خزاعی: سینما اسلامی سینمای مترقی و ظلمستیز است نه سانسورکننده/ برگزیدگان چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران عصر امروز سهشنبه ۲ آبان در سالن همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد.
در حالی که اعلام شده بود این مراسم از ساعت ۱۸ آغاز میشود، از یک ساعت زودتر در محوطه بیرونی سالن همایشها شاهد حضور تعداد زیادی از دستاندرکاران و فیلمسازان آثار کوتاه بودیم. تعداد زیادی از اعضای خانواده این فیلمسازان با سنین مختلف (از کودکان قد و نیم قد گرفته تا افراد مسن) در این مراسم شرکت کردند و برخی نیز با دستهگل و شیرینی! در لابی مرکز همایشها منتظر بازگشایی درهای سالن بودند. با تمام این تفاسیر درهای سالن با سی دقیقه تأخیر باز و مراسم اختتامیه نیز ساعت ۱۹ به طور رسمی آغاز شد.
در ابتدا نماهنگی از شرایط دردناک این روزهای نوار غزه برای حاضران در سالن به نمایش درآمد و سپس محمد سلوکی برای اجرای برنامه پشت میکروفن قرار گرفت.
مهدی آذرپندار دبیر این دوره از جشنواره بهعنوان نخستین سخنران به روی سن رفت و ضمن خوشامدگویی به حاضران در سالن گفت: من قصد ندارم از این تریبون گزارش دهم چون همه یک بالاسری داریم که همه چیز را میداند و گزارشی هم خدمت مدیران و فیلمسازان و فعالان این حوزه باید ارائه شود که البته در طول رویداد همه آمدند و دیدند و لذت بردند تا جایی که اگر در آینده خواستند از دوره چهلم یادی کنند، این دوره با استقبال گرم دوستداران فیلم کوتاه شناخته میشود. امیدواریم در سالهای بعد جشنواره را در شرایطی برگزار کنیم که هیچ کودکی در هیچ کجای این کره خاکی تحت ظلم نباشد و این رویداد را در شرایطی برگزار کنیم که فلسطین آزاد شده، ظلمی در دنیا نیست و آرزوهایمان برآورده شده است.
در بخش اول از خانواده هنرمند شهید امیر اسکندر یکهتاز از همزمان و دوستان شهید مرتضی آوینی تقدیر به عمل آمد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در ادامه این مراسم پشت تریبون رفت و ضمن تشکر از برگزارکنندگان و فیلمسازان و تماشاگرانی که به این دوره از جشنواره رونق ویژهای دادند گفت: امسال شاهد جشنواره متفاوتی بودیم و شاید نقطه عطفی در میان همه جشنوارههای چند سال اخیر بود. اول اینکه استقبال ویژه در زمینه ارسال آثار بینظیر بود، حتی در سطح جهانی. نکته دوم تنوع در ژانر و توجه به کارگردانهایی بود که به ژانرهای مختلف نگاهی داشتند. مورد سوم توجه ویژه به فیلمسازان شهرستانی بود و نکته بعدی تنوع موضوعی و نگاه جدی به آدابورسوم و موضوعات اساسی کشور بود که همگی در بخش مسابقه جشنواره حضور داشتند. آخرین مورد هم ظهور نسل جوان و آینده دار و پرانرژی بود که آثار فاخری را خلق کردند. من به خودم میبالم برای پرورش این نسل در فیلم کوتاه ایران.
وی افزود: یکی از کشورهای مهم در سینمای جهان اسلام و در میان کشورهای مکاتب دینی سینمای ایران است که جزو سینماهای معتبر دنیا محسوب میشود. جنس فیلمسازی ایرانی در دنیا مشخص است و هر دوره واژگان مختلفی مثل سینمای دینی، سینمای معناگرا، سینمای ملی و... مطرح شدند. امروز همه این کلیدواژهها در نظریه سینمای اسلامی میگنجد و ما باید تلاش کنیم سینمای اسلامی در کشور ما تحقق پیدا کند. دوستان عجله نکنند، این عنوان اسلامی به معنی محدود کردن و سانسور نیست، سینمای اسلامی یعنی سینمای پیشرو، سینمای مترقی و سینمای ظلمستیز، همانطور که اسلام مترقیترین دین است. این سینما نه بازدارنده است و نه محدودکننده ولی برای همه شاخصهها زاویه نگاه خود را دارد.جهان اسلام منتظر سینمای اسلامی است، همانطور که خیلی از مردم به دنبال غذای حلال در سراسر دنیا میگردند، سینمای ایران هم میتواند سینمای اسلامی را محقق کند. تلاش میکنیم همه روابط سینمای اسلامی در کشور شکل بگیرد و در جهت باز شدن فضای هنری حرکت کنیم.
خزاعی اضافه کرد: یکی از مشکلات جوامع امروزی فاصله گرفتن از دین است، خیلیها امروز گرفتار مشکلات مختلف هستند و به روانشناس مراجعه میکنند ولی ریشه همه این موارد دوری از خداست که باید این مسئله را کنار گذاشت.
سپس نوبت به معرفی برگزیدگان بخش بینالملل رسید. برای این بخش بیش از ۷۲۰۰ اثر از ۱۳۱ کشور به جشنواره چهلم رسید. جایزه ویژه حقیقتجویان در بخش بینالملل، برای تقدیر از تلاش و شجاعت هنرمندان فیلمساز که تندیس برگ زرین و مبلغ ۲ هزار دلار بود، به سمیح سامان برای مستند گلاب گل از افغانستان رسید.
بعد از آن یکی از اعضای هیئتداوران بخش بینالملل پشت تریبون قرار گرفت و گفت: امسال دو جایزه به جشنواره اضافه شده، یکی جایزه حقیقتجویان و دیگری جایزه راه ابریشم. برنده جایزه حقیقتجویی مشخص شد، اما جایزه راه ابریشم به فیلمسازانی تعلق میگیرد که ظرفیتهای پنهان میراقچث راه ابریشم را نشان دهند و این تمدن را بازسازی کنند. این جایزه به فیلمی تعلق میگیرد که قهرمان بزرگی دارد و پیامی انسانی را میرساند این جایزه جهانی که یک برگ زرین و مبلغ هزار دلار است امسال به فیلم میراث باد به کارگردانی نسیم سهیلی تعلق گرفت.
عضو هیئت داوران بخش بینالملل جشنواره اضافه کرد: در بخش تجربی سینما باید روح آثار رعایت میشد و این خیلی سخت بود. ولی در آخر جایزه تعلق گرفت به فیلمی که موضوعی فیلسوفانه و داستانی منحصر به فرد داشته است. فیلم اکنون به کارگردانی یو یوآن از کشور چین برنده جایزه بهترین فیلم تجربی جشنواره چهلم شد.
سپس تقی نعمتی عضو ایرانی هیئت داوران بخش بینالملل جشنواره پشت تریبون قرار گرفت و سخنانش را با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم داریوش مهرجویی آغاز کرد که با استقبال ویژهای از طرف حاضران در سالن مواجه شد.
برگ زرین و جایزه هزار دلاری برای بهترین مستند به کیت مک مولان از فرانسه تعلق گرفت.
جایزه بهترین فیلم داستانی بخش بینالملل به خاطر ایجاز در بیان به حسن حکمت روش برای فیلم «همه چیز به نظر آقای کاف بستگی دارد» از ایران اهدا شد. دارنده این جایزه به طور مستقیم به آکادمی اسکار معرفی میشود.
در ادامه نوبت به برندگان جوایز نهادها و سازمانها رسید و اولین سازمان، بنیاد بینالمللی ۱۵ خرداد بود که برای سه اثر جوایز ۲۰ - ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شد.
جایزه سوم بنیاد به «باشه برای فردا» به کارگردانی علی رحیمی رسید. جایزه دوم این بنیاد به «زاک» ساخته علی خسروی اهدا شد و
جایزه اول هم به مهدی برجیان برای «فیل سفید» تعلق گرفت.
جایزه سازمان تبلیغات اسلامی نیز به محمد علیزاده برای فیلم «شریف» تعلق گرفت.
علیزاده بعد از دریافت جایزهاش گفت: همه مردم دنیا دنبال شرافت هستند و هیچ انسان باشرفی نمیتواند نسبت به کشته شدن بچههای غزه بیتفاوت باشد.
در ادامه مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی و دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران از داریوش یاری، هنرمند شناختهشده و باسابقه کشورمان تقدیر به عمل آمد.
یاری پس از این تقدیر گفت: لحظاتی جانکاه است، سینما ما را خیلی به درد آورد، اما یگانه بود و هیچچیز آن کم نبود. بزرگ شمایید که امروز من را در ذهنتان داشتید. انشالله پرچم لبیک انام خسین روس نوار باریک غزه بیافتد، نوار غزه هیچوقت از بین نمیرود چون پرچم لبیک یا حسین در آنجا برافراشته است.
در بخش دیگری از اهدای جوایز، جایزه کتاب و سینما که از طرف خانه کتاب و ادبیات ایران اهدا شد، به مرتضی علیزاده برای «خوانا بنویسید» تعلق گرفت. جایزه شهرداری تهران نیز به دو اثر «خوانا بنویسید» و «شورشی» اهدا شد.
محمدامین توکلی زاده معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در ادامه روی سن رفت و گفت: ما فراموش نمیکنیم که طفل نوجوانی بودیم و تلویزیون هشدار میداد که میخواهیم تصاویری پخش کنیم که آنهایی که ناراحتی قلبی دارند نباید نگاه کنند موضوع این بود که بازوی یک نوجوانی که به سمت صهیونیستها سنگ پرتاب کرده بود را شکستند. این تصاویر متأثرکننده بود اما الآن هر روز غزه بمباران میشود. انگار تصمیم گرفته شده است ظلم عادی شود. اسراییل از ابتدا شروع به مظلومنمایی کرد مثلاً گفت که حماس کودکان آنها را سر بریده اما نتوانست تصویری ارائه کند اما حتماً تصویرسازی و حتماً یک هولوکاست دیگر را جعل میکنند.
وی افزود: حتماً سینمایی که رگ معیشت آن به نظام ظلم بسته است به یک جعل هولوکاست دیگر دست میزند اما این بار جلوی آنها ایستادگی میشود. یک گروه کوچک فلسطینی نه یک دولت نه یک ارتش گروهی که هواپیمای جنگی ندارد، نظام اطلاعاتی ندارد، 70 سال است که در محاصره است. تلفنهایش در شنود است اما به ناگاه طوفانی بر پا میشود که هرچه تلاش میکنند این آبروریزی را پنهان کنند نمیشود. از بزرگترین دیوار آهنی رد میشوند گرچه لحظهبهلحظه شهید میشوند اما موفق شدند. ما از سینمای کشورهای سلطه انتظاری نداریم اما شاید زمانش رسیده یک سینمای دیگر شروع به کار کند و آن سینمایی است که انتقالدهنده فریاد مظلومان باشد و نگذارد یک هولوکاست دیگر جعل شود. باید سمت مظلوم ایستاد. صدای مظلومیت مردم غزه از گوشه گوشه دنیا بلند میشود. همان دانشگاهها و تیمهای فوتبال که خودشان درست کرده بودند صدای غزه شدند خوشحالیم سینمایی داریم که میتواند ندای مظلومان باشد.
سپس نوبت به اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید که دقایقی را به سخنرانی بپردازد. وزیر در این مراسم گفت: ایام خاص و اندوهباری را پشت سر میگذاریم. تا دیشب آمار داشتیم که ۱۸۰۰ کودک مظلوم و بیپناه به شهادت رسیدند. البته از این رژیم که اساسش قتل و جنایت و غارت بوده، انتظار دیگری نیست ولی امیدواریم که نابودی این غده سرطانی را شاهد باشیم.
وزیر فرهنگ در خصوص جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز اظهار کرد: جشنواره به چهلمین دوره خود رسیده است، چهل در سنت ما عدد مقدسی است. هر چیزی که میخواهد به ثمر دهی نهایی برسد از این عدد استفاده میکنیم، وقتی موسی به کوه ثور میرود چهل روز در آنجاست و پیامبر ما در ۴۰ سالگی به بعثت مبعوث میشود. امیدواریم چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران آغاز یک حرکت تکاملی جدید مبتنی بر شناخت نیازهای جامعه ایرانی و پاسخگویی به نسل مطالبه گر ایرانی و فرزندان دهه هشتادی و دهه نودی ما باشد که در این جشنواره درخشیدند.
وی افزود: ما با دیدن صفهای طولانی و شوقی که بچهها برای دیدن فیلمها از خود نشان میدادند، بسیار امیدوار شدیم. اعتقاد دارم ریلگذاری که در این دوره انجام شده به ثمرات دلنشینی منجر میشود. ما در این جامعه رسالتهای مهمی داریم و سینمای ما باید بازتابی از این رسالتها باشد. به دردهای عمومی مردم واکنش نشان دهد آنها را به تصویر بکشد و برای آنها راهکار ارائه دهد. حتماً ندای مظلومان عالم باید در این سینما شنیده شود. باید حقخواهی و ایستادگی مردم ایران در آن به نمایش درآید. ما از سینما این جایگاه را میخواهیم و میدانیم در این مسیر در حال حرکت است.
وزیر اضافه کرد: در این دوره سیاست عدالت فرهنگی به بار نشست. توجه به انجمن سینمای جوان و نوسازی همه تجهیزات همه دفاتر این انجمن در سراسر کشور از طرحهای دیگر ماست حتماً آن را انجام میدهیم. ما این کار را ادامه میدهیم و باقوت به توسعه آگاهی محور، امیدبخش، معنویتگرا و عقلانی توجه خواهیم کرد. ما در کنار شما هستیم برای اعتلای ایران عزیز از طریق آثار نمایشی فاخر شما.
اسماعیلی در پایان سخنانش یادی هم از هنرمندان تازه درگذشته کرد و گفت: مرحوم آتیلا پسیانی، مرحوم داریوش مهرجویی عزیز و همسر گرامیشان، افرادی بودند که یادشان همواره در خاطر سینمای ما باقیست امیدوارم شما سینماگران جوان افتخارات بیشتری در این سرزمین برای آیندگان به یادگار بگذارید.
بخش ملی جشنواره با اهدای جایزه بهترین فیلم پویانمایی آغاز شد، این جایزه به صورت مشترک به کارگردان و تهیهکننده حقیقی اثر اهدا شد
نامزدهای این بخش فاطمه احمدی و انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر اراک برای فیلم «حفره بعدی»، فاطمه جعفری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای فیلم «ده سالگی»، زهرا خورشیدی، مهدی رنگرز و حمیدرضا مزرعه خطیری برای فیلم «متورم» بودند که جایزه به فاطمه جعفری برای «ده سالگی» تعلق گرفت.
در بخش بهترین فیلم مستند فاطمه مرزبانی و سازمان صدا و سیما برای فیلم «دیوارههای مرز»، بهنام بیرُموند و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برای فیلم «دفک» و هادی شریعتی و حسین فتحاللهی برای فیلم «سایه سلطان»، نامزد بودند که دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به هادی شریعتی رسید. اما برگ زرین جشنواره و مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال، به فاطمه مرزبانی برای ساخت «دیوارههای مرز» رسید.
در بخش بهترین کارگردان فیلم تجربی، مازیار کاظمی و محمدرضا کاظمی برای فیلم «لطفا خمیازه نکشید»، رضا دانشپژوه برای فیلم «حجم تراکم»، کیان زمانی برای فیلم «اشعه جاز» و محمد کچویی برای فیلم «پا د بوره» که دیپلم افتخار و جایزه ۱۰ میلیون تومانی به رضا دانش پژوه رسید و برگ زرین و جایزه ۴۰ میلیون تومانی این بخش به محمد کچویی تعلق گرفت.
سپس نوبت به بخش سینمای ایران رسید. در ابتدا نوبت به معرفی چهره برگزیده بهترین دستاورد هنری در بخشهای طراحی صحنه و لباس، چهرهپردازی، موسیقی، طراحی جلوههای ویژه و بازیگری بود. مهدی حسینی و سروش امیرآبادیزاده برای طراحی جلوههای ویژه بصری فیلم «یوفو»، محمدرضا سامیان برای بازی در فیلم «بازسازی»، امین جهانی برای طراحی صحنه و لباس فیلم «خودکشی به سبک نیچه»، بختیار پنجهای برای بازی در فیلم «خودکشی به سبک نیچه» بودند که دیپلم افتخار و جایزه ۱۰ میلیون تومانی به امین جهانی رسید. برگ زرین و جایزه نقدی ۲۵ میلیون تومانی نیز به محمدرضا سامیان برای بازی در فیلم «بازسازی» رسید.
در بخش بهترین صدای فیلم، علیرضا نویننژاد صدابردار و حسن مهدوی صداگذار فیلم «روزی روزگاری سینما»، سامان شهامت صدابردار و بهنیا یوسفی صداگذار فیلم «تاکسیدرمیست»، اسماعیل سلطانی صدابردار و علیرضا علویان صداگذار فیلم «زنان لَجمن»، حامد حسینزاده صدابردار و زهره علیاکبری صداگذار فیلم «تکان» نامزدهای این بخش بودند، با این توضیح که این جایزه به صورت مشترک به صدابردار و صداگذار اثر اهدا میشود. برگ زرین و جایزه ۲۵ میلیون تومانی این بخش به سامان شهامت صدابردار و بهنام یوسفی صداگذار فیلم «تاکسیدرمیست» رسید.
در بخش بهترین تدوین مجتبی احسانی برای فیلم «خوانا بنویسید»، حمید نجفیراد برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه»، مصطفی ربانی برای فیلم «روزی روزگاری سینما»، فؤاد تقیزاده برای فیلم «مدیر مدرسه»، مهدی حسینی برای فیلم «یوفو» نامزد شدند که دیپلم افتخار به مصطفی ربانی رسید و حمید نجفی راد برگ زرین و جایزه ۲۵ میلیون تومانی این بخش را برنده شد.
در بخش بهترین فیلمبرداری، علی حسینزاده برای فیلم «بازسازی»، کیوان شعبانی برای فیلم «خوانا بنویسید»، بهروز بادروج برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه»، حامد حسینی سنگری برای فیلم «قوتار»، علی طالبی برای فیلم «یوفو»، پویان آقابابایی برای فیلم «مدیر مدرسه» نامزد دریافت برگ زرین جشنواره شدند. در نهایت جایزه اصلی و مبلغ ۲۵ میلیون تومانی به علی طالبی برای فیلم «یوفو» رسید.
در ادام نوبت به معرف نامزدهای بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی رسید. نحمدرضا مرادی و گلسا غفاری برای فیلم «افسانه کوه ننوک»، پیام کردستانی برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه» و مرتضی علیزاده برای فیلم «خوانا بنویسید» نامزدهای این بخش بودند که برگ زرین و جایزه نقدی ۲۵ میلیون تومانی به پیام کردستانی برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه» تعلق گرفت.
بخش بعدی، بهترین فیلمنامه بود که در ابتدا تامزدهای آن معرفی شدند. زهرا ترکمنلو برای فیلم «صونا»، محمد منصوبی برای فیلم «مدیر مدرسه»، بهروز شمشیری برای فیلم «نیمکت»، و فاطمه باقری برای فیلم «جاذبه غیرنیوتونی» نامزدهای این بخش بودند که در نهایت برگ زرین و مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال به محمد منصوری برای فیلم «مدیر مدرسه» رسید.
در ادامه مراسم برگ زرین و مبلغ ۴۰ میلیون تومان برای بهترین فیلم از نگاه ملی به محسن مجیدپور و محمد علیزادهفر برای فیلم «شریف» تعلق گرفت. جایزه ویژه دبیر جشنواره، برگ زرین و مبلغ ۲۵ میلیون تومان نیز به زهره صباغیان برای ساخت فیلم «اذان ظهر به افق یزد» رسید . جایزه ویژه هیئت داوران، برگ زرین جشنواره و مبلغ ۴۰ میلیون تومان نیز به علی علیزاده برای فیلم «قوتار» رسید.
سپس بهروز شعیبی به نمایندگی از هیئت داوران بخش ملی بیانیهای برای گرامیداشت یاد و خاطره داریوش مهرجویی قرائت کرد .
نامزدهای بهترین کارگردان فیلم داستانی در ادامه معرفی شدند. حمید حسینی و مهدی حسینی برای فیلم «یوفو»، پیام کردستانی برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه»، علی توکلی برای فیلم «بازسازی»، علی علیزاده برای فیلم «قوتار»، محمد علیزادهفرد برای فیلم «شریف» نامزدهای این بخش بودند که برگ زرین و جایزه نقدی به حمید و مهدی حسینی برای فیلم «یوفو» رسید.
دو جایزه نیز در بخش شاخه زیتون بخش زنان به دو اثر با موضوع فلسطین تعلق گرفت. «شورشی» و «صونا» آثاری بودند که مورد تایید سازمان سینمایی قرار گرفتند و این جوایز را به دست آوردند.
آخرین بخش سینمای ایران معرفی نامزدهای بهترین فیلم بود. که قبل از معرفی این بخش، برای دقایقی ویدئووال برج میلاد خامو شد! مهدی حسینی، حمید حسینی و انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر بیرجند برای فیلم «یوفو»، پیام کردستانی و بهمن رضایی برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه»، مجتبی آرشنیا برای فیلم «جاذبه غیرنیوتونی»، علی علیزاده، میثم جمالی و فریما خلیلی و انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر تهران برای فیلم «قوتار»، محسن مجیدپور، انجمن سینمای جوانان ایران، موسسه آوینی و مرکز هنری رسانهای نهضت برای فیلم «شریف» نامزدهای این بخش بودند که برگ زرین و مبلغ ۵۰ میلیون تومان به پیام کردستانی و بهمن رضایی برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه» رسید.
جایزه بزرگ جشنواره در بخش بینالملل نیز معرفی شد. برگ زرین، مبلغ ۲ هزار دلاری و معرفی به رویداد اسکار، به علی علیزاده برای فیلم داستانی «قوتار» رسید. جایزه آخر این مراسم نیز جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بود. در کل بیش از ۱۳ هزار رای در این دوره ثبت شد که جایزه این بخش با ۳۵۰۷ رای به فیلم مورچه رسید. برگ زرین و مبلغ ۳۰ میلیون تومان به سازندگان این اثر رسید. فیلم دوم این بخش مدیر مدرسه و فیلم سوم شریف بود. مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران پس از اهدای جوایز این بخش به پایان رسید.
انتهای پیام/