صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
هادی مقدم‌دوست در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران:

فیلمنامه فیلم کوتاه را دست‌کم نگیریم

هادی مقدم‌دوست نویسنده و کارگردان سینما غنی‌سازی فیلم‌نامه در فیلم کوتاه را یک مساله مهم دانست و گفت: فیلم‌کوتاه فیلم‌نامه می‌خواهد و نباید آن را ساده دانست.
کد خبر : 874413

به گزارش  گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، گفت‌و‌گو درباره فیلم‌های کوتاه ژانر (پلیسی‌معمایی، ملودرام و کمدی) در آموزه‌های اردوی فیلم‌سازی اردبیل، اولین نشست از نشست‌های سومین روز چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بود.

حسن حسینی، مدرس سینما؛ هادی مقدم‌دوست، سعید نجاتی و عطا مجابی در این نشست حضور داشتند.

در ابتدا، حسن حسینی با بیان اینکه موضوع گفت‌وگوی امروز پیرامون ژانر جنایی است، گفت: فیلم جنایی از ژانر‌های قدیمی است و تا ۱۹۳۸ حدود سه هزار فیلم جنایی در هالیوود شناسایی شده است و به‌لحاظ تاریخی قدمت بسیار طولانی دارد. سه شخصیت قاتل، مقتول و جست‌وجوگر در این ژانر وجود دارند.

او به فیلم تولید شده در اردوی فیلمسازی اردبیل اشاره کرد و گفت: این فیلم در دسته فیلم‌های روایت‌جنایی است.

سپس، هادی مقدم‌دوست گفت: اردوی ما قبل از شروع با صحبت درباره فیلمنامه شروع شده بود و سعی کردیم فیلم عناصر و روحیه بومی داشته باشد. من در این اردو سعی کردم در روند ساخت فیلم روحیه شورانگیزی حضور داشته باشد.

وی افزود: به اندازه زمان و موجودی‌ای که داشتیم همه سعی‌مان را کردیم و تلاش شد فیلمنامه‌ای را کار کنیم که تاجایی که ممکن است از عناصر غنی باشد و در طول ساخت سعی شد از ظرفیت‌های خلاقه بیشتر از چیزی که ممکن است، بهره بگیریم.

این نویسنده با بیان اینکه باب نوشتن فیلم نامه خلاقانه بسته نیست، تاکید کرد: در این مسیر باید همه آن‌چیزی که از سینما و فیلمنامه‌نویسی بلد هستیم، به‌کار ببندیم. چه پول داشته باشیم و نداشته باشیم باز متن و خلاقیت‌ها به کمک فیلم می‌اید درحالی که بودجه مالی تنها یک پوشش غیرقابل اتکاست. این کار باعث می‌شود ما اگر یک بودجه داشته باشیم، خواهیم توانست یک فیلم بسازیم که آن را دوست داشته باشیم و متناسب باشد. ارزشمند بودن فیلم‌ها مربوط به بخش خلاقه آن است.

سعید نجاتی به اردو‌های فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران اشاره کرد و با تاکید براینکه این یک اتفاق مهم و جذاب است، افزود: ما در این اردو خیلی به‌سرعت به‌فیلم‌نامه رسیدیم. ما در این اردو در دورافتاده‌ترین بخش اردبیل بودیم پس مدیریت کار مهم‌ترین بخش کار بود.

 

او آموزش فیلمسازی را مهم‌ترین هدف این اردو دانست و با بیان اینکه حرکت دوربین و انتخاب بازیگر و مسائل دیگر دغدغه ما از این اردو بود، گفت: وقتی حرف از کمدی در سینمای کوتاه زده شد برخی مسخره می‌کردند و می‌گفتند فیلم کوتاه جای طرح مسائل حرفه‌ای و روشنفکری است. در اردویی که من بودم، آموزش مسائل ابتدایی فیلم به بچه‌های گروه مطرح بود.

سپس، عطا مجابی روند فیلم‌سازی گروه را تشریح کرد و گفت: پیش تولید بدون وقفه و با استقرار کار در گپ و گفت درباره فیلم‌نامه و روند فیلم صورت گرفت.

در ادامه، سعید نجاتی تجربه فیلمسازی در اردوی اردبیل که در جریان آن فیلم «اژد‌های بالیقلو» تولید شده بود را تشریح کرد و گفت: ما برای تولید این فیلم از کلیشه‌ها شروع کردیم. البته ابتدا و حدود یک‌هفته قبل فیلم‌نامه‌های اعضای گروه را دریافت کردیم و از مجموع فیلم‌نامه‌ها به یک متن نهایی رسیدیم.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر