در بخش‌های نمایشگاهی ایجاد کردیم و شرط‌‌هایی گذاشتیم که خوشبختانه متوجه انتظارات ما شدند و از چند ماه پیش شورای سیاست‌گذاری تلکام با حضور سازمان‌های ذی‌ربط شامل توسعه تجارت الکترونیک، دفتر نهادهای فنی ریاست جمهوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات و کانون هماهنگی فاوا که مجموعه‌های مخابرات فناوری ارتباطات را در برمی‌گیرد، تشکیل دادند و تبدیل به هسته سیاست‌گذاری نمایشگاه شدند که بر اساس آن برنامه‌ریزی‌هایی صورت بگیرد که شاهد برگزاری یک رویداد کامل و بی‌نقصی باشیم.

آنا: با توجه به شباهت‌های زیاد تلکام و الکامپ بهتر نبود این نمایشگاه‌ها به صورت همزمان برگزار می‌شدند؟

رستگار: بله، اتفاقاً در زمان برگزاری الکامپ که هفته اول تیر امسال بود صحبت‌ها و توافقاتی در رابطه با هم‌زمانی این دو نمایشگاه صورت گرفت؛ اما در پیاده‌سازی دچار مشکل شدیم و نتوانستیم به طور همزمان آن را برگزار کنیم.

فاصله ۶ ماه بین الکامپ و تلکام

ازاین‌رو با توجه به اینکه هردو نمایشگاه الکامپ و تلکام حوزه کار و فعالیتشان فاوا است و حتی مخابرات هم فناوری اطلاعات محسوب می‌شود؛ می‌توانند همه حوزه‌ها در آن شرکت داشته باشند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم ۶ ماه بین این دو رویداد فاصله بیندازیم؛ زیرا در دوره‌های قبل فاصله الکامپ و تلکام یک یا دو ماه بود که اصلاً این فاصله زمانی منطقی نبود؛ چراکه برخی از شرکت‌ها تمایل داشتند در هردو نمایشگاه شرکت کنند؛ اما هزینه‌ آن‌ها بالا می‌رفت و ترجیح می‌دادند فقط در یک نمایشگاه حضورداشته باشند.

همچنین در طول یک ماه هم اتفاق خاصی نمی‌افتاد که بخواهند دستاوردی ارائه دهند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم که بین دو نمایشگاه ۶ ماه فاصله بیفتد و فعالان حوزه بتوانند در هردو شرکت کنند. این دوره به‌طور هم‌زمان دو نمایشگاه معنادار مخابرات و فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال برگزار خواهد شد که به نفع صنعت و بازدیدکننده خواهد بود.

نمایشگاه بین‌المللی با همراهی شورای سیاست‌گذاری تلکام را برگزار می‌کند

آنا: متولی برگزاری نمایشگاه تلکام چه نهاد و ارگانی است؟

رستگار: ۲۴ سال پیش مخابرات به عنوان یک سازمان مقتدر دولتی برای برگزاری نمایشگاه تلکام پیشگام شد و متولی برگزاری این نمایشگاه بود و تا چندین سال هم روی آن اعمال مدیریت می‌کرد؛ اما از زمانی که مخابرات به نهادی خصوصی تبدیل شد و جایگاه آن تغییر کرد؛ بنابراین موضوع حاکمیت مطلق مخابرات بر این رویداد معنی نداشت؛ چند سال هم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مدیریت برگزاری این نمایشگاه را بر عهده داشت؛ اما بعد از مدتی به دلیل هزینه‌های سنگین وزارت ارتباطات هم ترجیح داد این مسئولیت را ادامه ندهد؛ زیرا معتقد بود نمایشگاهی تجاری است و بهتر است که بخش خصوصی برگزارکننده باشد.

ازاین‌رو ما به‌عنوان سندیکا و اتحادیه صادرکنندگان پیشگام شدیم و دو سال گذشته با مسئولیت ما انجام شد و بنا به دلایل مطرح‌شده و عدم پذیرش برخی مطالبات ما نیز مسئولیت را نپذیرفتیم و امسال با برنامه‌ریزی شورای سیاست‌گذاری که متشکل از نهادهای ذکرشده است، نهاد‌های گوناگون از زوایا و بخش‌های مختلف سهمی در برگزاری این نمایشگاه دارند و تصمیماتی که در شورای سیاست‌گذاری گرفته می‌شود توسط نمایشگاه بین‌المللی اجرا و عملیاتی می‌شود.

تلکام کلاس درسی برای دستگاه‌های دولتی و مجریان پروژه‌ها است که باقابلیت‌های فناوری‌های جدید آشنا شوند و بتوانند با هزینه‌های کمتر پروژه‌های بهتری انجام دهند

استفاده دستگاه‌ها از ظرفیت‌های موجود در نمایشگاه تلکام

آنا: هدف از برگزاری نمایشگاه تلکام چیست؟

رستگار: تلکام از نوع نمایشگاه‌های بازرگانی است و برای ظرفیت‌سنجی در این حوزه برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان تلکام فقط برای معرفی و ارائه محصول در این رویداد شرکت نمی‌کنند؛ چراکه آن‌ها در مقابل هزینه‌هایی که می‌کنند باید خروجی قابل قبولی هم از این نمایشگاه داشته باشند و هزینه‌های آن‌ها تأمین شود؛ زیرا یک سری هزینه‌های مستقیم مانند فضاسازی و غرفه‌سازی دارند. علاوه بر این چهار روز مقامات ارشد و متخصص باید حضور داشته باشند که عدد قابل‌توجهی می‌شود؛ بنابراین نمایشگاه صرفاً نمایشی نیست؛ بلکه هدف آن استفاده دستگاه‌ها از ظرفیت‌های به وجود آمده است. 

هزینه کمتر، توسعه بیشتر با ارائه راه حل توسط شرکت‌ها

از سوی دیگر مثلاً در دوره‌های قبل‌تر کارفرما و خریدار اشراف بالایی در زمیه تشخصی و آگاهی فنی داشتند و شرکت‌های تولیدی، خدمات فنی و مهندسی خیلی ضعیف بودند و تازه در حال شکل گرفتن بودند و نمایشگاه خیلی فرصت ارائه فناوری و یادگیری نبود؛ اما امروز ظرفیت و ظرفیت در بخش خصوصی به‌مراتب از دستگاه‌های دولتی و عمومی قوی‌تر است و شرکت‌هایی که در نمایشگاه هستند، می‌‌توانند غیر از ارائه محصول راه‌حل هم ارائه می‌دهند که با هزینه پایین توسعه بیشتری داشته باشند و این موضوعی است با عنوان «سولوشن» مطرح می‌شود و از این  رو نمایشگاه‌ کلاس درسی برای دستگاه‌های دولتی و مجریان پروژه‌هاست که با قابلیت‌های فناوری‌های جدید آشنا شوند و بتوانند با هزینه‌های کمتر پروژه‌های بهتری انجام دهند.

تاکنون ۷۰ شرکت برای حضور در نمایشگاه تلکام نام‌نویسی کرده‌اند

آنا: آیا شرکت‌کنندگان از این رویداد استقبال کرده‌اند؟ تاکنون چه تعداد نام‌نویسی شده‌اند؟ 

رستگار: بر اساس اطلاع‌رسانی که شرکت نمایشگاه بین‌المللی انجام می‌دهد، شرکت‌های معتبر و موجهی حضور خواهند داشت و چون این نمایشگاه با وقفه یک‌ساله برگزار می‌شود به‌رغم اطلاع‌رسانی‌ها بازهم عده‌ای باخبر نشدند، با این‌حال تاکنون ۷۰ شرکت نام‌نویسی کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تعداد شرکت‌های حاضر به بالای ۱۰۰ شرکت برسد.

به گزارش آنا، بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال «تلکام ۱۴۰۲» از دوم تا پنجم دی  ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر