صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌و‌گو با آنا مطرح شد؛

جلوگیری از تحریف دفاع مقدس در دانشگاه آزاد/ باید رخداد دفاع مقدس را در ظرف هنر بریزیم

عباس پیکار با تأکید بر جلوگیری از تحریف دفاع مقدس و تغییر وارونه که جزء رسالت دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: باید رخداد دفاع مقدس را در ظرف هنر بریزیم و به دانشجویان و دانش‌آموزان ارائه کنیم.
کد خبر : 870563

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ دوران دفاع مقدس را می‌تواند معجزه قرن کنونی نامید، معجزه‌ای که بسیاری از کشورها را به حیرت واداشت که چگونه جمهوری اسلامی که به‌تازگی انقلاب اسلامی را به سرانجام رسانده بود، در مقابل ابرقدرت‌های شرق و غرب عالم که حامی اصلی صدام بودند به پیروزی قطعی و نهایی رسید.

این پیروزی و اثرات دوران دفاع مقدس باید به آیندگان رسانده می‌شد و در این راستا امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بارها بر حفظ دستاوردهای دوران دفاع مقدس و بازگویی این دوران به نسل جوان تأکید کرده‌اند.

دانشگاه آزاد اسلامی هم در این راستا تلاش کرده راز ماندگاری دفاع مقدس را با رویکرد علمی و آموزشی به دانشجویان انتقال دهد، دانشجویانی که اغلب از جوانان هستند و استادان باید اثرگذاران و خالقان ارزش‌های دوران دفاع مقدس را به نسل‌های بعدی انتقال دهند، اینگونه دانشجویان به معرفت‌های درونی رزمندگان پی خواهند برد.

دانشگاه آزاد اسلامی از سویی برای مقابله با تحریف دوران دفاع مقدس استادان متخصص و بعضاً جبهه رفته را برای بحث تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس انتخاب می‌کند و استادان جبهه رفته، نخبگان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس و استادانی که جبهه نرفته، اما به فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس تعلق خاطر دارند از اولویت‌ها هستند.

در این راستا درس آشنایی با دوران دفاع مقدس توانسته بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را با معرفت‌ها و دستاوردهای آن دوران آشنا کند.

خبرنگار خبرگزاری آنا در راستای بررسی چگونگی تدریس درس آشنایی با دوران دفاع مقدس گفت‌و‌گویی را با عباس پیکار رزمنده گرانقدر هشت سال دفاع مقدس و استاد درس آشنایی با دفاع مقدس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد ترتیب داده است.

آنا: اهمیت و ارزش دفاع مقدس را در چه می‌دانید؟

پیکار: اهمیت و ارزش دفاع مقدس در حقیقت از ابعاد مختلف قابل بررسی است، دفاع مقدس یک حادثه بسیار بزرگ و ماندگار و قطعه طلایی دوران انقلاب اسلامی ماست که در این دوران و مبارزه نزدیک به هشت سال و ۲ هزار و ۸۸۷ روز مبارزه بی‌امان مردم قهرمان ایران در مقابل تهاجم دشمن یک قطعه طلایی در تاریخ کشور ماست، چراکه شرایط و موقعیت جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس ما را از جنگ‌های مرسوم دنیا متمایز می‌کند.

تفاوت جنگ هشت ساله ایران با سایر جنگ‌های دنیا در آن است که در سایر جنگ‌ها دنیا دو طرف تقسیم شده، یعنی در جنگ جهانی متحدین با متفقین مواجه بودند، بنابراین در سایر جنگ‌ها تقابل بین دو قدرت بود و اما در جنگ تحمیلی در یک توافق نانوشته‌ قدرت‌های جهانی از شوروی که متحد درجه یک ارتش عراق بود تا آمریکا که حتی سفارت خود را در بغداد تعطیل کرده بود، مقابل جمهوری اسلامی ایستاد و کار به جایی رسید که روابط آمریکا با بغداد گرم شد، به حدی که سفارت خود را در بغداد باز کرده و رژیم بعثی عراق را از حامیان لیست تروریست خارج کردند.

آمریکا علیه جمهوری اسلامی کمک‌های اطلاعاتی، نظامی، سیاسی و حتی دخالت مستقیم علیه ایران با صدام بودند و هدف قرار دادن ناو‌های نیرو‌های دریایی ایران، سکو‌های نفتی ما در خلیج فارس و هواپیمای مسافربری و جنایت‌هایی از این دست که یک لیست بلندبالایی از جنایت غرب و آمریکا علیه ایران را نشان می‌دهد.

دلایلی که صدام را به جنگ با ایران ترغیب کرد

آنا: دلیل حمله رژیم بعثی عراق به ایران چه بود؟

پیکار: صدام در تاریخ ۲۵ شهریور یعنی یک هفته قبل از آغاز جنگ در پارلمان عراق سخنرانی آتشین انجام دادو قرارداد مرزی ما که موسوم به قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر بود را بست و اختلافات تاریخی و مرزی ما از خرمشهر تا خلیج فارس به امضا رسید و بعدها در مجالس دو کشور تصویب شد و به عنوان اسناد رسمی در سازمان ملل به ثبت رسید.

نخستین علت این بود که صدام می‌خواست قرارداد مرزی را برهم بزند، یعنی مرز‌های ما را تغییر دهد و اعلام کرد که می‌خواهم شهر‌های عرب زبان استان خوزستان را به عراق ببرم و فکر می‌کرد چون خوزستانی‌ها عرب‌زبان هستند حاضر می‌شوند به عراق بپیوندند، بنابراین نقشه کشید.

دومین دلیل حمله صدام به ایران منابع غنی نفتی ما در استان خوزستان بود، دلیل سوم جزایر سه گانه‌ای بود که محل اختلاف ایران با رژیم بعثی عراق بود و صدام خواست به زعم خود این جزایر را به به امت عرب برگرداند و چهارم اینکه درصدد بود حکومت مرکزی ایران را ساقط کند که در هیچ‌کدام به نتیجه نرسید و شکست سختی از جمهوری اسلامی خورد.

آنا: به عنوان رزمنده دفاع مقدس احساس خود را در هفته دفاع مقدس بگویید.

پیکار: آن چیزی که امروز در اختیار داریم حاصل فداکاری رزمندگان دوران دفاع مقدس است، امنیت، استقلال، تمامیت ارضی و حفظ مرز‌های کشورمدیون فداکاری‌های رزمندگان بود و اگر عزت و اقتدار ملی ما پابرجاست به‌دلیل وجود رزمندگان است و برای ماندگاری جمهوری اسلامی هزینه‌های بسیار سنگینی شده و ما وارث آن هستیم و مطالبه شهدا و رزمندگان آن است که این راه عزتمندانه استمرار پیدا کند و منافع ملی نادیده گرفته نشود و با قدرت، شجاعت و مقاومت این راه ادامه یابد.

آنا: ضرورت تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه چیست؟

پیکار: یکی از اقدامات بسیار خوب بعد از جنگ مقرر کردن دو واحد درسی برای آشنایی با فرهنگ دفاع مقدس، معارف دفاع مقدس، آشنایی نسل‌های جوان ما با دوران دفاع مقدس است که آن دوران را ندیدند.

نسل جوان دوست دارد در یک فضای آرام، دقیق و منطقی در ارتباط با دفاع مقدس مباحثه کند تا شبهات، سؤالات و ابهامات مرتفع شود و این باید از زبان استادانی بیان شود که آمادگی برای این آموزش را دارند و جنگ هشت ساله و دفاع جانانه ما تماماَ قابل دفاع است.

جنگیدن و مقابله با دشمن کار بسیار سنگین، دقیق و حساسی است، بنابراین از روز نخست که وارد شدیم تجربه جنگ نداشتیم، حتی ارتش کشور ما که مجهز به امکانات و تجهیزات پیشرفته زمان خود بود در هیچ میدان جنگی با این وسعت و با این مدت قرار نگرفته بود و جنگ ما در واقع یک تجربه تاریخی بود و روش‌های نوین جنگیدن را که برای دشمن ناشناخته بود را به کار گرفتیم و در کمتر از یک سال و ۲۰ ماه بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد از خاک اشغالی را از دشمن پس گرفتیم.

بنابراین نقل منطقی و به صورت کلاسی اتفاقات دوران دفاع مقدس در محیط‌های علمی (مدارس و محیط‌های دانشگاهی) بسیار مهم است و دانشجویان در پایان ترم بسیاری از سؤالات، شبهات و ابهامات را برطرف خواهند کرد، امیدواریم این درس در بین همه مراکز آموزش عالی توسعه پیدا کند.

در حقیقت رخداد عظیم دفاع مقدس باید بدون اینکه تحریفی در آن صورت بگیرد باید به صورت واقعی از زبان کسانی که در آن حادثه حضور داشتند به نسل جدید منتقل شود.

دانشگاهیان مقابل جنگ نرم دشمن چه رسالتی دارند؟

آنا: رسالت دانشگاهیان در مقابل جنگ نرم چیست؟

پیکار: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد مقابل هجوم متعدد دشمنان علیه منافع کشور و اهداف نظام جمهوری اسلامی مسئولیت دارد و هرکس در هر حد توان باید در میدان حضور داشته باشد، چراکه دنیای امروز با ابزار اطلاع‌رسانی و تبلیغات می‌تواند واقعیت‌ها را از بین ببرد، تغییر داده و آن را وارونه جلوه دهد، بنابراین اگر در میدان کوتاه بیایم ضرر کرده‌ایم و خسارت‌های زیادی به ما وارد خواهد شد.

وظیفه‌ی دانشگاهیان اعم از دانشجو و استادان آن است که از منافع ملی کشور دفاع کنند و تحت تأثیر تبلیغات دنیای استکبار قرار نگیرند، چراکه تبلیغ دنیای استکبار بر مبنای دروغ و تزویر بنا نهاده شده و موج‌آفرینی‌های کاذب برای مبارزه با جمهوری اسلامی است، نظامی که شعار استقلال داده و گفته که مردم باید در تعیین حکومت نقش داشته باشند.

از سویی جمهوری اسلامی توانست فرهنگ انقلاب اسلامی به دنیا صادر کند و این فرهنگ با منافع قدرت‌های بزرگ در تضاد بوده و طبیعی است که دنیای استکبار علیه منافع ما حرکت کند، چراکه مانع از حضور استکبار در کشورمان شدیم، همچنین فرهنگ انقلاب اسلامی را در دنیا سردست گرفته و فریاد زدیم.

امروز تأثیرگذاری جنگ نرم روی افکار جهانی است و برای اینکه دشمنان نتوانند بر ما پیروز بشوند باید در جنگ نرم بسیار گسترده، متنوع و پرشتاب قرار بگیریم و به اندازه بضاعت و توان خود این مبارزه را ادامه بدهیم و مغلوب فضاسازی‌ها نشویم.

آنا: پیشنهاد شما برای ارتباط دفاع مقدس با مقوله هنر چیست؟

پیکار: آن چیزی که موجب ماندگاری حوادث در تاریخ می‌شود، اینکه حادثه را در ظرف هنر بریزیم، شهید خود یک هنرمند است، چراکه افکار خود را هنرمندانه ارائه می‌کند، ازجان گذشتگی، ایثارگر، مقاومت، هراس نداشتن و شجاعت در رفتار یک شهید مشاهده می‌شود.

باید برای ارائه هنرمندان پیروزی در دوران دفاع مقدس فعالیت‌مان را صد برابر کنیم، البته باید منابع آن در اختیار هنرمندان قرار بگیرد و هر هنرمندی قادر خواهد بود در هر سطحی با هنر خود بخشی از حادثه زیبای دفاع مقدس را به تصویر بکشد و ماندگار کند، کاری که در زبان و در قالب هنر قرار بگیرد.

قطعاَ ماندگاری و اثرگذاری دوران دفاع مقدس قابل فراموش شدن نیست، امیدوارم جامعه هنری این راه را ادامه دهند.

آنا: برای برگزاری اردو‌های راهیان نور و گردشگری جنگ چه پیشنهادی دارید؟

پیکار: یکی از راه‌هایی که جوانان می‌توانند با فرهنگ دفاع مقدس آشنا شوند، مشاهده مناطق جنگی و آثار دفاع مقدس است، به‌خصوص جوانانی که ذهن پرسش‌گر و جستجوگری دارند و اهل تأمل و تفکر هستند.

در سفر‌های راهیان نور با روایت‌گری‌ متخصصان دفاع مقدس اطلاعات جوانان و دانشجویان بالاتر می‌رود و به پاسخ بسیاری از سؤالات می‌رسند و این باید استمرار پیدا کند.

البته راویان باید به‌درستی به سؤالات دانشجویان و دانش‌آموزان پاسخ دهند و شناخت و اطلاعات دقیق از اتفاقاتی که دشمن رقم زد، می‌تواند به سؤالات دانشجویان پاسخ دهد.

اگر در دوران دفاع مقدس غفلت و خطایی مرتکب می‌شدیم دشمن ما را ضربه فنی می‌کرد، بازگویی اینکه دشمن از ما ضربه خورد و از کشور بیرون رانده شد، بسیار ارزشمند است و در پایان جنگ صدام که رجزخوانی می‌کرد و برای گرفتن کشور ما نقشه می‌کشید در 6 نامه به رئیس جمهور و رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد که آنچه شما خواستید را من قبول می‌کنم، قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر را که پاره کردم دو مرتبه قبول می‌کنم و نیروهای خود را به مرز‌های ۱۹۷۵ الجزایر برمی‌گردانم که این نامه سند افتخار ماست.

تسلیم ذلیلانه دشمن بعثی در مقابل مقاومت، ایستادگی و فداکاری‌های ملت ایران چیز کم و ساده‌ای نیست که به‌راحتی از کنار آن عبور کنیم.

یکی از راه‌های شناخت اهداف و دستاوردهای دفاع مقدس برگزاری اردوهای راهیان نور با حضور جوانان است، به خصوص مشاهده موزه دفاع مقدس تهران که مکان‌های خوبی در کرمان، همدان، اصفهان و برخی مکان‌های استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که می‌تواند در افزایش اطلاعات دانشجویان و دانش‌آموزان و شناخت نسبت به جنگ مؤثر باشد.

گفت‌وگو از بهنام اسماعیلی 

انتهای پیام/

ارسال نظر