صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تأکید شد؛

ضرورت ایجاد سازمان تخصصی برای یکپارچه‌سازی سنجش و پذیرش در کشور

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: به‌منظور یکپارچه‌سازی سیستم سنجش و پذیرش کشور، باید سازمانی واحد و تخصصی برگزاری آزمون‌ها را بر عهده داشته باشد که در آن‌ استاندارد‌های مورد نیاز رعایت شود.
کد خبر : 872579

مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا در پاسخ به این سؤال که جایگزین شدن سازمان ملی سنجش به جای سازمان سنجش چه کمک به نظام آموزشی می‌کند؟ اظهار کرد: برای پاسخ دقیق‌تر به این سؤال باید توجه کرد که امتحان هم جزئی از فرآیند آموزش محسوب می‌شود که در صورت برگزاری درست و علمی و استاندارد می‌تواند فرایند آموزش را تقویت و تکمیل کند.

ویس کرمی بیان کرد: یکی از آسیب‌های برگزاری آزمون توسط سازمان یا نهاد آموزش‌دهنده این است که می‌تواند به‌صورت تعارض منافع بروز کند به‌عبارت‌دیگر کسانی که مسئول آموزش هستند، ممکن است برای موفق جلوه دادن خود یا کسب امتیاز یا رتبه در میان واحد‌های آموزشی یا افراد آموزش‌دهنده در برگزاری امتحانات سهل‌انگاری کنند که خود یکی از انگیزه‌های رواج تقلب در امتحانات نهایی خواهد شد؛ بنابراین وجود یک سازمان مستقل که دارای تعارض منافع نبوده و نفعی در فرایند آموزش نداشته باشد می‌تواند به تحرک و تلاش بیشتر سیستم آموزشی برای ارتقا و تقویت سیستم آموزشی منجر شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به محاسن این مصوبه عنوان کرد: یکی دیگر از محاسن ایجاد سازمان ملی سنجش، تمرکز آموزش‌وپرورش بر روی امر تعلیم و تربیت است که فراغت بیشتری را برای انجام وظیفه ذاتی آموزش‌وپرورش فراهم می‌کند؛ البته باید توجه داشت که فرایند سنجش، یک فرایند مستمر و تدریجی است و نمی‌توان از سنجش مستمر و تدریجی که جزئی از آموزش و مکمل آن است غافل شد؛ بلکه هر قدمی که در آینده باید برداشته شود بایستی مبتنی بر ارزیابی‌های گذشته باشد. می‌توان نمرات دبیرستان را طوری تنظیم کرد که هم آموزش مستمر و آزمون مستمر در آن دیده شود.

وی افزود: راهکار پیشنهادی می‌تواند این باشد که آموزش مستمر برای قبولی و گرفتن مدرک مورداستفاده قرار گیرد؛ اما فقط آزمون نهایی منسجم و یکپارچه در نمره رقابتی برای ورود به دانشگاه مورداستفاده قرار گیرد و این امتحانات نهایی یکپارچه که توسط یک سازمان مستقل برگزار می‌شود یکی از بهترین شاخص‌های سنجش موفقیت آموزش‌وپرورش در امر خطیر آموزش خواهد بود.

ویس‌کرمی با اشاره به بوجه این سازمان گفت: نکته مثبت دیگر ایجاد سازمان ملی سنجش، تمرکز بودجه موردنیاز برای برگزاری آزمون‌های نهایی دبیرستان و نیز بودجه موردنیاز برای برگزاری کنکور سراسری است که مدیریت هزینه‌های موجود را به دنبال خواهد داشت. در این صورت سازمان ملی سنجش یک سازمان کاملاً تخصصی خواهد بود که تمام امتحانات را مطابق استاندارد‌های روز دنیا انجام می‌دهد و سیستم آموزش‌وپرورش باید خود را برای چنین سنجشی آماده کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مزیت دیگر ایجاد سازمان ملی سنجش این است که به‌عنوان یک سازمان که زیرمجموعه معاونت ریاست جمهوری قرار می‌گیرد، تحت تأثیر فضا‌های گذرای سیاسی انتخاباتی قرار نمی‌گیرد بلکه به وظیفه تخصصی خود می‌پردازد. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: با توجه به مصوبه کنونی شورای انقلاب فرهنگی در مورد برگزاری کنکور و تأثیر قطعی معدل و به‌منظور یکپارچه‌سازی سیستم سنجش و پذیرش کشور، باید یک سازمان واحد و تخصصی برای برگزاری آزمون‌ها را بر عهده داشته باشد که در آن‌ استاندارد‌های موردنیاز رعایت شده و هم تقارن و تناسبی میان امتحانات نهایی و کنکور سراسری و تراز کردن رقابتی آن‌ها ایجاد گردد؛ که در حال حاضر به دلیل داشتن دو متولی مختلف وجود ندارد.

ویس‌کرمی تأکید کرد: آزمون‌های مستمر در آموزش‌وپرورش به‌خصوص در سه سال آخر متوسطه یک ضرورت است و راهکار پیشنهادی بنده این است که این آزمون‌ها فقط در قبولی دانش‌آموزان برای گرفتن مدرک مورد استفاده قرار گیرد، ولی برای ورود به دانشگاه، صرفاً امتحانات نهایی استاندارد که توسط سازمان ملی سنجش، طراحی خواهد شد، ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر