صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک دانشیار دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با آنا:

امتیاز بند پژوهشی در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت‌علمی باید اصلاح شود

دانشیار دانشکده عمران، هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات گفت: رویکردهای آیین‌نامه ارتقای اساتید بر اساس رویکردهای دانشگاه‌های جهان نیست با این حال اصلاح بندهای آن به‌ویژه بندهای امتیاز پژوهشی ضرورت دارد.
کد خبر : 874822

احمد شرافتی، دانشیار دانشکده عمران، هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات با بیان اینکه مقام معظم رهبری به اصلاح آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت‌علمی تأکید دارند، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: از آن‌جایی‌که نیازهای بومی در آیین‌نامه کنونی ارتقای اعضای هیئت علمی مورد توجه واقع نشده است، اصلاح آن باید در اولویت قرار گیرد.

به گفته شرافتی، اکنون رویکرد آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت‌علمی به سمت مقاله‌محوری پیش رفته است؛ بنابراین برای فاصله گرفتن از مقاله‌محوری باید شاخص‌های دیگر در نظر گرفته شود.

دانشیار دانشکده عمران، هنر و معماری با بیان اینکه یک بند با عنوان امتیاز پژوهشی در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت‌علمی وجود دارد، گفت: این امتیاز پژوهشی به مقاله محدود می‌شود.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی مبنای تمدن اسلامی ندارد، گفت: رویکردهای این آیین‌نامه بر اساس رویکردهای دانشگاه‌های جهان نیز نیست و از تجربیات نظام‌های آموزش عالی جهان الگوبرداری نشده است؛ بنابراین اصلاح بندهای آن به‌ویژه بندهای امتیاز پژوهشی ضرورت دارد.

امتیاز ارائه مقاله به‌تنهایی برای ارتقای اعضای هیئت‌علمی کافی نیست

شرافتی با اشاره به انواع مختلف رشته‌ها، تصریح کرد: امکان ارائه مقاله برای برخی از رشته‌ها آسان؛ اما برای برخی دیگر دشوار است.

به گفته وی، ضروری است گزینه‌های متنوع و برتر در کنار امتیاز مقاله برای افرادی که امکان ارائه مقاله ندارند، مطرح شود، زیرا برخی از رشته‌ها مانند علوم انسانی در ارائه مقاله نسبت به رشته‌های فنی‌مهندسی دارای محدودیت هستند. همچنین امتیاز ارائه مقاله به‌تنهایی برای ارتقای اعضای هیئت‌علمی کافی نیست.

دانشیار دانشکده عمران، هنر و معماری با بیان اینکه برملاشدن اطلاعات سری برخی از رشته‌ها به‌صورت مقاله مشکل‌ساز خواهد شد، عنوان کرد: نتایج برخی از رشته‌ها به دلیل محرمانه بودن قابل ثبت نیست؛ ازاین‌رو باید گزینه‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته شود تا امکان ارتقا فراهم شود.

شرافتی در پایان تقویت موضوع نظریه‌پردازی و طرح‌های پژوهشی را از شاخص‌های اصلاح آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت‌علمی نام برد و خاطرنشان کرد: اکنون تنها شرط برای فارغ‌التحصیلان دانشجو‌های دکتری، ارائه مقاله است که این موضوع با استفاده از شاخص‌های نظریه‌پردازی و طرح‌های پژوهشی باید به‌سرعت اصلاح شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر