جزئیاتی از آخرین وضعیت اتصال دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یک سامانه الکترونیکی است که در کشور به منظور ارائه خدمات دولتی الکترونیکی به شهروندان تأسیس شد. این پنجره ملی یا پورتال هوشمند دولتی، به شهروندان امکان میدهد تا با استفاده از یک پلتفرم یکپارچه، به خدمات الکترونیکی دولتی دسترسی داشته باشند و انواع مختلف خدمات را مانند پرداخت مالیات، ثبت نام ماشین، درخواست مدارک و مجازیسازی اسناد و مدارک مورد نیاز را از طریق این پلتفرم دریافت کنند.
امکانات ارائه شده در یک پنجره ملی خدمات دولت هوشمند شامل همگرایی خدمات، هماهنگی و شفافیت، امنیت، ارائه خدمات ۲۴ ساعته میباشد و از این رو هدفمندی و سهولت را در ارائه خدمات دولتی به شهروندان افزایش داده و در جهت توسعه الکترونیک دولت عمل میکند. تاکنون طبق آمار ارائه شده توسط سازمان فناوری اطلاعات تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، بیش از ۲۲ میلیون نفر است.
سازمان تامیناجتماعی و سازمانبهزیستی از دستگاههایی بودند که خیلی زودتر از مهلت قانونی، به پنجره ملّی خدمات دولت هوشمند متصل شدند و در حال حاضر تمامی دستگاه به پنجره متصل هستند.
محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفتوگو با خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری آنا گفت: با توجه به پایان یافتن مهلت پیوستن دستگاهها به پنجره ملی خدمات هوشمند تاکنون از ۱۴۴ دستگاه ۱۳۶ دستگاه به پنجره ملی متصل شدهاند. تعدادی که متصل نشدهاند یا بدهکاران عدم اتصال هستند و یا آنهایی هستند که در اتصال به پنجره دچار مشکل بوده و باید این مشکلات را برطرف کنند.
ارائه ۱۷۶۰ خدمت در پنجره ملی
طبق گزارشهای منتشر شده تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در مرداد ۱۴۰۱ یک میلیون و پانصد هزار نفر بود که این عدد در تیر ماه سال جاری به بیش از ۱۱۳ میلیون نفر و ارائه ۱۷۶۰ خدمت به کاربران رسید.
دراین بین پنج سامانه برتر ملی استانی در تیرماه ۱۴۰۱ بر اساس تعداد ورود نیز به این شرح است:
وزارت راه و شهرسازی (۲۰۷۷۵۶۹۵)، وزارت آموزشوپرورش (۵۴۴۲۷۵۵۲)، سازمان تأمین اجتماعی (۲۹۶۵۵۷۳)، سامانه حمایت (۳۴۹۴۵۹۹) و درگاه ملی مجوزهای کشور وزارت اقتصاد و دارایی کاربران حقیقی (۴۴۱۸۶۴۷) توانستهاند بیشترین ورود را به شبکه ملی اطلاعات داشته باشند.
از طرف دیگر نیز پنج سرویس برتر ملی استانی که در تیرماه ۱۴۰۱ بر اساس فراخوانی کلی توانستهاند به شبکه ملی بپیوندند عبارتاند از: وزارت کشور (واکسیناسیون داخلی) (۵۹۱۵۹۹) سازمان تأمین اجتماعی (استعلام بیمهنامه) (۳۶۷۵۶۶) وزارت نیرو (استعلام قبض برق) (۱۳۲۶۲) سازمان ثبتاحوال کشور (پیگیری دریافت کارت ملی) (۹۷۳۳۲۴) و همراه اول مدیریت و پرداخت قبوض (استعلام قبوض همراه اول) (۲۳۵۸۳۸) نفر
خدمات ارائهشده در این پنجره شامل متقاضیان طرح جوانی جمعیت، اینترنت رایگان خبرنگاران، ثبت متقاضیان یارانه و ثبتنام اینترنتی به سه دهک ابتدایی درآمدی می باشد که به ترتیب بیش از ۴۷۸ هزار نفر، ۱۸ هزار نفر، بیش از ۹ میلیون نفر، تعداد استعلام بیش از ۱۴ میلیون و تعداد ثبتنام بیش از یکمیلیون نفر کاربر در آن ثبت نام کردند.
کلام پایانی
با اتصال همه دستگاهها به این پنجره، همه شهروندان می توانند خدماتی را که پیش از این بهصورت حضوری دریافت میکردند، از طریق دستگاههای الکترونیکی مانند موبایل، لپتاپ، کامپیوتر و تبلت دریافت کنند و با وارد کردن کد ملی و بارگزاری برخی از مدارک دیجیتال، در کمترین زمان این فرایند را طی کند. همچنین از آنجا که همه دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند، بسیاری از استعلامها بهصورت الکترونیک انجام و بسیاری از مدارک کاغذی حذف میشود که این اتفاق به لطف فناوریهای نوین ازجمله فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی به واقعیت تبدیل شد.
انتهای پیام/