لزوم توجه مدیران مدارس به پژوهشسراها
a به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش در گفتوگوی زنده با مدیران مدارس دوره اول و دوم متوسطه و هنرستانهای فنی، حرفهای و کاردانش با موضوع ارتقای کیفیت آموزشی و آموزش تلفیقی در بستر شبکه دانشآموزی شاد، ضمن تسلیت شهادت مظلومانه مردم غزه، گفت: وظیفه اصلی و راهبردی نظام تعلیم و تربیت بر اساس سند تحول بنیادین، انسانسازی و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان در راستای آرمانهای انقلاب اسلامی است.
وی با اشاره به هفته پدافند غیرعامل، تصریح کرد: پدافند غیرعامل یک رکن با اهمیت در منظومه دفاعی کشور برای مقابله با آسیبها با رویکرد صیانت از مردم و حفاظت از زیرساختهای کشور است و باید در راستای فرهنگسازی و آموزشهای لازم در این ارتباط به دانش آموزان و اولیا برنامهریزی و اقدام کرد.
عضو شورای عالی آموزشوپرورش با اشاره به جایگاه مدیر مدرسه در نظام تعلیم و تربیت، گفت: مدیر مدرسه رکن اصلی و اساسی در تحقق فرآیندهای مدرسه است و با رصد عملکرد بخشهای مختلف باید نقش دیدبانی خود را برای تحقق اهداف و مأموریتها انجام دهد.
کاظمی در ادامه افزود: یک مدیر توانمند و خلاق باید به صورت مداوم عملکرد خود را در حوزه کیفیت اجرای برنامهها و تحقق آموزش با رویکرد تربیتی بررسی کرده و در راستای برنامه محوری، تبیین وضعیت موجود و برنامهریزی برای رسیدن به وضعیت مطلوب به صورت کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برنامه مدرسه را تنظیم و اجرا کند.
عضو شورای معاونین وزارت آموزشوپرورش با اشاره به ایجاد گفتمان واحد برای تحقق سند تحول بنیادین، اظهار کرد: نقش تربیتی مدیر و معلم در مدرسه و کلاس درس یک وظیفه مهم و با اهمیت است که باید به صورت جدی در مدرسه اجرا شود.
وی با تأکید بر ارتقای شاخصهای کیفی آموزش، تشریح نمود: ارتقای شاخصهای کیفی آموزش برای تحقق مدرسه مطلوب در راستای سند تحول بنیادین ضروری است تا از حافظه محوری و دانشمحوری عبور کرد و بهسوی آموزشهای کاربردی حرکت کرد.
کاظمی، ارتقای کیفیت آموزشی مدارس بهویژه در مدارس عادی دولتی را یک اولویت مهم دانست و افزود: توجه به کلاس درس برای ارتقای مدرسه و تحقق آموزش با کیفیت با رویکرد تربیتی برای مدیران مدارس الزامی است و نباید سایر وظایف، مدیر را از نظارت بر فرآیند آموزش در کلاس درس دور کند.
وی در ارتباط با پژوهش سراهای دانشآموزی، تصریح کرد: ارتباط مطلوب مدرسه و پژوهش سراها بهعنوان یک شبکه مفید یادگیری برای تقویت زمینه پژوهشگری، خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان یک نیاز مهم است و انتظار میرود مدیران مدارس زمینه حضور و بهرهبرداری دانش آموزان از این ظرفیت را فراهم کنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش با اشاره به تسلط مدیران بر آییننامه اجرایی مدارس، گفت: انتظار میرود مدیر مدرسه بهویژه مدیران جدیدالانتصاب به تمام جزئیات آییننامه اجرایی مدارس برای رسیدگی مطلوب به وظایف و مسئولیتها تسلط پیدا کنند.
وی در پایان با اشاره بهضرورت مشارکت والدین در امور مدرسه، گفت: مشارکت والدین در امور گوناگون و کمک در فرآیند مدیریت مدرسه یک ظرفیت مطلوب برای مدیر و معلمان است تا با بهرهبرداری کامل از آن زمینه ارتقای کیفیت آموزش را فراهم کنند.
انتهای پیام/