تحول چشمگیر در ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی با نرمافزاری دانشبنیان
رامین آذرپور مدیرعامل یک شرکت دانشبنیان مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی در گفتوگو با خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره محصول فناورانه خود گفت: نرمافزار ارائهشده توسط مجموعه ما به هوشمندسازی تجهیزات آزمایشگاهی و ایجاد پلتفرم جامع هوشمند برای به اشتراکگذاری تجهیزات و ملزومات آزمایشگاهی و کارگاهی بهصورت فیزیکی در بستر اینترنت کمک میکند.
وی ادامه داد: این نرمافزار اقدامی مهم در راستای اجرای دولت الکترونیک است که ارائه خدمات آنلاین و مشتری محور را در دانشگاهها و سایر سازمانهای دولتی، خصوصی و صنایع مهم کشور تسهیل میکند و با تهیه پایگاه داده جامعی از اساتید بر اساس پیشینه و سوابق تخصصی و ذخیره نتایج آزمایشها در پایگاه دادههای خود سیستمی جهت کمک در تصمیمگیری برای افراد فراهم میکند و با کمترین میزان پیچیدگی و تعامل کاربر، بیشترین بازدهی را به ارمغان میآورد.
به گفته این فعال دانشبنیان، این فناوری میتواند زمینهساز تولید سیستمهای کنترل مجازی و سایبر فیزیکال شود که در هوشمندسازی صنایع کشور مورد استفاده قرار میگیرد.
آذرپورادامه داد: پوشش خدمات آزمایشگاهی در تمام مراحل از پژوهش تا تولید، ایجاد امکان دسترسی آسان همه متخصصان، دانشجویان، استادان و پژوهشگران به خدمات آزمایشگاهی بهصورت بیست و چهارساعته و زنده (دسترسی آنلاین به مدارک و منابع)، بهرهگیری حداکثری از ظرفیتها، منابع و توانمندیهای آزمایشگاهی و بهرهبرداری بهینه و اقتصادی از آنها، تهیه شناسنامه دیجیتال و ایجاد بانک اطلاعاتی بهروز شده آزمایشگاهها و فضاهای کالبدی آنها (اعم از نیروی انسانی متخصص، امکانات، تجهیزات و ...) در فضای مجازی از ویژگیهای این نرمافزار محسوب میشود.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان ادامه داد: فراهم آوردن امکان استفاده متقابل دیگر مراکز آزمایشگاهی از امکانات یکدیگر و حداکثر سازی به اشتراکگذاری و بهرهبرداری از منابع و توانمندیهای علمی (سختافزاری و نرمافزاری)، تشویق و دعوت از استادان، پژوهشگران و صاحبنظران به مشارکت در پروژههای تحقیقاتی، دسترسی به محتوای آموزش در هر زمان و هر مکان، ایجاد فرصتهای برابر آموزشی، ذخیره زمان برای دانشجویان و محققان از دیگر ویژگیهای این نرمافزار است.
وی گفت: نمونه مشابه این طرح در کشور وجود ندارد؛ البته در بخشهای خصوصی مواردی وجود دارد که بخشی از کنترل تجهیزات بهصورت آنلاین میباشد ولی بهصورت آزمایشگاهی بدین شکل که تجهیزات آن باهدف آموزش و پژوهش در اختیار کاربران قرارگرفته و در بحث آموزش دخالت استاد و مسئول آزمایشگاه بر روند آزمایش وجود داشته باشد، موجود نیست.
آذرپور اظهار کرد: در رابطه با نمونه مشابه خارجی، برخی از دانشگاهها وارد موضوع آزمایشگاههای آنلاین درزمینهٔ ایجاد شبیهسازهای سهبعدی و گرافیکی بهصورت گستردهای شدهاند؛ اما کنترل تجهیزات آزمایشگاهی بهصورت موردی و فقط برای کنترل برخی سیستمهای رباتیک استفادهشده است و بهصورت مجموعه آزمایشگاههای متمرکز دانشگاهی در جهت آموزش و پژوهش نمونه بارزی موجود نیست.
انتهای پیام/