صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با آنا؛

زمینه‌های ترغیب دانشجویان به فعالیت‌های نمایشی با جشنواره‌ فراهم می‌شود

کارگردان راه یافته به بخش دانشجویی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی آیینی سنتی گفت: برپایی تورهای دانشجویی در قالب سفر به استان‌ها، دیدن موزه‌ها و کتابخانه‌های مختلف برای ترغیب دانشجویان به تولید نمایش‌های آیینی سنتی لازمه این گونه نمایشی است.
کد خبر : 870184

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری انا، بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی این روز‌ها در تهران و چند شهر دیگر در حال اجرا است.

«محسن حافظی» کارگردان راه یافته به بخش دانشجویی این رویداد بین‌المللی با بیان این که این رویداد نگاهی به گذشته اساطیر ایرانی دارد که بخش اعظم آن را می‌توان از اشعار و متون شاهنامه و داستان‌هایی که در گذشته وجود داشته الگو برداری کرد، گفت: این اتفاق سبب می‌شود تا هنرمندان الگوی کهن و قدرتمندی که از گذشته دارند را به عنوان هویت ملی در معرض نمایش افراد مختلف قرار دهند.

این هنرمند که بیش از ۱۵ سال در عرصه تئاتر فعالیت می‌کند، به اثرگذاری این رویداد در ابعاد بین المللی هم اشاره کرد و گفت: در بعد بین‌المللی هم به واسطه این که از تاریخ و سنن و آیین‌ها در تولید آثار نمایشی وام گرفته می‌شود مردم را با تاریخ و فرهنگ کشورمان بیش از پیش آشنا می‌کند و درحقیقت این رویداد می‌تواند یادآور فرهنگ و تاریخ گذشته ما باشد.

وی که سومین حضورش را در این رویداد با کارگردانی اثر نمایشی «امیر ارسلان نامدار» تجربه می‌کند، صرف برگزاری رویداد در مدت زمان محدود را کمک کننده نمی‌داند و معتقد است: هنرمندان باید فعال‌تر در راستای اجرا‌های عموم و حتی اجرا‌های محیطی گام بردارند، زیرا در فضا‌های محیطی مردم بیشتر با این گونه نمایشی آشنا می‌شوند و از سوی دیگر با این اتفاق ما به بخش محدودی از آیین‌هایی که در گذشته داشتیم می‌پردازیم، در حالی که با تداوم این اتفاق در قالب اجرا‌های عموم، بستر برای فعالیت و تولید بیشتر در این زمینه فراهم می‌شود.

این هنرمند جوان هم با مثبت ارزیابی کردن تمرکز زدایی رویداد جشنواره‌ای در این دوره برخلاف دوره‌های گذشته گفت: حرکتی که شکل گرفته موجب می‌شود تا هنرمندان با حضور در استان‌های مختلف، با اقلیم‌های متفاوت و ظرفیت‌های موجود در این مناطق آشنا شده و اشتراکات فرهنگی در همه استان‌ها به نمایش گذاشته شود.

این هنرمند از ضرورت توجه به نمایش‌های ایرانی و اختصاص واحد‌های متعدد به این گونه نمایشی به صورت عملی در دل دانشگاه‌ها سخن گفت و افزود: در نظر گرفتن تور‌هایی دانشجویی در قالب سفر به استان‌ها و موزه‌ها وکتابخانه‌های مختلف برای ترغیب دانشجویان به امر تولید نمایش‌های آیینی و سنتی لازمه تقویت و توسعه این گونه نمایشی در میان هنرجویان علاقه‌مند است.

حافظی خاطرنشان کرد: اگر قرار است در بخش ویژه حمایت‌ها پر رنگ باشد، باید همین نگاه در بخش دانشجویی نیز وجود داشته باشد، زیرا این اتفاق انگیزه هنرجویان را برای فعالیت در این عرصه بیشتر خواهد کرد و از طرف دیگر، اگر می‌خواهیم فرهنگمان زنده و پویا باقی بماند، باید روی قشر جوان و دانشجو سرمایه گذاری کرد.

بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنر‌های نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینار‌های پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر