صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۱ - ۱۳ آبان ۱۴۰۲
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان:

ظرفیت‌های حقوق بین‌الملل در حل بحران فلسطین ناچیز است

امیر مقامی گفت: ظرفیت‌های حقوق بین‌الملل در حل بحران فلسطین در کوتاه‌مدت ناچیز بوده و به راهکار‌هایی از قبیل دعوت دو طرف این مناقشه به خویشتن‌داری بسنده شده است.
کد خبر : 876880

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیر مقامی، عضو هیئت علمی حقوق بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در نشست تخصصی حقوق و مسئله فلسطین که در این واحد دانشگاهی برگزار شد  با نگاهی گذرا به قطعنامه ۱۸۱ مجمع عمومی که جزء نخستین تصمیم‌های سازمان ملل بعد از تأسیس بود، اظهار کرد: ظرفیت‌های حقوق بین‌الملل در حل بحران فلسطین در کوتاه‌مدت ناچیز بوده و به راهکار‌هایی از قبیل دعوت دو طرف این مناقشه به خویشتن‌داری و رعایت قوانین حقوق بشری بسنده کرده است.

وی افزود: با توجه به شکست شورای امنیت در جنگ اخیر فلسطین و قطعنامه مجمع عمومی مبنی بر آتش‌بس انسان دوستانه در نوار غزه و فلسطین اشغالی قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل قدرت اجرایی نداشته و اکثر مواقع جنبه مشورتی دارد.

چگونگی تشکیل نظام حقوقی بین‌المللی-کیفری

عضو هیئت علمی حقوق بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) نیز با اشاره به جنایت انسانی اخیر در غزه و لزوم دخالت دیوان کیفری بین‌المللی گفت: امروزه با توجه بر تحولات، توسعه و پیشرفت جامعه بین‌الملل، یک نظام حقوقی بین‌المللی-کیفری سازمان‌دهی و تشکیل شده که در آن مصادیق جرم در حوزه بین‌الملل نهادینه، تعریف و دادگاه‌های مختلفی برای هر کدام از این مصادیق شکل گرفته است.

لیلا رئیسی اضافه کرد: در نتیجه جنایات و رویداد‌های بین‌المللی، دیوان بین‌المللی کیفری موسوم به ICC تشکیل شده که مسئولیت کیفری فردی در جامعه بین‌الملل در رابطه با اشخاصی که به‌واسطه سمت‌های حاکمیتی مرتکب جنایت‌های بین‌المللی می‌شوند را دارد.

وی بیان کرد: حال این سؤال مطرح می‌شود که در رابطه با مسئله فلسطین و جنایات مرتکب شده در آن، آیا اکنون می‌توان از ظرفیت ایجاد شده به نام دیوان بین‌الملل کیفری در این رابطه استفاده کرد و عاملان و مرتکبان این جنایات فجیع را پای میز محاکمه کشید یا خیر؟ که البته با توجه به اعمال‌نفوذ عاملان و آمران این جنایت و استفاده از حربه قدرت در عرصه بین‌الملل و با توجه به اینکه دارای مسئولیت دیپلماتیک هستند، امکان چنین اتفاقی میسر نیست.

محمد شریف‌شاهی، عضو هیئت علمی رشته حقوق عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با نگاه تاریخی به روند تشکیل دولت اسرائیل و اعلام استقلال آن در سال ۱۹۴۷ عنوان کرد: قطعنامه اولیه سازمان ملل متحد مبنی بر تقسیم ۵۵ درصد مساحت فلسطین به هفت درصد جمعیت موجود در آن مقطع غیرعادلانه بوده و سایر مسائل موجود در طول این چند دهه در منطقه فلسطین و بروز بحران‌های بشری در طول چند دهه اخیر در این منطقه به خاطر عدم توجه به عدالت محوری در این خصوص رخ داده است.

به گزارش آنا، در ادامه این نشست، دانشجویان و فعالان حوزه حقوق بین‌الملل، مسائل و مباحث خود درباره موضوع جلسه را بیان کرده و استادان مدعو پاسخگوی آنان بودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر