صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاهش تصادفات جاده‌ای با شبیه‌ساز رانندگی ایرانی

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اعلام کرد انواع شبیه‌ساز رانندگی با خودرو‌های سبک، سنگین، ویژه و موتورسیکلت به منظور آموزش و سنجش مهارت‌های رانندگی در یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی تولید می‌شود.
کد خبر : 874516

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی نحوی، عضو هیئت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر و مسئول پروژه شبیه ساز رانندگی  درباره پروژه شبیه ساز خودروهای سنگین گفت: نبود آموزش‌های کافی و دوره‌های مهارت افزایی در آمار بالای تصادفات رانندگی در کشور که سالانه جان تعداد زیادی از هموطنان را می‌گیرد، سبب خسارت‌های اجتماعی سنگینی برای کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه در راستای کاهش این اتفاقات از شبیه سازها استفاده می شود، گفت: شبیه ساز‌های رانندگی شامل دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری می شود که به صورت هماهنگ با هم کار می‌کنند و یک محیط مجازی را خلق و در نهایت احساس رانندگی را به راننده منتقل می‌کنند.

نحوی ادامه داد: به صورت کلی شبیه ساز‌های رانندگی دارای سکوی راننده شامل داشبورد، صندلی راننده، پدال‌ها و سنسور‌های موقعیت پدالها، مدل گرافیکی از جاده‌ها و محل تردد رانندگان به همراه عابرین پیاده و حضور سایر خودروها، مدل دینامیکی خودروی واقعی، دربرگیرنده رفتار‌های خودرو در محیط، فرمان نیرویی جهت بازخورد گشتاور فرمان روی دست کاربر و سناریو‌های آموزشی، مهارتی و درک خطر هستند.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از شبیه ساز‌های آموزش رانندگی در سیستم‌های واقعیت مجازی، کاربر در معرض یک محیط رانندگی شبیه سازی شده قرار می‌گیرد، به‌طوری‌که احساس حضور در محیط واقعی به او دست خواهد داد و این احساس حضور به وسیله تعامل کاربر با محیط و غوطه ور شدن در آن ایجاد می‌شود. منظور از تعامل، ارتباط متقابل میان کاربر و محیط است، به نحوی که هم کاربر روی محیط اثر می‌گذارد و هم محیط می‌تواند روی کاربر اثر بگذارد. در این حالت اگرچه او در یک محیط مجازی قرار دارد، اما عکس العمل‌های او به محیط، کاملا طبیعی و مطابق با واقعیت خواهد بود.

نحوی افزود: در این مجموعه انواع شبیه ساز‌های خودروی سبک، سنگین، ویژه و موتورسیکلت تولید می‌شود که از جمله ویژگی‌های این شبیه‌ساز‌ها می‌توان به استفاده­ از قطعات واقعی وسیله نقلیه در سیستم شبیه ساز، استفاده از سریع‌ترین پردازنده‌ها به منظور ایجاد محیط تعاملی بلادرنگ، ایجاد صدای موتور و محیط، شبیه سازی نیرو‌ها و حرکت‌های وارده از طرف وسیله نقلیه به راننده و ایجاد تصاویر سه بعدی با زاویه دید مناسب به همراه آینه مجازی یا واقعی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از دستگاه‌های شبیه ساز خودرو‌های سنگین می‌توان بسیاری از آموزش‌های اولیه و نیز آموزش‌های حرفه‌ای را برای رانندگان خودرو‌های سنگین فراهم آورد. پیش بینی می‌شود بهره گیری از این شبیه ساز‌ها درصد تصادفات درون محیط کاری را به‌صورت چشم گیری کاهش دهد. همچنین با استفاده از این شبیه ساز‌ها می‌توان میزان توانایی فرد را در کنترل وسایل نقلیه سنجیده و برای وی گواهینامه صلاحیت رانندگی حرفه‌ای را صادر کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر