صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هوش مصنوعی چگونه تبانی و کلاهبرداری را تشدید ‌می‌کند؟

برخی از کارشناسان معتقد هستند که هوش مصنوعی شیوه‌های ضدرقابتی و تبانی را تشدید می‌کند.
کد خبر : 869009

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، «اندرو لی»، دستیار وزیر رقابت معتقد است که هوش مصنوعی می‌تواند شیوه‌های ضدرقابتی و تبانی را تشدید کند.

لی در سخنرانی خود گفت: «ویدئو‌های دیپ‌فیک و شبیه‌سازی‌های صوتی می‌توانند با فریب دادن مردم کاربرد‌های مجرمانه داشته باشند. دموکراسی‌ها با تخریب حقیقت روبه‌رو هستند، زیرا هوش مصنوعی واقعیت و داستان را محو می‌کند.»

دولت آلبانی در حال انجام رایزنی در مورد پادمان‌ها برای دستیابی به هوش مصنوعی ایمن و مسئولانه است. «اد هوسیک»، وزیر صنعت انگلیس بر کاربرد‌های مثبت هوش مصنوعی مانند نوآوری‌های پزشکی و مبارزه با کلاهبرداری آنلاین تاکید کرده است، اما دولت اذعان دارد که ممنوعیت برخی کاربردهای پرخطر هوش مصنوعی ضروری است.

به گفته لی هوش مصنوعی می‌تواند کلاهبرداری کند و به کلاهبرداران امکان می‌دهد پیام‌های شخصی‌سازی شده ارسال کنند، وب‌سایت‌های جعلی تولید کنند، سایت‌ها را با بررسی‌های جعلی مصرف‌کننده غرق کند، یا ویدئو‌ها و کلون‌های صوتی ایجاد کنند.

وی می‌گوید: «براساس یک نظرسنجی در هفت کشور از هر ۱۰ پاسخ‌دهنده، یک نفر هدف کلاهبرداری صوتی هوش مصنوعی قرار گرفته است، به طوری که مجرمان سایبری از قطعات صوتی آنلاین استفاده می‌کنند تا مردم را فریب دهند.»

در ماه مارس فاش شد که صدای تولید شده توسط هوش مصنوعی شبیه به یک شخص خاص می‌تواند برای فریب دادن سیستم شناسایی صدای مورد استفاده توسط دولت استرالیا برای میلیون‌ها نفر استفاده شود. این نقص امنیتی جدی، نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه هوش مصنوعی ممکن است مسائل بی‌شماری را از جمله تبانی را تشدید کند.

لی استدلال می‌کند که هوش مصنوعی می‌تواند موانع ورود شرکت‌های جدید را کاهش دهد، مانند توسعه یک وب‌سایت جدید، موارد بازاریابی یا مکاتبه برای مهاجر جدید که یک تجارت کوچک را اداره می‌کند. در هر یک از این موارد، مصرف کنندگان منتفع می‌شوند.

اما لی معتقد است که خطرات احتمالی برای استفاده از این فناوری وجود دارد، زیرا در حال حاضر تنها تعداد کمی از شرکت‌ها منابع ابری و محاسباتی لازم برای ساخت و آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی را دارند.

وی هشدار داد که موتور‌های هوش مصنوعی می‌توانند جایگاه قوی‌ترین پلتفرم‌ها را تثبیت کنند که این چالشی برای تنظیم‌کننده‌های رقابت است.

لی همچنین به نگرانی‌هایی در مورد مدل کسب‌وکار باز و پس از مدتی بسته اشاره کرد که در آن شرکت‌ها از رویکرد منبع باز استفاده می‌کنند تا در ابتدا کسب‌وکار‌های جدید و جریان‌های تازه‌ای از داده‌ها را جذب کنند، قبل از بستن اکوسیستم‌های خود برای قفل کردن مشتریان، مزایایی در مقیاس ایجاد کنن و رقابت را از بین می‌برند.»

در ماه فوریه «جولیان هیل»، نماینده حزب کارگر در یک سخنرانی پارلمانی که توسط «چت جی‌پی‌تی» (ChatGPT) نوشته شده بود، هشدار داد که هوش مصنوعی می‌تواند برای تخریب‌جمعی در مواردی همچون تقلب دانشجویان، از دست دادن شغل، تبعیض، اطلاعات نادرست و برنامه‌های نظامی غیرقابل کنترل استفاده شود.

هیل برای بررسی هوش مصنوعی خواستار یک برگه سفید، تحقیق، کمیسیون دائمی، همکاری بین‌المللی یا ترکیبی از آن‌ها شد.

به گفته لی هوش مصنوعی یک عامل جدید برای تولید است که پیامد‌هایی برای بهره‌وری دارد. دولت توصیه‌های تنظیم کننده رقابت را برای تقویت حمایت از مصرف کننده در بازار‌های خدمات پلتفرم دیجیتال در نظر می‌گیرد.

وی گفت: «با فناوری‌ نوینی که با سرعت حرکت می‌کند، بعید است که راه‌حلی بی‌نقص در مراحل اولیه پیدا کنیم. اما با توجه به اینکه هوش مصنوعی پتانسیل عظیمی برای متحول کردن جامعه و اقتصاد دارد، باید جنبه‌های رقابتی آن را در نظر بگیریم. تنها با انجام این کار اطمینان حاصل می‌کنیم که استرالیا از بیشترین مزایای اجتماعی و اقتصادی هوش مصنوعی بهره می‌برد.»

انتهای پیام/

ارسال نظر