صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۸ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
از سوی رئیس جمهور؛

آیین‌نامه ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت ابلاغ شد

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «آیین‌نامه ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت» که در جلسه ۸۸۷ این شورا به تصویب رسیده است، را برای اجرا ابلاغ کرد.
کد خبر : 868444

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «آیین‌نامه ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت» که در جلسه ۸۸۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، را برای اجرا ابلاغ کرد.

متن مصوبه «آیین‌نامه ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت» به شرح ذیل است:

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

«آیین‌نامه ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت» که در جلسه ۸۸۷ مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی بنا به مصوبه جلسه ۴۲۹ مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۷ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می­گردد:

ماده ۱- جایگاه

«ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت» شورای عالی انقلاب فرهنگی که از این پس در این آیین‌نامه به اختصار «ستاد» نامیده می‌شود، بر اساس سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ به منظور تقسیم کار ملی، راهبری، اجرایی‌سازی، هماهنگی، نظارت و ارزیابی و انسجام بخشی اجرای اسناد کلان و مهم شورای عالی در زمینه مسائل تربیتی، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها به ویژه آموزش و پرورش در بخش‌های دولتی و غیر دولتی (تعلیم و تربیت رسمی و غیر رسمی) تشکیل می‌شود.

ماده ۲- وظایف

۱- رصد و تحلیل مستمر، روزآمد و نظام­مند وضعیت تعلیم و تربیت و افق آینده آن در ایران و جهان بر پایه داده­های رصدی با بهره­گیری از ظرفیت­های قانونی دستگاه­های اجرایی

۲- تعیین، تبیین و کاربست شاخص­های کلان کمی و کیفی با استفاده از ظرفیت­های قانونی دستگاه­ها

۳- تقسیم کار ملی، راهبری، اجرایی‌سازی، هماهنگی، نظارت و ارزیابی و به‌روزرسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و راهبری و نظارت بر سیاست‌ها و اقدامات تربیتی اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی

۴- شناسایی، اولویت­گذاری و انتخاب مسائل مهم، کلان و راهبردی حوزه تعلیم و تربیت و پیشنهاد سیاست­های لازم به شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مراجع قانونی

۵- حمایت از طراحی و ایجاد تحول در نظام آموزش رسمی و عمومی به ویژه مراکز آموزشی و نظارت بر آن‌ها در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

۶- فرهنگ­سازی و گفتمان‌سازی در راستای تحقق اسناد کلان ملی حوزه تعلیم و تربیت

۷- بازآرایی، حمایت و تقویت جبهه تربیتی انقلاب اسلامی و ارتباط فعال و دوسویه با نهاد‌ها و جریان­های مردمی

۸- استفاده از توان جامعه نخبگانی و خبرگانی، اندیشکده­ها، نهاد‌های پژوهشی حوزوی و دانشگاهی و ظرفیت­های مردمی در امور مرتبط با ستاد در زمینه­های سیاست‌پژوهی، راهبری، نظارت و ارزیابی

۹- هماهنگی، هم‌افزایی و انسجام‌بخشی دستگاه‌های متولی تعلیم و تربیت برای یکپارچه‌سازی نظام تعلیم و تربیت کشور

۱۰- زمینه­سازی برای اولویت بخشی به مسائل تعلیم و تربیت در نظام تصمیم‌سازی و تصمیم­‌گیری کشور

۱۱- تمهید سازوکار مناسب به منظور همکاری و هماهنگی دستگاه­ها و نهادها، نخبگان، اندیشکده­ها، مراکز علمی فعال دستگاه­های اجرایی و فعالان حوزه تعلیم و تربیت برای گفتمان­سازی و تبیین تحقق اسناد کلان ملی این حوزه

۱۲- طراحی، تدوین و راهبری استقرار نظام حقوق تربیتی کودک و نوجوان

ماده ۳- ترکیب اعضا

۱- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی (رئیس ستاد)

۲- دبیر ستاد

۳- وزیر آموزش و پرورش

۴- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

۵- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۶- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

۷- چهار نفر از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی

۸- رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

۹- رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

۱۰- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

۱۱- دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش

۱۲- رئیس شورای تخصصی حوزوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

۱۳- دبیر ستاد علم، فناوری و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

۱۴- رئیس مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

۱۵- دو نفر از صاحب­نظران حوزه تعلیم و تربیت به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی (حداقل یک نفر از میان بانوان)

۱۶- دو نفر از نخبگان و صاحب‌نظران فعال حوزه تعلیم و تربیت از تشکل­ها، نهاد‌ها و سازمان­های مردم­نهاد به پیشنهاد ستاد و تایید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی (حداقل یک نفر از میان بانوان)

تبصره ۱- رؤسای سایر دستگاه‌ها حسب مورد و با حق رأی به جلسات دعوت خواهند شد.

تبصره ۲- دبیر ستاد از میان صاحب‌نظران برجسته تعلیم و تربیت کشور توسط رئیس ستاد، انتخاب و منصوب می‌شود.

تبصره ۳- شیوه‌نامه مدیریت جلسات و آیین‌نامه داخلی ستاد به تصویب هیات امنای دبیرخانه می‌رسد.

ماده ۴- مصوبات ستاد مطابق فرایند پیش­بینی شده در آیین­نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ خواهد شد.

ماده ۵- این آیین‌نامه در قالب ۵ ماده و ۳ تبصره، در جلسه ۸۸۷ مورخ ۰۷/۰۶/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ، لازم الاجرا است.

انتهای پیام/

ارسال نظر